صفیر گیلان؛مهندس وحید فرامینی با اشاره به اینکه در برخی شهرها ساخت و ساز غیر قانونی از جمله  اضافه بنا زائد بر مساحت زیر بنای مندرج در پروانه /تغییر کاربری بنا افتی شده که انبوه سازان با آن درگیر هستند ولی فومن از جمله شهرستانی است که در زمینه ساخت و ساز شهری تخلفات کمتری نسبت به دیگر شهرهای گیلان دارد

اختصاصی/صفیر گیلان؛پنجم اسفند به احترام تولد خواجه نصیرالدین طوسی از دانشمندان «معمار» ، «ریاضیدان» و «منجم» بزرگ ایرانی در تقویم بنام روز مهندس نامگذاری شده است

روز پنج شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ مصادف با ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ مصادف با بزرگداشت خواجه نصر الدین طوسی و روز مهندس نام گذاری شده است به مناسبت این روز در دفتر نظام مهندسی شهرستان فومن حضور یافتیم تا از نزدیک در جریان خدمات و اقدامات انجام شده توسط مهندسان شهرستان باشیم با ما همراه شوید تا گفتگویی داشته باشیم با مهندس وحید فرامینی  رئیس سازمان نظام مهندسی شهرستان فومن.

رئیس نظام مهندسی شهرستان فومن با بیان اینکه مهندسان ساختمان تلاشگران عرصه آبادانی و عمران کشورند گفت:سازمان نظام مهندسی از سال ۸۷ در شهرستان فومن با حضور مهندسان ارزشمند مشغول به فعالیت  است.

وی از کارکنان سازمان نظام مهندسی که در روز های کرونایی با جان و دل کار کردن و با ارایه خدمات مانع از بر زمین ماندن امور شدند؛ تقدیر و تشکر کردگفت:رسانه ها نقش فراوانی در اطلاع رسانی و شفافیت فعالیت های سازمان نظام مهندسی  دارند تاکیدو بی تردید اقدامات صورت گرفته در مجموعه سازمان نظام مهندسی ساختمان در صورت اطلاع رسانی می تواند مورد توجه مسئولان و اعضای این سازمان قرار گیرد.

فرامینی با بیان اینکه  جهان پر تلاطم امروز به شدت همه را درگیر خود کرده ولی  می خواهیم با کمک شما رسانه ها که با اخبار خوب نوید بخش شادی جامعه هستید از مهندسین خلاق ، باهوش و فوق العاده که دائما درحال تلاش و کوشش اند تا برایمان چیز تازه ای ارائه دهند  تشکر و قدردانی کنم .

رئیس سازمان نظام مهندسی شهرستان فومن با با اشاره به بهبود کیفیت ساخت ساز در دهه های گذشته در کشور و کاهش خسارات جانی و مالی افزود؛ این نتایج مثبت حاصل بهره گیری از علوم و دانش تخصصی مهندسی و مصالح ساختمانی و نهاده های تولید بوده است .

فرامینی به کشته شدن هموطنان عزیز ما در زلزله بم و رودبار و … اشاره و افزود: امروز و در زلزله ۱۴۰۰ بندر عباس ما حتی یک کشته نداشتیم که این حاصل نگاه محکم و مستحکم سازه در کشور است اگر چه در نقطه ایده آل نیستیم ولی تا رسیدن به این نقطه فاصله زیادی نداریم.

وی با بیان اینکه صنعت ساخت و ساز  در بحرانهای سالهای اخیر در گیلان نمره قبولی علمی و تخصصی  خوبی گرفت، اظهار داشت؛ نظام مهندسی استان گیلان بیش از ۲۷هزار عضو در رشته های هفت گانه دارد که سهم دفتر نمایندگی فومن به ۴۰۰ نفر می رسد.

فرامینی با تاکید بر اینکه  پتانسیل ارزشمندمهندسین استان گیلان در دستگاه های اجرایی و خدمات رسان بسیار فعال است ، خاطر نشان کرد؛ این ظرفیت در شهرستان فومن بسیار ملموس است زیرا ما هم شهردار و هم بخشدار و هم شورای عضو سازمان نظام مهندسی در شهرستان داریم.

وی در ادامه با بیان اینکه تصمیم گیرندگان شهری اگر از پتانسیل نظام مهندسی استفاده کنند بازدهی بیشتر و بهتری خواهند گرفت ، گفت؛ مهندسین فومن بدون هیچ چشم داشتی امادگی همکاری با مسوولین شهرستان از جمله شهردار و شوراها را دارند.

فرامینی با اشاره به اینکه در برخی شهرها ساخت و ساز غیر قانونی از جمله  اضافه بنا زائد بر مساحت زیر بنای مندرج در پروانه /تغییر کاربری بنا افتی شده که انبوه سازان با آن درگیر هستند ولی فومن از جمله شهرستانی است که در زمینه ساخت و ساز شهری تخلفات کمتری نسبت به دیگر شهرهای گیلان دارد و جز شهرستانهای برتر در حوزه ی ساخت و ساز از حیث کیفیت و تعداد در استان می باشد افزود: ما نیز در شهرستان در حوزه اضافه بنا و تغییر کاربری چالش هایی داریم .

رییس نظام مهندسی شهرستان فومن میزان ساخت و ساز در این شهرستان را در سال جاری رو به افزایش  خواند و گفت: بیشتر از ۱۲۰۰مجوز  اخذ پروانه در بناهای نوساز صادر شده است که متراژ آن ۲۰۰ هزار متر مربع را شامل می شود.

وی در پایان افزایش هزینه نظام مهندسی را که باعث برخی نگرانی ها در سطح شهروندان شده ناشی از فرمول و تعرفه های نظام مهندسی دانست و گفت: اخیرا” سازمان نظام مهندسی در تعرفه های خود برای اقشار ضعیف و کمتر برخوردار امتیازاتی را مد نظر قرار داده که در حال اجرایی شدن است.

تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری