آشوبی در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران مطرح کرد:

افزایش جمعیت سالمند در گیلان ، وضعیت نامطلوبی را در چشم‌انداز نسل آینده دارد/استقرار یک مرکز درمان ناباروری دولتی در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) رشت

  پرینت
افزایش جمعیت سالمند در گیلان ، وضعیت نامطلوبی را در چشم‌انداز نسل آینده دارد/استقرار یک مرکز درمان ناباروری دولتی در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) رشت
شناسه خبر : 69513 | تاریخ انتشار : 24 اردیبهشت 1402 - 9:41 | 146 بازدید | تعداد دیدگاه : ۰ | ارسال توسط :

رپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به کاهش جمعیت جوان و افزایش جمعیت سالمندی در کشور و از جمله در استان گیلان، خاطرنشان کرد: آمارها این هشدار را می‌دهد که استان گیلان با داشتن بیشترین جمعیت سالمندی در ایران، وضعیت نامطلوبی را در چشم‌انداز نسل آینده دارد.

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان، محمدتقی آشوبی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در برنامه گفتگوی ویژه خبری صداوسیمای مرکز گیلان (شبکه باران)، با اشاره به کاهش جمعیت جوان و افزایش جمعیت سالمندی در کشور و ازجمله در استان گیلان، خاطرنشان کرد: نسبت سالمندی در کشور ۹.۳ درصد و در استان گیلان ۱۵ درصد است. این در حالی است که نرخ باروری کلی ۱.۰۳، نرخ رشد جمعیت ۰.۰۱ و رتبه جمعیتی ۱۲ را در کشور دارد، ولی متأسفانه رتبه باروری این استان در کل کشور، ۳۰ از ۳۱ استان است.

آمارها این هشدار را می‌دهد که استان گیلان با داشتن بیشترین جمعیت سالمندی در ایران، وضعیت نامطلوبی را در چشم‌انداز نسل آینده دارد و غفلت از این مساله، منجر به فرورفتن در چاله جمعیتی خواهد شد و این یعنی در آینده، نسل و قومی به نام گیلک در فرهنگ و تمدن ایرانی وجود نخواهد داشت.

سرپرست دانشگاه با اشاره به قانون جوانی جمعیت و مصوبه اصل ۸۵ قانون اساسی و تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در دانشگاه علوم پزشکی اذعان داشت: طبق ماده ۳۸ قانون جوانی جمعیت، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی مکلف هستند در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، آموزش‌های حین ازدواج را به‌تمامی زوجین ارائه دهند. خوشبختانه ارایه آموزش هنگام ازدواج در استان گیلان در حال انجام است و اقداماتی نظیر انجام مصاحبه‌های تخصصی، آموزش به مربیان و ماماها و همچنین بحث بهداشت و سلامت جنسی در نظام شبکه برای تغییر نگرش و رفتار در جهت فرزندآوری و افزایش نرخ باروری در حال انجام است.

آشوبی در خصوص تسهیلات زایمان و ارائه خدمات آموزشی و مشاوره مادران باردار گفت: یکی از توانمندی‌های موفق جمهوری اسلامی ایران که استان گیلان هم از آن به‌خوبی بهره‌مند شده، نظام شبکه گسترده است. در این نظام منسجم، یکی از وظایف ماماها، ترویج و مراقبت از مادران پیش و حین بارداری است. ماماهای دوره دیده با ارایه آموزش‌های لازم به مادران باردار در جهت زایمان ایمن، تلاش میکنند. خوشبختانه بر این اساس، زایمان طبیعی در کلیه مراکز درمانی تابعه دولتی به‌صورت رایگان و در مراکز خصوصی هم با تخفیف انجام می‌شود.

وی در خصوص برنامه دانشگاه علوم پزشکی گیلان بعد از شناسایی و مشاوره ناباروری درزمینه‌ی «درمان» ناباروری خاطرنشان کرد: زوج‌های نابارور به مراکز تخصصی ناباروری ارجاع می‌شوند. یک مرکز درمان ناباروری دولتی در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) مستقر است و دو مرکز درمان ناباروری خصوصی هم در مرکز استان فعال هستند. کل مراجعین به این مراکز، در سال ۱۴۰۱.۲۹ هزار و ۶۷۰ نفر بودند. تمامی اقدامات درمان ناباروری در مراکز دولتی، تحت پوشش بیمه قرار دارند. در بخش خصوصی نیز جهت در نظر گرفتن تخفیفات، هماهنگی‌هایی انجام شده است.

آشوبی به بهره مندی از خدمات طب ایرانی در نظام شبکه در پیشگیری و درمان ناباروری به‌عنوان طب مکمل اشاره کرد و افزود: به‌منظور بهره‌گیری از طب سنتی در تحقق جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، نشست هم‌اندیشی اساتید با صاحب‌نظران این طب در دانشگاه برگزار شد که خوشبختانه به اشتراکاتی خوبی هم در این زمینه رسیدیم. در حال حاضر به کار گیری داروهایی بر پایه طب سنتی و طبیعی در بهداشت باروری و همچنین درمان نازایی‌ها در حال بررسی است که نتایج آن در آینده اعلام خواهد شد.

سرپرست دانشگاه، در خصوص تسهیلات ویژه مادران باردار و شیرده شاغل در دانشگاه گفت: استفاده از مرخصی زایمان تا ۹ماه برای یک فرزند و تا یک سال برای دوقلوزایی، استفاده از پاس روزانه برای مادران شیرده، اختیاری بودن نوبت‌کار شب برای مادران از جمله این تسهیلات است. همچنین برای مادران باردار و شیرده نیازمند نیز با مشارکت بسیج جامعه پزشکی و کمیته امداد، بسته‌های حمایتی و معیشتی در نظر گرفته شده است.

آشوبی با اشاره به اینکه در استان گیلان حدود هشت هزار مادر باردار وجود دارد گفت: مجموعاً این مادران تحت پوشش ۵۳۳ نفر ماما هستند؛ یعنی ۳۵۸ نفر در بخش دولتی و ۱۷۵ نفر در بخش خصوصی شاغل هستند. متأسفانه ما در این شاخص عقب هستیم و باید به ازای هر ۱۵ مادر، یک ماما در استان وجود داشته باشد. با توجه به اینکه کل موالید سال ۱۴۰۱.۲۰ هزار و ۴۰ نفر بوده است.

سرپرست دانشگاه، ضمن برشمردن مهم‌ترین موانع مسیر اجرای تکالیف دانشگاه علوم پزشکی گیلان در قالب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تصریح کرد: پایین بودن سهم بیمه خدمات درمان ناباروری و شکایت زوجین نابارور، عدم اجرای کامل تعهدات ذکرشده در قانون جوانی جمعیت توسط سایر سازمان‌ها مانند تأمین مسکن، زمین، وام ازدواج و سایر، کمبود اعتبار جهت اتمام پروژه ساخت و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویان متأهل، کمبود فلوشیپ ناباروری زن و مرد، کمبود اعتبارات جهت برنامه‌های آموزشی و تبلیغاتی، کمبود اعتبارات جهت پروژه‌های تحقیقاتی، کمبود متخصص بیهوشی برای زایمان بدون درد و همچنین در راستای اختیاری بودن نوبت‌کاری شب برای کارکنان زن باردار و دارای کودک زیر دو سال، دانشگاه با تأمین نیروی جایگزین مواجه است و یک چالش بزرگ به‌حساب می‌آید.

برچسب ها
نوشته های مشابه
مطالبات شهرداری از دستگاه‌های اجرایی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است
اجرای شعار سالجاری رهبری، آمادگی برای دوران پسا ریل و بهره‌گیری از نظام برنامه ریزی مبتنی بر کار تیمی و هم افزا
افزایش دو برابری توزیع کپسول گاز در ماسوله
ارائه خدمت به ۱۵۰ هزار نفر در مراکز سلامت‌محور گیلان در طرح سلامت نوروزی
“سرپرست مدیریت موسسات ” منصوب شد.
افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پست شهرک صنعتی صومعه سرا
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شما باید وارد سایت شوید تا بتوانید نظر دهید.