فکور فرماندار فومن ضمن حمایت از بازاریان و به ویژه از بازار صنف  کلوچه فومن که معروف ترین کلوچه موجود در ایران و دنیا هست که یکی از دلایل جذب توریست در گیلان و شهرستان هم میباشد گفت: نرخ گذاری کلوچه فومن باید اصولی اجرایی شود تا این برند شیرین به شیرینی در کام های صنوف کلوچه پز و مردم حفظ شود  نه تلخ .

اختصاصی/صفیر گیلان؛ کلوچه فومن از جمله شیرینی های خوشمزه ایرانی است که به دلیل داشتن طعم و عطر و مواد مغذی موجود در آن از جمله پودر گردو و ادویه های گرم، نه تنها به عنوان شیرینی که حتی غذایی کامل بوده و برای پذیرایی از مهمان، سوغاتی برای مسافران و حتی توشه کارگران، کارآیی دارد.

ولی امروزه به علتهای مختلفی از جمله استقبال بی نظیر مسافران و گردشگران این سوغات لذیذ و با کیفیت شهرستان فومن،بسیاری از تولید کنندگان  و متقاضیان مشاغل را به سمت این صنف سوق داده تا جایی که در شهر فومن یک خیابان جدید علاوه بر خیابان اصلی شهر  پر شده از مغازه های کلوچه پزی و ایجاد اشتغال این صنف در شهرستان بسیار پر سرو صدا بوده است اماچیزی که بسیاری از بازاریان و به ویژه صنف کلوچه پزان را مجبور به افزایش قیمت نموده قیمت عرضه این کلوچه آن هم در شرایط اقتصادی کنونی  که مقرون به صرفه نبوده و  برخی مجبور به فروختن کلوچه به قیمت ۱۲ هزار تومان بودند زیرا علاوه بر گرانی مواد اولیه هزینه نگهداری دستگاهها و آب و برق و مالیات و هزینه کارگر هم در کنار بقیه هزینه ها برای صاحبان این صنف درد سر ساز است و آنها مجبور به افزایش قیمت شدند.

کلوچه ای با قدمت  بیش از صد ساله

در برخی منابع کلوچه فومن که قدیم تر ها «قند کلوچه» می نامیدندش را سوغات کربلایی محمود بهجت از کربلا می دانند. و ماجرا از این است که در زمان عزیمت کربلایی محمود به کربلا، وی از کارگاه شیرینی پزی کوچکی در این شهر دیدن کرد که به دلیل علاقه به بو و طعم دلپذیر کلوچه هایی که در آن پخت می شد، در زمان بازگشتش به ایران، در کنار نانوایی خود، شروع به پخت این کلوچه می کند و  تاریخچه صد ساله این سوغاتی لذیذ را رقم می زند. اما برخی دیگر از منابع، خاستگاه این کلوچه را شهرفومن می دانند و اعتقاد دارند که سابق تر از این زنان فومنی این کلوچه را در خانه هایشان پخت می کرده اند.

در هر حال آنچه که مسلم است اینکه کلوچه فومن با هر خاستگاهی که باشد، به دلیل طعم و بوی دلپذیر که به خاطر استفاده از روغن حیوانی و گردو، شکر و ادویه هایی مانند هل، دارچین، زنجبیل و جوز هندی (که مواد داخل کلوچه را تشکیل می دهند) است، توانسته از جغرافیای فومن که حتی گیلان و ایران نیز پا را فراتر نهاده و آوازه اش به خارج از مرزها هم برسد تا جایی که بسیاری از گردشگران خارجی در بدو ورود به شهر فومن، سراغ «کلوچه فومن» یا به قول خودشان «فومن کوکی» را می گیرند.

 

 امروزگشت مشترک نظارت بر بازار فومن در اجرای مصوبات کارگروه تنظیم بازار شهرستان درخصوص نظارت بر بازار و پیشگیری و برخورد با موارد گرانفروشی،، گشت مشترک نظارتی از بازار فومن بازرسی کرد.

این گشت مشترک متشکل از روسای ادارات تعزیرات حکومتی، صنعت معدن و تجارت، کارشناس فرمانداری، رئیس پلیس اداره نظارت بر اماکن عمومی و نمایندگان اتاق اصناف شهرستان فومن بود و در سطح شهر اقدام به بازرسی کرد.

اسماعیل زاده  سد معبر را چالش شهرداری ها خواند و گفت: نباید در برخورد با سد معبر قوانین را اجرا و بعد رها کنیم  زیرا سد معبر برای صنوف ما هست و زیر نظر ماست.

این مسئول خود را مدافع و نماینده بازار  و کسب و کار خواند و گفت: اتحادیه ها و اتاق اصناف رابط مردم و صنوف با مسئولان است و باید برای بهتر شدن بازار شهر راهکار ارائه دهد.

فومن و بازار فومن ظرفیت فروشگاه بزرگ زنجیره ای را ندارد

مهدی اسماعیل زاده  بازاریان را انسانهای شریف خواند که در تمام دوران از شروع انقلاب تا امروز پای کار بودند و به گفته رهبر معظم انقلاب« اگر بازاریان نبودند انقلاب نبود» زیرا بازاریان در طول ۸ سال جنگ تحمیلی پشت نظام و انقلاب  بوده و در حوادث چون سیل و زلزله و جنگ اقتصادی و کرونا همچنان بازار پشتیبان انقلاب و نظام است .

این مسئول همچنین از عدم توجه به بازاریان در راستای دلخوشی آنان گفت: ما نزدیک به ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را در بازار داریم که خودجوش ومحوری در بازار ایجاد  اشتغال نمودند.

اسماعیل زاده یکی از مشکلات شهرستان را ایجاد فروشگاههای بزرگ زنجیره ای خواند و گفت: هلدینگ فروشگاه بزرگ زنجیره ای  که در سطح شهر مکان های بزرگ را اجاره نمودند نه پاسخگوی اتاق اصناف هستند و نه اینجا مالیات پرداخت می کنند.

وی با بیان اینکه فومن و بازار فومن گنجایش این فروشگاهای بزرگ  را ندارد تصریح کرد: مالیات که صنوف پرداخت می کنند باید در همان شهرستان صرف امورات عمرانی و اجتماعی شود ولی متاسفانه این رشد قارچ گونه فروشگاههای بزرگ بنگاهای کوچک که تامین کننده هزینه خانواده است به شدت نابود می شود .

تشدید نظارت بر بازار فومن و جریمه اصناف و بازاریان

در این بازدید تقی زاده رئیس صمت شهرستان فومن  نظارت بر بازار را یک وظیفه بین دستگاهی خواند و گفت: نگاه نظارتی بر بازار باید ملی و جامع باشد نه رفع تکلیف و زیر توپ زدن  زیرا ما که به عنوان مسئول در هر مکانی که نشستیم مسئول نظام هستیم  پس دستگاهای متولی دیگر نیز ورود کنند.

وی در تنظیم بازار مرغ وظیفه صمت را کمک به جهاد کشاورزی دانست و گفت: جهاد  باید در تامین اقلام اولیه مرغداری ها از انرژی تا جوجه ریزی و دان و غیره ورود  کند .

رئیس صمت شهرستان فومن جریمه کردن در گرانفروشی ها را کار ساده خواند و گفت: اگر با وجدانی نگاه کنیم مرغ فروش،کلوچه پز  و نانوا و غیره همه شهروند هستند و باید دیده شوند.

وی تاکید کرد در تامین مرغ و آرد و خمیر مایه فقط فروشنده مسئول نیست و ما باید چالش ها را هم ببینیم و ضعف را بپذیریم و اصلاح کنیم و بعد نگاه تعزیراتی داشته باشیم.

رئیس صمت شهرستان فومن کلوچه را برند و استراتژی شهرستان خواند و گفت: باید کلوچه پزان را حمایت کنیم  و در افزایش قیمت کلوچه در راستای حمایت از واحد صنفی باید متر و معیار افزایش قیمت هم در راستای حمایت از کلوچه پزان و هم برای روشن شدن شهر و شهروند در کار گروه مشخص شود نه اینکه هر کس با  یک قیمتی  کلوچه را عرضه کند..

رئیس صنعت،معدن و تجارت شهرستان فومن افزود: ما خواهان چنین برخوردی با صنف کلوچه پز و دیگر صنوف که پلمب را داشته باشیم نیستیم  و دوست نداریم بازاریان ما آسیب ببینند و لی کلوچه بدون نظارت تنظیم بازار گران شده است در حالی که افزایش قیمت باید زیر نظر فرماندار شهرستان بعنوان ستاد تنظیم بازار اجرایی شود.

وی با بیان اینکه پلمب چندین واحد کلوچه پزی مشهور و معروف شهرستان فومن بعد از تذکر و عدم تمکین به قانون اجرا شد و با جریمه سنگین  مالی نیز همراه است.

وی افزود: در گذشته بعد از سه مرحله تذکر صنوف متخلف پلمب می شدند ولی امروز برعکس با تشخیص  قاضی دستور پلمب صادر می شود .

تقی زاده همچنین از واحدهای تولیدی شهرستان خواست تا به سامانه جامعه تجارت وصل شوند زیرا این سامانه رکن اساسی نظام اقتصادی کشور است و واحد تولیدی به ریز در این سامانه ثبت می شود .

وی افزود: در این سامانه میزان تولید و قیمت و سود پخش عمده و خرده مشخص و میزان موجودی نیز معین است و احتکار هم قابل رویت بوده و سامانه  هلال مشکلات است.

رئیس صمت شهرستان فومن  با اشاره به اینکه برخی کالا اگر در سامانه ثبت نشود هر جایی رویت شود می تواند جز کالای قاچاق محسوب شود گفت: این کالا ها شامل لاستیک،روغن،دانه های روغنی،گوشت قرمز،برنج،حبوبات،چای،خمیر کاغذ،کاغذ، و نیز خوراک دام،دارو،واکسن حیوانی،سموم دفع آفات،و کود شیمیایی  و سایر کالاهایی که استراتژیک و کالای که دچار بحران بشود هستند.

رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان در حاشیه این بازرسی تاکید کرد: قیمت مصوب محصولات کلوچه پزی مشخص است و ضرورت دارد با رعایت قانون و احترام به حقوق مصرف کنندگان، از بروز تخلفات صنفی و گرانفروشی که با پلمپ و جریمه سنگین واحدهای صنفی کلوچه پز مواجه خواهد شد جلوگیری کرد.

وی افزود: ما با تمام کلوچه پزان صحبت و تذکرات لازم را دادیم  و پای کار هستیم تا ارامش بر بازار فومن در تمام صنوف برگردد.

با بی تدبیری  شیرینی کلوچه معروف موجود  ایران و دنیا را در کام ها تلخ  نکنیم

موسی فکور فرماندار فومن  در این گفتگو ضمن تقدیر ویژه از بازاریان شهرستان فومن در جنگ سخت اقتصادی گفت : امیدوارم که بازاریان بر روال قانونی حرکت کنند تا ما شاهد چنین برخورد و یا پلمب نباشیم.

فکور با بیان اینکه مردم شهرستان از ما توقع اجرای قانون و مبارزه با گرانفروشی را دارند گفت: ما نمی توانیم اجازه دهیم بر خلاف قانون نرخ گذاری انجام شود ما با نوع نرخ گذاری امروز مشکل داریم.

وی ضمن حمایت از بازاریان و به ویژه از بازار صنف  کلوچه فومن که معروف ترین کلوچه موجود در ایران و دنیا هست که یکی از دلایل جذب توریست در گیلان و شهرستان هم میباشد گفت: نرخ گذاری کلوچه فومن باید اصولی اجرایی شود تا این برند شیرین به شیرینی در کام های صنوف کلوچه پز و مردم حفظ شود  نه تلخ .

فرماندار فومن تاکید کرد: ما امروز دوست داریم تا این برند شهرستان را که در ایجاد اشتغال حرف برای گفتن دارد و کام خانواده ها را شیرین می کند  شیرین تر جلوه دهیم و با همراهی و همکاری بازاریان پیشکسوت و جدید  این صنف را که خیابنهای شهر را به ویژه خیابان علامه طبا طبایی به خود اختصاص داده  حفظ کنیم.

گفتنی است در طی این روز ها برخی از کلوچه پزی های معروف و مشهور شهر و حتی کلوچه پزی رئیس اتحادیه صنف کلوچه پزان با نظارت ستاد تنظیم بازار در شهرستان پلمب شده که تنها دلیل آن هم افزایش قیمت بدون نظارت ستاد تنظیم بازار بوده است.

//حال امید و انتظار است تا با نظارت مسئولان و ستاد تنظیم بازار این مشکل در شهر به زودی با تدبیر رفع شود و صنوف عزیز کلوچه پز ما را به درد سر نیندازد و همچنان ما شاهد دادن کلوچه شیرین از دست کلوچه پزان به مسافران و گردشگران باشیم.

 

 

 

 

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری