صفیر گیلان/طی مراسمی باحضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان و معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان پل مرزی جدید آستارا _ آستارا و سایت موقت پایانه‌مرزی آستارا در مرز جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به بهره‌برداری رسید

صفیر گیلان/به‌ نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با اشاره به این‌که سیاست خارجی دکتر رئیسی مبتنی بر توسعه همکاری با همسایگان است، مرز مشترک خاکی بین ایران و آذربایجان را فرصت بی‌نظیری برای توسعه تجارت بین دو کشور عنوان کرد.

مهردادبذرپاش از تلاش و همت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و شرکت‌ ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در به ثمر رساندن این مرحله از پروژه طی مدت کوتاه قدردانی کرد.

وی توسعه ترانزیت را طی یک‌سال اخیر بین دو کشور بسیار مطلوب دانست و افزود: این امر نشان از آن دارد که نشست‌ها، مراودات دیپلماتیک هیأت‌ها، زیر ساخت‌های ایجاد شده در میدان عمل در مرحله به ثمر رسیدن است، به‌طوری که حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و ترانزیت فی‌ما‌بین در سال ۲۰۲۳ در قالب واردات، صادرات و ترانزیت حدود ۱/۵ میلیون‌تن بوده که عدد معناداری به شمار می‌آید.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به‌ این‌که راه‌اندازی این پایانه جدید و تمهیدات پیش‌بینی شده، زیرساخت‌های بسیار مناسبی را برای توسعه تجارت بین ایران و آذربایجان فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: امیدواریم مشکلات پایانه‌ قدیمی آستارا که از پایانه‌های اصلی تجارت بین دو کشور است و معطلی کامیون‌ها با توجه به ظرفیت محدود پایانه قدیم با اقدامات صورت گرفته رفع شود، همچنین با مقاوم‌‌سازی پل‌قدیمی ضمن همکاری طرف آذری، ظرفیت تردد در آن پل نیز افزایش یابد.

بذرپاش ابراز امیدواری کرد با راه‌اندازی پل جدید و پایانه موقت، جابه‌جایی بین دو کشور که مسیر دائم آن‌هم هرچه سریعتر در دسترس قرار خواهد گرفت، عملاً ظرفیت جابه‌جایی بیش از دو برابر شود.

وی با اشاره به نشست رؤسای جمهور دو کشور طی ماه‌های اخیر در تاشکند و توافقات خوب این نشست، توسعه روابط‌ بین دو کشور و همسایگان را خواست مقام معظم رهبری، همچنین دولت جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: امیدواریم ظرفیت جدید ایجاد شده، توسعه و‌ رونق پیش از بیش تعاملات و ارتباطات بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را به‌دنبال داشته باشد.
گفتنی است پل مرزی جدید آستارا – آستارا بر روی رودخانه آستاراچای و سایت موقت پایانه مرزی آستارا با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و مسئولان جمهوری آذربایجان به بهره برداری رسید، این پل مرزی اتومبیل‌رو به موازات آزادراه باکو تا مرز آستارا ساخته شده و ظرفیت‌های ترانزیتی بین دو کشور را ارتقا می‌دهد.

افزایش ۴۶ درصدی تبادل کالا بین ایران و آذربایجان

شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و رییس هیأت آذری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی آذربایجان و ایران نیز در آئین افتتاح پل مرزی جدید و مشترک اتومبیل‌رو برروی رودخانه مرزی آستارا‌چای بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: افتتاح پل‌موقت و جدید ساخته شده بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان اهمیت زیادی در روابط بین دو کشور دارد.
وی افزود: در سایه مدیریت عاقلانه روسای جمهور ایران و آذربایجان، روابط بین دو کشور رشد و توسعه پیدا خواهد کرد.
شاهین مصطفی یف با اشاره به اهمیت ویژه کریدور شمال به جنوب برای دو کشور ایران و آذربایجان گفت: کریدور شمال به جنوب برای کشورهای منطقه در ابعاد مختلف بسیار حیاتی و نقش‌آفرین است.
معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با بیان این که پل قدیمی آستارا جوابگوی ظرفیت حمل کالا و ترانزیت بین دو کشور نبود، گفت: در سال گذشته شاهد افزایش ۴۶ درصدی تبادل کالا و همچنین افزایش ۴۵ درصدی ترانزیت از ایران به کشور آذربایجان بودیم.
شاهین مصطفی یف بیان کرد: رشد ترانزیت و جابه‌جایی کالا باعث رشد روابط اقتصادی بین دو کشور و افتتاح پل جدید باعث رشد اقتصادی و تبادل اقتصادی بین ایران و آذربایجان خواهد شد.

🌐به صفیر گیلان بپیوندید
تلگرام   🌷
@safiregilan
ایتا » 🌷
safiregilan.eitaa.com

اینستاگرام 📌📌📌📌

https://instagram.com/safiregilan.sg?utm_source=qr&igshid=MzNlNGNkZWQ4Mg