نماینده ولی فقیه در گیلان گفتمان گفتمان وحدت حوزه و دانشگاه را سبب درک متقابل این دو مرکزی علمی و دینی عنوان کرد و گفت: حوزه و دانشگاه می توانند فضای مادی و معنوی جامعه را متعالی کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان، آیت الله رسول فلاحتی امروز در نشست هم اندیشی “گفتمان سازی وحدت حوزه و دانشگاه” که به مناسبت ۲۷ آذرماه سالروز شهادت دکتر محمد مفتح روز وحدت حوزه و دانشگاه با حضور جمعی از استادان حوزه ها و دانشگاه های استان در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی رشت برگزار شد با درود و سلام به ارواح مطهر شهدای حوزه و دانشگاه اظهار کرد: از جمله گفتمان های مهم و ارزشی پس از انقلاب اسلامی، گفتمان وحدت حوزه و دانشگاه است.

وی، گفتمان وحدت حوزه و دانشگاه را سبب درک متقابل این دو مرکزی علمی و دینی عنوان کرد و افزود: امام(ره) و مقام معظم رهبری مطالب بسیار سودمندی برای وحدت حوزه و دانشگاه در راستای تعالی جامعه اسلامی بیان فرمودند و این مطالب می تواند افق های روشنی در مقابل ما قرار دهد و راهگشایی هایی در این دو عرصه داشته باشد.

امام جمعه رشت با بیان اینکه حوزه ها و دانشگاه های ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی روبه رشد بوده است، تصریح کرد: مراکز علمی ایران قابل مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی نیست و دانشگاه های کشور با توجه به رشد در عرصه های جهانی مایه شگفتی از درون جامعه و حتی دشمنان این مرز و بوم شده است.

آیت الله فلاحتی، فعالیت حوزه های علمیه را در عرصه ارزش های انسانی دانست و بیان کرد: دانشگاه نیز در عرصه تعالی مادی جامعه تلاش می کند بنابراین روند روبه تعالی جامعه اسلامی می طلبد که حوزه و دانشگاه همدیگر را درک کنند.

وی، علم را از مقوله حقیقت و عالم را صاحب درجه عنوان کرد و گفت: علم مایه کمال انسان است و موجب سلطه بر نفرت می شود و براین اساس دانشمند فرزانه و فرهیخته است.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه وحدت حوزه و دانشگاه حرکت در مسیر تعالی جامعه بشری است، خاطرنشان کرد: روز وحدت حوزه و دانشگاه در واقع نشان می دهد جامعه اسلامی و انسانی در تمام ایام سال در خدمت عالمان حوزه و دانشگاه هستند تا خدمتی به جامعه بشری شود.

آیت الله فلاحتی بر توجه مادی و معنوی کسانی که موجب بالندگی در حوزه ها و دانشگاه می شوند تاکید کرد و یادآور شد: حوزه و دانشگاه می توانند فضای مادی و معنوی جامعه را متعالی کنند.

وی با بیان اینکه تاسیس دانشگاه در ایران مبتنی بر دین زدایی و مبارزه با دین بود، اظهار کرد: اما بعضی از شخصیت های حوزه وارد دانشگاه شدند و اجازه ندادند این امر محقق شود.

امام جمعه رشت، درک متقابل حوزه و دانشگاه نسبت به همدیگر را از برکات انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: امروز مفتخریم دانشگاه ها را در کنار حوزه ها در راستای تعالی جامعه داریم.

آیت الله فلاحتی با اشاره به اینکه بردن ارزش های اخلاقی و معنوی و همچنین انتقال ارزش های دینی به دانشگاه ها از برکات وحدت حوزه و دانشگاه است، بیان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه سبب شکسته شدن کمر دشمن شده است.

وی، شناخت فرهیختگان حوزه و دانشگاه نسبت به همدیگر را از برکات انقلاب اسلامی خواند و تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه رضایت آور است اما به آن قانع نیستیم و باید با راه میان بر به دانش روز عرصه جهانی برسیم.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه شناخت محیط طلبگی توسط دانشگاهیان از الزام های وحدت حوزه و دانشگاه است، خاطرنشان کرد: آگاهی هایی که حوزویان باید در عرصه علمی و دانشگاه داشته باشند، حائز اهمیت است.

آیت الله فلاحتی، خواستار حضور حوزویان در عرصه های علمی جهانی شد و اظهار کرد: حضور عالمانه حوزویان در دانشگاه ها باید باشد و این دخالت نیست بلکه به معنای ترویج ارزش های اخلاقی در دانشگاه ها است و اگر این دو عرصه علمی همدیگر را عمیقانه درک کنند در آینده شاهد جامعه دارای رفاه با ارزش های اخلاقی عمیق خواهیم بود.

وی به شهادت محسن فخری زاده دانشمند هسته ای کشور اشاره کرد و یادآور شد: شهادت فخری زاده موجب شد جوانان در این راه ورود کنند و این مسیر همچنان باقی بماند.
وحدت حوزه و دانشگاه در بالندگی نظام اسلامی اثرگذار است

حوزه و دانشگاه دو بال اندیشه ورز هستند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گیلان نیز در نشست مذکور ایجاد شکاف بین نسل روبه رشد به ویژه دانشجو و جوان را از ترفندهای دشمن عنوان کرد و گفت: حوزه و دانشگاه دو بال اندیشه ورز هستند و می توانند در بالندگی نظام اسلامی اثرگذار باشند.

محمد دوستار تصریح کرد: در کنار هم قرار گرفتن حوزه و دانشگاه سعادت دنیوی و اخروی جامعه را رقم می زند.

در مراسم مذکور از برگزیدگان حوزه ها و دانشگاهای گیلان با اهدای لوح تجلیل به عمل آمد.

حضور بر مزار شهدای دانشگاه آزاد اسلامی پل تالشان و قرائت فاتحه از دیگر برنامه های نشست مذکور بود.