به گزارش صفیر گیلان؛ امروز اولین برداشت مکانیزه برنج با حضور استاندار گیلان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و جمعی از مدیران استانی در مزرعه کشاورز فاضل صادقی در سطح یک و نیم هکتار انجام شد و رقم تحت کشت رقم محلی هاشمی بوده که منطبق با تقویم زراعی سال جاری مبادرت به نشاء کاری شده است. در […]

به گزارش صفیر گیلان؛ امروز اولین برداشت مکانیزه برنج با حضور استاندار گیلان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و جمعی از مدیران استانی در مزرعه کشاورز فاضل صادقی در سطح یک و نیم هکتار انجام شد و رقم تحت کشت رقم محلی هاشمی بوده که منطبق با تقویم زراعی سال جاری مبادرت به نشاء کاری شده است.

در حاشیه این مراسم رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه توزیع ۱۴۵۰ تن بذر گواهی شده منجر به تحت کشت قرار گرفتن ۳۰ هزار هکتار از اراضی استان با بذور گواهی شده گردید، افزود: پیش بینی میشود با توجه به افزایش سطح استفاده از ارقام اصلاح شده ۲/۱ میلیون تن شلتوک برنج با ارزش اقتصادی ۱۵ هزار میلیارد تومان توسط ۳۰۰هزار شالیکار در سال ۱۳۹۹ تولید و برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه سطح برنجکاری استان ۲۳۸ هزار هکتار بوده که از این سطح در طی سال زراعی جاری حدود ۲۴۸۰۰ هکتار به کشت ارقام اصلاح شده و پرمحصول از قبیل گیلانه، آنام، خزر و مابقی به ارقام محلی هاشمی، علی کاظمی اختصاص داشته است ادامه داد: برنامه ریزی برای تولید ۲۷۰۰ تن بذر گواهی شده و مادری جهت پوشش ۵۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری برای سال زراعی آتی در دستور کار قرار گرفت.

مهندس درجانی وجود ۷ هزار دستگاه نشاءکار چهار و شش ردیفه را عامل نشاءکاری ۱۶۱ هزار هکتار از اراضی به صورت مکانیزه عنوان کرد و اظهار داشت: پیش بینی میشود ۷۵ درصد از اراضی به صورت کامل مکانیزه برداشت شود که نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است.

خاطر نشان می سازد بیش از ۳۵۰۰ دستگاه کمباین ویژه شالیزار برای عملیات برداشت کاملا مکانیزه برنج در حال فعالیت در استان می باشند.