ناهید حیدری در گفت‌وگویی، افزود: افرادی که حداقل ۲۰ سال متوالی یا ۲۵ سال متناوب اشتغال در کارهای سخت و زیان‌آور دارند، پس از پرداخت حق‌بیمه مدت مزبور، بدون شرط سنی می‌توانند درخواست خود را به ادارات کار در استان‌ها برای بررسی کمیته‌های استانی ارائه کنند.

صفیر گیلان؛مدیرکل امور مستمری‌های سازمان تامین‌اجتماعی، با اشاره به شرایط بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت‌وزیان‌آور، تصریح کرد: شغل خبرنگاری شامل ۱۴ گروه شغلی است که مشمول قانون سخت‌ و زیان‌آور است و سایر مشاغل مرتبط با رسانه نیز می‌توانند با ارائه درخواست به ادارات کار و پس از بررسی و رسیدگی در کمیته‌های استانی سخت‌ و زیان‌آور، از این قانون بهره‌مند شوند.

ناهید حیدری در گفت‌وگویی، افزود: افرادی که حداقل ۲۰ سال متوالی یا ۲۵ سال متناوب اشتغال در کارهای سخت و زیان‌آور دارند، پس از پرداخت حق‌بیمه مدت مزبور، بدون شرط سنی می‌توانند درخواست خود را به ادارات کار در استان‌ها برای بررسی کمیته‌های استانی ارائه کنند.

وی با بیان اینکه مشاغل سخت‌ و زیان‌آور به دو گروه «الف» و «ب» تقسیم‌بندی می‌شود، اظهار کرد: گروه «الف»، مشاغلی است که صفت سخت و زیان‌آوری با ماهیت شغل وابستگی دارد، اما می‌توان با به‌کارگیری تمهیداتی سخت و زیان‌آوری آن‌ها را حذف کرد.

مدیرکل امور مستمری‌های سازمان تامین‌اجتماعی، گفت: گروه «ب» شامل مشاغلی است که ماهیتا سخت‌ و زیان‌آور بوده و با به‌کارگیری تمهیدات توسط کارفرما، صفت سخت‌ و زیان‌آوری آن‌ها هرچند کاهش می‌یابد، اما کماکان حفظ می‌شود.

حیدری ادامه داد: گروه «ب» شامل ۱۴ گروه شغلی است که خبرنگاری نیز جزو این گروه به شمار می‌رود. اما سایر مشاغل مرتبط با فعالیت‌های رسانه‌ای در گروه الف جای دارد که آن‌ها نیز می‌توانند به ادارات کار، درخواست بازنشستگی سخت و زیان‌آور دهند تا در کمیته‌های استانی سخت‌ و زیان‌آور، بررسی و به درخواست آن‌ها رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه خبرنگاران در صورتی می‌توانند از قانون سخت و زیان‌آور استفاده کنند که مشمول قانون کار باشند، تصریح کرد: از این‌رو افراد شاغل در رسانه‌های دولتی، امکان استفاده از قانون سخت و زیان‌آور را ندارند و این فرصت تنها برای افراد مشمول قانون کار درنظر گرفته می‌شود.

مدیرکل امور مستمری‌های سازمان تامین‌اجتماعی با اشاره به اینکه حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور، ۴ درصد است که برعهده کارفرما قرار دارد، افزود: براساس رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، پرداخت سهم سخت‌وزیان‌آور باید در زمان بازنشستگی انجام شود و هریک سال فعالیت در کارهای سخت‌ و زیان‌آور، یک و نیم سال محاسبه می‌شود.

حیدری اظهار کرد: بنابراین پرداخت حق‌بیمه شامل ۷ درصد سهم کارگر، ۲۰ درصد سهم کارفرما، ۳ درصد بیمه بیکاری، ۴ درصد مشاغل سخت‌ و زیان‌آور و در مجموع ۲۷ درصد برعهده کارفرما قرار می‌گیرد.

وی گفت: درحال حاضر نیز برخی از کارفرماهای مشاغل سخت و زیان‌آور که دارای کد هستند ۴ درصد حق‌بیمه سخت‌ و زیان‌آور را به صورت ماهانه در لیست بیمه محاسبه و پرداخت می‌کنند؛ اما مشاغل آن‌ها باید توسط سازمان تامین‌اجتماعی تایید شده باشد.