صفیر گیلان؛با توجه به میزان تحویل گاز شیرین به خطوط که حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب در روز است، حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز مصرف گاز در بخش خانگی، بسیار زیاد و خارج از عرف می‌باشد.

به گزارش صفیر گیلان؛روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، حسینعلی محمدحسینی، مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگو با شبکه خبر، با بیان این مطلب، اظهار داشت: بر اساس نقشه رنگ‌بندی شده کشور که روزانه تهیه می‌شود، در استان‌های نوار شمالی کشور و نیز استان‌های آذربایجان غربی و کردستان، میزان انحراف نسبی مصرف گاز در بخش خانگی نسبت به سرانه مصرف مجاز هر خانوار، بسیار بیشتر از حد مجاز و به عبارتی، پرمصرف بوده است.

وی با بیان این که طی این مدت، بیش از ۱۲۵ میلیون مترمکعب گاز در اختیار نیروگاه‌ها قرار گرفته، ادامه داد: اگر میزان مصرف در بخش خانگی مطابق با الگوی مصرف باشد، گاز بیشتری می‌تواند به صنایع و پتروشیمی‌ها تزریق شده و ارزش افزوده بیشتری تولید کند.

وزیر نفت نیز روز گذشته در ارتباط زنده با شبکه خبر، با بیان این که با تلاش همکاران در هیچ‌کدام از استان‌های کشور با قطعی گاز یا مشکل در تأمین سوخت صنایع روبه‌رو نبودیم، تصریح کرد: از مردم تقاضا داریم همان‌گونه که تاکنون به ما در این مسیر کمک کرده‌ا‌ند، در ادامه راه نیز، خادمان خود در شرکت ملی گاز ایران را یاری کنند تا این زمستان را نیز به خوبی پشت سر بگذاریم.

محمدحسینی در ادامه، افزود: این در حالی است که تقریباً اکثر استان‌های کشور به غیر از نوار جنوبی، در محدوده قرمز رنگ قرار گرفته‌اند؛ بدین معنی که خیلی بالاتر از الگوی مصرف، گاز مصرف می‌کنند که نشان‌دهنده رشد مصرف در بخش خانگی و تجاری است.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پایان، اظهار داشت: هرچند که به همت تلاش شبانه‌روزی‌ همکاران‌مان، قطعی گاز در هیچ استانی نداریم ولی متأسفانه، به همان نسبت، کارآیی انرژی هم در هیچ استانی وجود نداشته و در واقع، گازی که می‌تواند در صنایع استفاده شود، در بخش خانگی به این صورت مصرف می‌شود.

گفتنی است، پیش از این، وزیر نفت نیز بارها بر این نکته تأکید کرده بود که مردم نقش اساسی در مصرف بهینه گاز دارند و هر چقدر کمتر مصرف کنند، گاز بیشتری در اختیار صنایع و پتروشیمی‌ها برای تبدیل به ارزش افزوده قرار می‌گیرد و به رشد اقتصادی کمک می‌کند.