صفیر گیلان؛در جریان مولدسازی داراییهای دولت، به دستگاههای اجرایی کشور اختیارات کافی داده شده تا بنا به اولویتهای خود مولدسازی انجام دهند. 

به گزارش صفیر گیلان به نقل از واحد خبـر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت، دوازدهم بهمن ۱۴۰۱ جلسه مشترک شهرداری و اداره کل دارایی گیلان با موضوع بررسی آیین نامه مولدسازی اراضی و داراییهای دولت  به کاربریهای مشخص برگزار شد.
در این جلسه سرپرست شهرداری رشت، مدیرکل اقتصاد و دارایی گیلان، معاونت شهرسازی و معماری شهر، مدیران مناطق شهرداری، مدیر نوسازی و تحول اداری شهرداری رشت و جمعی از همکاران شهرداری رشت حضور داشتند.
یوسف یزدانی، سرپرست شهرداری رشت در این جلسه ضمن تاکید بر این موضوع که بحث مولدسازی هنوز به درستی از سوی ادارات و افکار عمومی شناخته نشده و در این باب نیاز به اطلاع رسانی و شفاف سازی وجود دارد گفت: بحث مولد سازی اراضی دولتی برای املاکی که بلااستفاده مانده و کاربری مشخصی ندارند در حکم یک تکلیف به مسئولان در سطح کشور ابلاغ شده و به تبع آن شهرداری رشت نیز با عنایتی که به توسعه شهر و همچنین بحث تعریض سازی معابر دارد، با عملیاتی شدن این قانون موافق است.
یوسف یزدانی گفت: شهرداری برای پیشبرد منافع شهر و شهروندی معتقد به تعامل با دستگاهها و ارگانهای فعال در سطح شهر میباشد.
یزدانی گفت: در فایلها و اطلاعات نرم افزاری شهرداری، مستندات و آمار اراضی دولتی در سطح شهر و کاربریها یا بلااستفاده بودن آنها موجود است و با توجه به اینکه این قانون در اسرع وقت لازم الاجراست، در این موضوع همکاری خواهد نمود.
یوسف یزدانی گفت: برخی دغدغه‌ها و مشکلات حقوقی شهرداری رشت در باب وصول مطالبات نیز به نحوی میتواند به این موضوع مرتبط شود و شهرداری پیگیر مطالبات خود از دستگاههای مختلف را که سالیانی است وصول آنها به تعویق افتاده است، میباشد.
همچنین در این جلسه مطرح شد: در جریان تسویه برخی مطالبات شهرداری در تهاترها از ارگانهای مختلف، املاکی موجود است که  به شهرداری واگذار شده اما  اسناد و مستندات آن به نام شهرداری رشت صادر نشده است.
یوسف یزدانی در این جلسه اظهار داشت: آمادگی همکاری با اداره اقتصاد و دارایی گیلان در خصوص اجرای آیین نامه مولد سازی اراضی دولتی هستیم و در هدف اصلی در این راستا، وصول مطالبات شهرداری رشت از سازمانهای مختلف و ایجاد زیرساختهایی برای تعریض معابر شهری رشت طی این سازوکار خواهد بود .
نوروزی، مدیر کل اداره اقتصاد و دارایی گیلان در این جلسه اظهار داشت: پیـرو کاستی‌هایی که  مقوله مولدسازی اراضی و املاک دولتی وجود داشت، با ورود سران سه قوه، در آبان ماه گذشته رویه کار کمی تغییر یافت و منجر به مصوبه ای شد که طی آن یک هیات هفت نفره به نام” هیات عالی مولدسازی و داراییهای دولت” بر نحوه اجرای این امر نظارت خواهند نمود.
وی گفت: در بازنگری که صورت گرفت،  قوانین دست وپاگیر اداری برداشته شده و اختیارات بیشتری به ادارات داده شد.
وی توضیح داد: کلیه مولدسازیها در کشور، در نهایت با تایید هیات عالی مولدسازی دولت، اجرایی خواهد شد.
نوروزی گفت: طبیعی است که  تحولات اداری معمولا به دلیل برخی سوء تفاهمات در ابتدا با مقاومتهایی روبرو میشوند اما میتوانیم این اطمینان را به مسئولان شهری و عموم شهروندان بدهیم که فرآیند مولد سازی و تقویت کاربریهای اراضی شهر در نهایت به نفع توسعه شهر خواهد بود، ضمن اینکه در تبصره های این قوانین تصریح شده که در کاربری از اراضی برای هر ملک  اختیارات و پیشنهادات سازمان مربوطه لحاظ خواهد شد و بهره مندی از هر محل با توجه به نیازها و اولویتهای منطقه مشخص میشود.
در این جلسه از شهرداری رشت درخواست شد تا اطلاعات مربوط به اراضی دولتی در مناطق شهر در قالب فایل اکسل در اختیار سازمان اقتصاد و دارایی گیلان قرار گیرد.
نوروزی به مدیران شهرداری گفت: رونق بخشی و اقتصاد رو به رشد، هدف مشترک همه ما و یک مشارکت جمعی است برای مدیریت خردمندانه شهر با هدف توسعه.
وی گفت: در جریان مولدسازی داراییهای دولت، به دستگاههای اجرایی کشور اختیارات کافی داده شده تا بنا به اولویتهای خود مولدسازی انجام دهند.
در این جلسه مطرح شد: مولدسازی اراضی بلا استفاده یک فرصت مشترک برای دستگاههای مختلف دولتی است که میخواستند تحولاتی در حیطه تخصص خود انجام دهند و با تغییراتی که در آیین نامه مولدسازی اراضی دیده شده، قوانین دست و پاگیر برداشته شده و اختیاراتی نظیر فروش، توسعه کاربری،  تهاتر، اجاره، برون سپاری و غیره به ادارات و سازمانها داده شده است که البته در نهایت با تایید هیات عالی مولدسازی و داراییهای دولت قابل اجرا خواهد بود.