بمدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به اینکه جشن خرمن ریشه در تمدن ایران زمین دارد افزود: نتایج مطالعات پژوهشگران نشان می دهد جشن خرمن از دوره ساسانیان برگزار می شد.

اختصاصی/صفیر گیلان ؛اولین جشنواره فرهنگی خرمن در روستای  خطیب گوراب با حضور فرماندار فومن،نماینده،فرمانده سپاه ،رئیس جهاد و حضور پر شور مردم و هنرمندان  و اجرای آئین های سنتی و بازی های بومی و محلی و پخت انواع شیرینی و نان محلی از برنج در ۱۴ مهر ماه ۱۴۰۲ در شهرستان فومن برگذار شد.

ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان در جشنواره فرهنگی خرمن با اشاره به فرهنگ غنی گیلان اظهار داشت: اولین جشنواره خرمن با برنامه ریزی و مطالعات تاریخی در مهرماه در شهر فومن در حال برگزاری است.

وی با اشاره به اینکه جشن خرمن ریشه در تمدن ایران زمین دارد افزود: نتایج مطالعات پژوهشگران نشان می دهد جشن خرمن از دوره ساسانیان برگزار می شد.

وی با تاکید بر اینکه تقویت رویدادهای فرهنگی و تاریخی از اهداف اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان است گفت: تنظیم تقویم رویدادهای تاریخی و فرهنگی گیلان در حال انجام است.

وی در همین رابطه تصریح کرد: ۵۲رویداد فرهنگی تاریخی از دوره ساسانیان تاکنون برای گیلان ثبت شده است.

جهانی رفع ایرادات ثبت جهانی ماسوله را مورد تاکید قرار داد و گفت: استان گیلان فرهنگ غنی دارد که برای حفظ آن باید برنامه ریزی و هزینه شود.

ولی جهانی گفت: با برگزاری این جشنواره ها علاوه برشناساندن ظرفیت های شهرستان می توان آیین و سنتهای در حال فراموش شدن را احیا کرد.

جهانی با اشاره به مشارکت ادارات ورزش و جوانان ، ارشاد ، هلال احمر و هیات ورزشهای بومی و‌محلی و دهیاری روستای خطیب گوراب در این جشنواره افزود : بر پایی جشنواره های متنوع یکی از راههای جذب گردشگر است.

وی افزود : امیدواریم بتوانیم بابرگزاری این جشنواره ها استعدادهای موجود منطقه در کشاورزی چون ، توت ، برنج ، صنوبر را بیشتر از پیش به همگان معرفی کنیم .

  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری