به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی صفیر گیلان؛فرماندار شهرستان فومن در سی و سومین جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونای شهرستان با تاکید بر این که کلیه برنامه های اربعین باید با محدودیت زمانی و جمعیتی برگزار شود، از عدم برگزار راهپیمایی و تجمعات بزرگ در شهرستان خبر داد و افزود: هرگونه برگزاری مراسم اربعین، باید […]

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی صفیر گیلان؛فرماندار شهرستان فومن در سی و سومین جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونای شهرستان با تاکید بر این که کلیه برنامه های اربعین باید با محدودیت زمانی و جمعیتی برگزار شود، از عدم برگزار راهپیمایی و تجمعات بزرگ در شهرستان خبر داد و افزود: هرگونه برگزاری مراسم اربعین، باید مطابق پروتکل های بهداشتی در فضای باز، در زمان محدود و با جمعیت معدود برگزار شود تا ضمن عزاداری برای سرور و سالار شهیدان، سلامتی عزاداران به خطر نیفتد.

محسنی در این جلسه با اشاره به این که راهپیمایی اربعین امام حسین (ع)بزرگ ترین اجتماع بشری است، آن را به منزله نمایش قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی در منطقه دانست که با مدیریت امنیتی درست در سال های گذشته، بدون مشکل برگزار شده است.
وی با بیان این که بیماری کرونا باعث لغو بسیاری از مراسم و برنامه های تجمع عمومی شده است، مراسم اربعین سال جاری را مشمول سیاست های حفاظتی جهت سلامت عمومی دانست و افزود: در اربعین امسال هیچ گونه اعزام زائر چه به صورت زمینی و چه هوایی نخواهیم داشت و این مهم از طریق رسانه های جمعی انعکاس داده شده است.
فرماندار شهرستان با اشاره به فصل الخطاب بودن فرمایشات مقام معظم رهبری، افزود: معظم‌له تصمیم گیری در خصوص برگزاری مراسم اربعین را به ستاد کرونا محول کردند و توصیه کردند به جای راهمپیایی اربعین، شیوه های جدید و جایگزین از جمله قرائت زیارت اربعین در منازل برگزار شود.
وی افزود: در صورت برگزاری مراسم در داخل مسجد، تنها از یک چهارم فضای آن، بدون پذیرایی و توزیع غذا استفاده شود.
فرماندار شهرستان در ادامه سخنان خود، خواستار این شد که بخشداران، شهرداران و دهیاران نسبت به فضاسازی و آماده سازی سیمای شهرها و روستاها متناسب با ایام عزاداری اقدام کنند.
محسنی ضمن تاکید بر این که شرکت کنندگان در مراسم های پیش رو، نباید بدون ماسک حضور یابند، افزود امنای بقاع متبرکه روزانه نسبت به ضدعفونی سازی فضاهای داخل بقاع اقدام کنند.
در ادامه، فرماندار فومن اظهار کرد: تمام اماکن، مراکز و تفرجگاه های تفریحی در اربعین و ۲۸ صفر تعطیل خواهد بود.
محسنی با اشاره به عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در بخش اعظم بازار، ضمن تذکر به دست اندرکاران، خواستار تلاش بیشتری جهت فرهنگ سازی، آگاهی دهی و همچنی الزام فروشندگان مواد غذایی به رعایت پروتکل های بهداشتی شد و افزود: وضعیت نانوایی ها از حیث رعایت نکات بهداشتی هنوز مناسب نیست.
وی با تاکید بر ممنوعیت اعزام تورهای گردشگری به شهرستان، خواستار دقت نظر در این خصوص و حفاظت از سلامتی افراد شد.
همچنین رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت بیماری در شهرستان فومن، به جهت لزوم مدیریت برگزاری جشن ها و مراسم پس از پایان محرم و صفر، خواستار برنامه ریزی و سیاستگذاری منسجم و هماهنگ به منظور کاهش نرخ شیوع میان مردم شد.
وی همچنین با اشاره به نزدیکی اربعین حسینی و لزوم آگاه عمومی و رعایت پروتکل های بهداشتی در مراسم مربوط به این رویداد مذهبی، خواستار جلوگیری از توزیع نذری، غذاهای پختنی و هرچیزی شد که باعث انتقال بیماری می شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نیز ثبت نام ۱۹۰ نفر در سامانه تسهیلات کرونا خبر داد و افزود: از این تعداد، تاکنون ۱۲۶ نفر تسهیلات دریافت کرده اند.