به گزارش صفیر گیلان؛حجت الاسلام ستار علیزاده، مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه گیلان با اشاره به فرا رسیدن ایام عزادای محرم، گفت: به رسم هرساله همزمان با سراسر کشور، مراسم ویژه فرهنگی سازمان اوقاف در این ایام با عنوان بصیرت عاشورایی در ۵۱۰ بقعه متبرکه و آستان امام زادگان گیلان نیز برگزار می شود. […]

به گزارش صفیر گیلان؛حجت الاسلام ستار علیزاده، مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه گیلان با اشاره به فرا رسیدن ایام عزادای محرم، گفت: به رسم هرساله همزمان با سراسر کشور، مراسم ویژه فرهنگی سازمان اوقاف در این ایام با عنوان بصیرت عاشورایی در ۵۱۰ بقعه متبرکه و آستان امام زادگان گیلان نیز برگزار می شود.
وی ادامه داد: هدف از اجرای این طرح تبیین جایگاه حکومت اسلامی و نقش ولایت فقیه در جامعه، جلوگیری از ورود انحرافات و خرافات به مکتب عاشورا و اجرای امینانه نیات واقفان است.
علیزاده گفت: شعار کرامتنا الشهاده(شهادت افتخار ماست)، به عنوان شعار اصلی و محوری سوگواره بصیرت عاشورایی امسال تعیین شده است.
وی اظهار کرد: زمان اجرای این طرح از تاریخ ۲۰ شهریور لغایت ۱۷ آبان ماه ۹۷ است.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه گیلان خاطرنشان کرد: برنامه های بصیرت عاشورایی در دو بخش، بخش اول اجرای برنامه‌ھای فرھنگی و تبلیغی در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه و بخش دوم، اجرای صحیح و امینانه نیات واقفین در موضوعات روضه خوانی، عزاداری و اطعام برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه امسال طرح بصیریت عاشورایی به صورت شهرستانی اجرا می شود، از برگزاری تجمع بزرگ «لبیک یا حسین‌علیه‌السلام» در روز چهارشنبه ۲۱ شهریور در بقاع متبرکه مجری طرح خبر داد و گفت: ویژه برنامه شیرخوارگان حسینی‌ در روز جمعه ۲۳ شهریور ماه جاری در ۵۰ بقعه متبرکه شاخص استان برگزار می شود.

علیزاده خاطرنشان کرد: مراسم ویژه نوجوانان حسینی با عنوان” احلی من العسل” با همکاری آموزش و پرورش و اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان یکشنبه، ۲۵ شهریور ماه و مصادف با ششم محرم در ۶۰ بقعه متبرکه گیلان برگزار خواهد شد.
وی به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقامه نماز ظهر عاشورا اشاره کرد و گفت: از برنامه‌های محوری بصیرت عاشورایی اقامه نماز ظهر عاشورا به عنوان تقلید عملی از سیره و دستور امام حسین (علیه السلام) است.
مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه گیلان برگزاری مراسم رهروان زینبی در ۱۲ محرم، عزاداری امام سجاد (علیه السلام) و همایش نهضت بیداری با خطبه های علوی و منشور عزت را از دیگر برنامه‌های بصیرت عاشورایی در گیلان برشمرد و اظهار داشت: این طرح با ویژه مراسم اربعین حسینی ادامه خواهد داشت با تجمع لبیک یا رسول الله در روز رحلت آن حضرت به پایان می‌رسد.

وی برپایی خیمه‌های معرفت با حضور روحانیون اعزامی از قم و مبلغان بومی را از دیگر برنامه‌های اوقاف گیلان در طرح بصیرت عاشورایی معرفی کرد و گفت: ۶۳ مبلغ اعزامی از قم و ۳۰۰ مبلغ بومی در اجرای طرح بصیرت عاشورایی با اوقاف گیلان همکاری می‌کنند.
علیزاده اضافه کرد: ۲۸ خیمه معرفت در بقاع متبرکه شاخص گیلان در ایام برگزاری بصیرت عاشورایی دایر است که از این تعداد ۱۱ خیمه ویژه کودک و نوجوان، هشت خیمه معرفت چند رسانه‌ای و ۹ خیمه هم به مشاوره اختصاص دارند.
وی درباره اجرای صحیح و امینانه نیات واقفین در موضوعات روضه خوانی، عزاداری و اطعام، گفت: گیلان ۲۸۱ موقوفه با نیت روضه خوانی، تعزیه داری و اطعام در ایام محرم و صفر دارد.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه گیلان اظهار کرد: عواید این موقوفات اگر قید مکان داشته باشد طبق نظر واقف و اگر قید مکان نداشته باشد در بقاع مجری طرح فاقد درآمد و یا به صورت حمایت از هیئت های مذهبی هزینه خواهد شد.
علیزاده، تبلیغ محرم و رساندن پیام این ماه را یک وظیفه دینی و انقلابی خواند و گفت: از بستر فضای تبلیغی ماه های محرم و صفر می توانیم فرهنگ، دین و ارزش‌های اسلامی را جهانی کنیم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان اعلام کرد: مدیران و اعضای هیئت امنای بقاع متبرکه و مساجد توجه داشته باشند زمان برگزاری مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا( علیه السلام) را به گونه ای مدیریت کنند که آرامش همسایگان مساجد و اماکن متبرکه آسیب نبیند.