صفیر گیلان؛شهردار رشت با بیان اینکه شهرداری درصدد است در فاز اول و کوتاه مدت حجم زباله ورودی به سراوان را بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن کاهش دهد، گفت: فرآیند دو شیفته کردن خط یک و دو شرکت کودآلی لاکان از یکی دو روز دیگر عملیاتی می‌شود.

 

به گزارش  صفیر گیلان از رشت – سید امیر حسین علوی شهردار رشت شب گذشته سه شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه باران آخرین اقدامات شهرداری برای حل مشکل پسماند را خاصه در شش ماه گذشته برشمرد و اظهار داشت: اقدامات شهرداری را در دو بخش بایستی دسته بندی کنیم که یک بخش آن مربوط به حوزه اجرایی و بخش دیگر مرتبط با حوزه رایزنی و پیگیری اعتبارات لازم است.

شهردار رشت سفر نمایندگان مجلس و هیئت دولت به گیلان و شهر رشت را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: این سفرها مصوبات خوبی را برای تزریق اعتبارات به بخش زباله و پسماند به همراه داشت که باید فرآیند مربوط به تخصیص آن انجام شود. 

سید امیر حسین علوی اقدامات اجرایی شهرداری رشت را هم برای حل معضل پسماند سراوان تشریح کرد و افزود: تکمیل یک سوله شش هزار متری نیمه کاره در کود آلی و به اتمام رساندن یک سوله بزرگ مربوط به تجهیزات زباله سوز سراوان از جمله اقدامات اجرایی شهرداری رشت در دوره جدید مدیریت شهری به شمار می‌رود. 

وی اضافه کرد: دو خط جدید پردازش کود آلی و تولید کمپوست وارد شده و آماده نصب میباشد و مراحل بهسازی و نصب آن هم در حال انجام است که ظرف چند ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهردار رشت ادامه داد: شهرداری در چند روز گذشته نیز سیاستهای جدیدی را شروع کرده است تا بدین سبب حجم زباله ورودی به سراوان را کاهش دهد، همچنین با سیاستگذاری سعی کردیم که در فاز اول و کوتاه مدت حجم زباله ورودی را چیزی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن کاهش دهیم.

علوی تصریح کرد: فرآیند دو شیفته کردن خط یک و دو کارخانه کود آلی لاکان از یکی دو روز دیگر عملیاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرداری رشت به بعضی از مراکز و مناطق دیگر توصیه کرده تا زباله خود را در محل خودشان پردازش کنند، یادآور شد: کاهش تولید زباله هدف مهمی است که همت و همراهی رسانه‌ها و صدا و سیما را می‌طلبد.

شهردار رشت اذعان داشت: بایستی از تجربیات استانهای دیگر در جهت مدیریت پسماند استفاده کنیم که البته این کار انجام شده است و باید تداوم داشته باشد.

علوی اضافه کرد: مجموعه‌های کارشناسی شهرداری رشت و خود بنده در یکی دو ماه گذشته بیش از چهار شهر را در جای جای کشور بازدید کردیم و وضعیت شهرهای مختلفی از جمله کرج و تهران را بررسی و مورد آنالیز قرار دادیم.

وی اظهار داشت: ابتکارات خوبی در شهرهای مختلف در بحث راه اندازی زباله سوز و مدیریت پسماند انجام شده و قصد داریم همه این تجربیات را به فراخوان بگذاریم از طرفی باید قبول کنیم که وقفه‌هایی در گذشته بوده اما این بدان معنا نیست که به اقدامات فعلی که در حال انجام است بی توجهی شده است.

شهردار رشت با تاکید بر اینکه هم‌اینک در لندفیل سراوان ماشین آلات متعددی در حال فعالیت هستند، عنوان کرد: شهرداری رشت با تمام توان خود اعلام آمادگی کرده تا از پنجشنبه این هفته فرآیند بهسازی و ساماندهی سراوان را با نیت کنترل شیرابه و تکمیل پوشش روی زباله آغاز نماید.

علوی بستن سراوان و جلوگیری از عدم ورود زباله به لندفیل را با انجام یک فرایند مهندسی مورد تاکید قرار داد و گفت: با همت شهرداری رشت روند مهندسی عمرانی این کار طراحی و به مناقصه گذاشته شد و پیمانکار مربوطه آن هم انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه برای حل هر معضل و مشکلی باید به صورت جهادی و مهندسی ورود کرد و مطمئنا این کار به زمان نیاز دارد، تصریح کرد: قصد داریم در حوزه سراوان از جدیدترین تکنولوژیها و فرآیندهای مدیریت پسماند استفاده کنیم.

شهردار رشت با تاکید بر اینکه تفکیک از مبدا، حجم زباله ورودی به سراوان را چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش می‌دهد، افزود: حجم قابل توجهی از زباله های تر ورودی به سراوان متعلق به روستاهای همجوار است و حتی در فصل بهار شاهد افزایش چشمگیر ورود زباله به این منطقه هستیم. 

علوی با اشاره به اینکه در گذشته حجم زیادی از زباله‌ها در محل تولیدشان پردازش می شدند، تصریح کرد: در این مورد انتظار داریم دهیاران و شوراهای اسلامی به شکل ویژه همکاری کنند.

 

وی در پایان یادآور شد: در شهر رشت حدود ۱۶ کانکس جدید جمع‌آوری زباله خشک وجود دارد و قصد داریم ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده به گونه ای برنامه ریزی کنیم که با برقراری یک تماس از سوی شهروندان و یا مجتمع های مسکونی زباله های خشک آنها جمع آوری شود.