صفیر گیلان؛حسین نحوی نژاد در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه مفاسد و آسیب های اجتماعی جایگاهی در شعارهای انقلاب و تحقق عدالت ندارد اظهار کرد؛متاسفانه به برنامه های آسیب های اجتماعی اعتبارات مناسب تعلق نمی گیرد، در حالی که رهبر انقلاب بر مسئله آسیب های اجتماعی بسیار تاکید دارند

به گزارش صفیر گیلان از رشت،حسین نحوی نژاد در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه مفاسد و آسیب های اجتماعی جایگاهی در شعارهای انقلاب و تحقق عدالت ندارد، اظهار کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش آسیب های اجتماعی، برنامه ششم توسعه را اجتماعی محور تدوین کردیم.

وی با اشاره به ماده ۸۰ قانون برنامه ششم مبنی بر تعیین وظایف دستگاه ها در موضوع آسیب های اجتماعی، افزود: دستگاه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و آموزشی درگیر آسیب های اجتماعی هستند و لذا باید یک ستاد فرماندهی جهت همسویی وظایف داشته باشیم.

مدیرکل بهزیستی گیلان، با تاکید بر لزوم پاسخگویی دستگاه های متولی فرهنگی و اجتماعی جهت انعکاس در رسانه ها، نصریح کرد: طلاق، مفاسد اجتماعی، کودکان کار و خیابانی، خودکشی و اعتیاد پنج آسیب اجتماعی اصلی در استان است.

نحوی نژاد، با اشاره به ارتباط تنگاتنگ آسیب های اجتماعی با یکدیگر، عنوان کرد: حاشیه نشینی زمینه ساز طلاق و کودکان کار متاثر از مشکلات اقتصادی و فرهنگی و آموزشی است.

وی با اشاره به جایگاه گیلان در شاخص های آسیب اجتماعی، تاکید کرد: گیلان نسبت به استان های همجوار در مسئله اعتیاد جایگاه نگران کننده ای ندارد، اما یکی از شاخص های مهم ستاد مبارزه با مواد مخدر دسترسی است، یعنی کوتاه ترین زمان برای دسترسی به مواد مخدر در استان چقدر است که متاسفانه گیلان شاخص مطلوبی ندارد؛ این در حالی است که در شیوع و بروز اعتیاد وضعیت ناگوار نیست.

مدیرکل بهزیستی گیلان، با بیان اینکه گیلان در حوزه مفاسد اجتماعی در رده های آخر قرار دارد، گفت: متاسفانه گیلان در حوزه طلاق جزو پنج استان نخست کشور است و لذا یکی از تمهیدات بهزیستی راه اندازی سامانه مشاوره است تا زوجین قبل از طلاق توافقی مورد غربالگری علت طلاق قرار گیرند. در واقع دادگستری اقدام به ارجاع زوجین به بهزیستی می کند.

وی از راه اندازی ۱۰۵ مرکز مشاوره قبل از طلاق در استان گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: در این مراکز روانشناسان مجرب حضور دارند و علاوه بر غربالگری زوجین، اقدام به ارائه خدمات ویژه مشاوره و روانشناختی می کنند و در نهایت گزارش پیمان مجدد یا طلاق توسط این مراکز به بهزیستی و سپس دادگستری اعلام می شود.

نحوی نژاد، با بیان اینکه شاهد سازش ۱۱ درصدی زوجین متقاضی طلاق توافقی در سال ۹۸ و ۳۰ درصدی در سال ۹۹ بودیم، اظهار کرد: این افراد از طلاق توافقی منصرف شدند و پیمان مجدد ایجاد شده است.

وی با اشاره به تنها بودن بهزیستی در پیشگیری و کاهش اثرات منفی آسیب های اجتماعی، عنوان کرد: علاوه بر بهزیستی حدود ۱۱ دستگاه دیگر باید پای کار آسیب های اجتماعی باشند، اما متاسفانه به برنامه های آسیب های اجتماعی اعتبارات مناسب تعلق نمی گیرد، در حالی که رهبر انقلاب بر مسئله آسیب های اجتماعی بسیار تاکید دارند و همه دستگاه ها باید بر کاهش آسیب های اجتماعی اهتمام داشته باشند.

***(حال‌آنکه به فرموده رهبر انقلاب آسیب‌های اجتماعی مثل زلزله‌ای است که می‌تواند بنیان خانواده و اجتماع را به هم بریزد)

مدیرکل بهزیستی گیلان، با بیان اینکه علیرغم عدم تخصیص اعتبار به بهزیستی استان از ابتدای سال تاکنون فعالیت های ما متوقف نشده است، اضافه کرد: بهزیستی اقدامات درمانی، تامینی و بازتوانی خود را در مورد معتادین متجاهر انجام می دهد.

وی ثبت احوال را مرجع اعلام طلاق و پزشکی قانونی را مرجع اعلام خودکشی دانست و یادآور شد: سال گذشته ۱۵ هزار و ۵۰۰ تماس با اورژانس اجتماعی داشتیم که در ۷۵۰ مورد منجر به مداخله شد.

نحوی نژاد، با بیان اینکه رشت و لنگرود بیشترین حاشیه نشینی را دارد، خاطرنشان کرد: پایگاه های خدمات اجتماعی را در مناطق حاشیه شهرها دائر کردیم تا مداخله به هنگام را داشته باشیم.

مدیرکل بهزیستی گیلان، با تاکید بر لزوم علت یابی طلاق، حاشیه نشینی و کودکان کار جهت پیشگیری، اضافه کرد: کودکان کار در گیلان به صورت معضل نیست، اما به واسطه تحریک عواطف و احساسات مردم، اقدام به ساماندهی آنان می کنیم لذا از سال ۹۳ تاکنون ۱۸۵ کودک کار را در استان شناسایی کردیم که ۱۰۰ نفر مورد برنامه های بازتوانی قرار گرفتند و ۸۵ نفر در حال سرویس گرفتن از بهزیستی در بخش های تعذیه، سلامت و آموزش هستند.

وی با بیان اینکه کودکان خیابانی با کودکان کار متفاوت هستند، گفت: کودک خیابانی خانواده موثر و خانه ای برای خواب ندارد لذا این کودکان را در مراکز نگهداری تحت خدمات اقامتی، تغذیه ای، سلامت و آموزش قرار می دهیم.

نحوی نژاد، پیشگیری از آسیب اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: همچنین مداخله به موقع در آسیب های اجتماعی می تواند از اثرات منفی کم کند.