سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با مقدم برشمردن مداخلات بهداشتی در ارتقای سلامت نوزادان، گفت: تمام تلاش ما باید علاوه بر ترویج فرزندآوری، تلاش برای کاهش مرگ‌ومیر و ارتقای سلامت نوزادان باشد.

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان به نقل از  (وب‌دا)، صبح امروز، کمیته دانشگاهی ارتقای سلامت نوزادان با حضور دکتر محمدتقی آشوبی- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان، معاونان بهداشتی و آموزشی، تعدادی از مدیران ستادی و اعضای هیئت‌علمی در سالن اجلاس معاونت بهداشتی برگزار شد.
در این کمیته، راهبردها، الزامات، برنامه‌ها، اقدامات و همچنین چالش‌های نظام مراقبت از سلامت نوزادان از سوی معاونان، مدیران و اعضای هیئت‌علمی موردبررسی قرار گرفت.
بنابر گزارش‌های موجود، شهرستان‌های رشت و تالش بیشترین تولد نوزادان را دارند و خوشبختانه میزان مرگ‌ومیر نوزادان و مرده زایی ها در استان طی ۱۰ سال اخیر، رو به کاهش است.
دکتر محمدتقی آشوبی-سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست با تأکید بر پیشگام بودن مداخلات بهداشتی در ارتقای سلامت نوزادان، اظهار کرد: در حوزه بهداشتی می‌توان با اقدامات مؤثر در سلامت نوزادان، از بروز مرگ‌ومیر در نوزادان  جلوگیری کرد.
وی با اشاره به طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، افزود: تمام تلاش ما باید علاوه بر ترویج فرزندآوری، تلاش برای کاهش مرگ‌ومیر و ارتقای سلامت نوزادان باشد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر ضرورت درمان متمرکز بیماران به‌ویژه نوزادان و کودکان تصریح کرد و گفت: با احداث بیمارستان‌های جنرال و یا توسعه بخش‌های لازم در بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی می‌توان به درمان متمرکز بیماران دست‌یافت و  درمان بیماران به‌ویژه نوزادان و کودکان  تسریع شود.
دکتر آشوبی همچنین اقدامات انجام‌شده در حوزه بهداشت و درمان به‌ویژه  در راستای پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های زنده‌زایی و درمان آن‌ها را مثبت ارزیابی کرد و از دست‌اندرکاران نظام سلامت تقدیر کرد.
به گزارش وبدا، نظارت بر کاهش مرگ‌ومیر نوزادان، برنامه‌ریزی و کمک به اجرای برنامه‌ها برای ارتقای سلامت آن‌ها از اهداف این کمیته دانشگاهی است.