صفیر گیلان؛رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان  در اولین جشنواره ترویج فرهنگ زایمان طبیعی و تجلیل از برترین های سلامت مادر و نوزاد در  سالن اجتماعات بیمارستان الزهرا (س) رشت،با اشاره به کاهش مرگ و میر مادران باردار در استان گفت: در سال ۹۴ تعداد مرگ و میر مادران باردار ۷ مورد و در سال […]

 

صفیر گیلان؛رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان  در اولین جشنواره ترویج فرهنگ زایمان طبیعی و تجلیل از برترین های سلامت مادر و نوزاد در  سالن اجتماعات بیمارستان الزهرا (س) رشت،با اشاره به کاهش مرگ و میر مادران باردار در استان گفت: در سال ۹۴ تعداد مرگ و میر مادران باردار ۷ مورد و در سال ۹۵ تعداد مرگ و میر ماداران باردار یک مورد گزارش شده است .

یوسف زاده چابک با اشاره به اینکه حفظ و ارتقا سلامت مادران و نوزادن مهمترین هدف ترویج زایمان طبیعی است گفت:اگاهی سازی و اطمینان بخشی به افرادی که مهارت این کار را دارند حائز اهمیت بوده و فضا و محیط مناسب برای این کار فراهم شود.

ایشان زایمان را پروسه‌ای کاملا فیزیولوژیک و طبیعی دانست و تصریح کرد:تبیین محاسن زایمان‌های طبیعی و تشریح آن برای مادران باردار از سوی پزشکان و مروجان امر بسیار ضروری است .

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اهمیت زایمان طبیعی، یادآور شد: برای انجام چند زایمان در طول زندگی که نقطه اوج زندگی است، هزینه کردن برای اغلب خانواده پذیرفته شده است  و کسی نگران هزینه نیستبلکه سلامتی خانواده مهمتر است.

یوسف‌زاده از توسعه ایجاد فضا و محیط مناسب برای انجام زایمان طبیعی درمراکز درمانی دولتی استان خبر داد و گفت: ۱۰ بلوک «ال دی ار»در استان با شرایط خاص  و ویژه برای زایمان طبیعی فراهم شده تا شخص که همراه خانواده وارد این بلوک می شود احساس ارامش داشته و فکر نکند که بیمارستان دولتی است.

یوسف زاده با بیان اینکه متاسفانه کمتر به مزایای زایمان طبیعی پرداخته شده گفت: روش زایمان طبیعی یکی از رویدادهای طبیعی و مناسب عنوان است و زایمان طبیعی به نسبت زایمان سزارین دارای عوارض و آسیب های کمتری است و باید این روش مهم ترویج شود.

یوسف‌زاده با اشاره به کاهش مرگ و میر مادران باردار در استان گفت: در سال ۹۴ تعداد مرگ و میر مادران باردار ۷ مورد و در سال ۹۵ تعداد مرگ و میر ماداران باردار یک مورد گزارش شده است .

رییس  دانشگاه علوم پزشکی گیلان به اهمیت شیر دادن نوزاد توسط مادر اشاره و افزود: کودکانی که در اولین ساعات تولد از شیر مادر تغذیه می شوند به نسبت کودکانی که از این شیر محرومند از ایمنی بیشتری برخوردارند.

یوسف زاده جابک به تغیرات فیزیولوژیک بدن در طول دوران بارداری که کاملا توسط مادر پذیرفته شده است اشاره و افزود: این تغیرات با زایمان طبیعی کاملا به حالت اول برگشته در حالی که در روش سزارین به بدن اجازه برگشت به حالت طبیعی داده نمی شود.

ایشان در پایان ضمن تقدیر از مجموعه معاونین درمان این بیمارستان  و گروههای متخصص و زنان و زایمان برای ایجاد این فضا گفت: امیدواریم این جشنواره و جشنواره های بعدی در این حوزه به سلامت جامعه  و مادران که نقش اساسی در تربیت فرزند و جامعه دارند کمک کنیم.  /زلیخا صفری راسته کناری