صفیر گیلان؛کاوسی توجه به ظرفیت های بالقوه و تولیداتی که صادرات در پی داشته باشند را نیز به عنوان یکی از محورهای اصلی رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی اعلام کرد و افزود: لازم است پروژه ها ارتقای بهره وری داشته و ظرفیت های خالی را شکوفا کنند که البته بعضی از پروژه ها فراتر از سطح استانی، بزرگ و ملی هستند.

به گزارش  پایگاه خبری صفیر گیلان؛شراره کاوسی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان با بیان اینکه برای تدوین یک برنامه عملیاتی یا راهبردی نیاز به هدف گذاری است، در خصوص چارچوب  برنامه های عملیاتی تحقق رشد اقتصادی استان در سال ۱۴۰۱ گفت: مهم ترین و اصلی ترین نکته برای هدف گذاری برنامه عملیاتی در سال ۱۴۰۱ مورد توجه قرار دادن پیام نوروزی امسال مقام معظم رهبری است که در آن به تولید، اشتغال آفرین و دانش بنیان اشاره داشته اند و در لایحه دولت محترم نیز در تبصره ۱۹ شاهد توجه ویژه به این مباحث هستیم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی نیاز به عوامل و منابع داریم تا خروجی مورد نظر حاصل شود. عوامل و منابع رشد نیز متشکل از سرمایه، نیروی انسانی و بهره وری است و البته منابع مالی پایدار و ارتقاء بهره وری می تواند اشتغال پایدار، فقرزدایی و توسعه عدالت را به همراه داشته باشد و موجب پیشرفت شود.

وی افزود: هدف گذاری رشد هشت درصدی را باید با دو برش رشد شهرستانی و رشد دستگاهی دنبال کنیم. به عبارت دیگر برای تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی  باید نقش هر شهرستان و فرمانداری و همچنین نقش و سهم هر دستگاه مشخص و معلوم شود که هر کدام چه اقداماتی باید انجام دهند.

 رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان افزود:به عنوان مثال گیلان برای رسیدن به رشد ۹/۷ درصدی در بخش کشاورزی، گردشگری و … چه اقداماتی باید در هر یک از زیر مجموعه ها انجام دهد تا منتج به نتیجه مورد نظر گردد.

کاوسی برای هدفگذاری رشد اقتصادی در خصوص بخش های هشتگانه در استان گیلان آماری ارایه کرد و گفت: در این راستا برای استان گیلان ۳۹ هزار و ۴۶۷ شغل دیده شده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر پروژه ای می خواهد رشد کند باید پیشگام باشد و منجر به فعالیت های دیگر شده و اشتغالزا باشد، تسریع کرد: اولویت روی خاتمه پروژه های نیمه تمام است، همچنین پروژه های جدیدی که با توجه به سند آمایش و متناسب با توان اکولوژیک استان بوده و دانش بنیان نیز باشند مورد توجه هستند.

وی توجه به ظرفیت های بالقوه و تولیداتی که صادرات در پی داشته باشند را نیز به عنوان یکی از محورهای اصلی رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی اعلام کرد و افزود: لازم است پروژه ها ارتقای بهره وری داشته و ظرفیت های خالی را شکوفا کنند که البته بعضی از پروژه ها فراتر از سطح استانی، بزرگ و ملی هستند.

بهبود فضای کسب و کار، تامین مالی، احصاء فرصت های سرمایه گذاری و توسعه صادرات نیز از جمله نکاتی بود که کاوسی به آن اشاره کرد و افزود: باید از ساختارهای موجود به بهترین شکل استفاده کرده و با نگاه پروژه محوری برای به نتیجه رساندن  هدفگذاری تلاش کنیم و این مهم در شهرستان ها از طریق کارگروه های مرتبط در کمیته برنامه ریزی و توسعه شهرستان ها و در دستگاه های اجرایی از طریق زیر گروه ها دنبال خواهد شد.

به گفته رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان پروژه های پیشران در چهار مرحله ابتدا طرح موضوع، سپس پالایش و انطباق با اسناد بالا دستی، بعد تصویب و ابلاغ و در انتها نیز نظارت بر اجرا، فرآیند لازم را طی خواهند کرد تا با نگاه عدالت محور شاخص های توسعه در شهرستان ها احصاء و در راستای تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی گام برداشته شود.

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری