معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به افزایش دوباره تعداد مبتلایان به کرونا در استان، گفت: با تخصیص و ورود واکسن ایرانی طی روزهای آتی به استان گیلان، مرحله جدید واکسیناسیون از هفته آینده با سرعت بالاتری انجام خواهد شد.

صفیر گیلان؛دکتر آبتین حیدرزاده، روز دوشنبه در حاشیه بازدید از مرکز واکسیناسیون لاهیجان اظهار داشت: طی روزهای اخیر شاهد افزایش تعداد بیماران کرونایی در استان هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره شیوع ویروس جهش یافته کرونا ملقب به دلتا، گفت: جهش های این ویروس در کشورهای کمتر توسعه یافته که درصد واکسیناسیون پایینی دارند اتفاق می افتد و پس از آن به وسیله مسافران و ارتباطات اجتماعی به سراسر دنیا منتقل می شود.

وی با بیان اینکه همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، افزود: شرایط گیلان شکننده بوده و در صورت بی توجهی دوباره به وضعیت بحرانی باز می‌گردد.

حیدرزاده با بیان اینکه افرادی که در گذشته به این ویروس مبتلا شده اند هم باید مراقب باشند، گفت: ایمنی سبک قبلی ویروس مقابل ویروس جهش یافته دارای کارآیی لازم نیست و امکان ابتلای مجدد نیز در افراد وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بنا بر نظر کارشناسان و دانشمندان‌، جهان در ۳ تا ۷ سال آینده با ویروس کرونا درگیر خواهد بود، گفت: آگاهی بخشی، آموزش مناسب و اطلاع رسانی درست می تواند توسعه دهنده پروتکل ها و دستورالعمل ها در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا باشد.

وی از اتمام تزریق نوبت دوم گروه های هدف در استان طی روزهای آتی خبر داد و اذعان داشت: با توجه به هماهنگی های انجام شده، طی هفته آینده و با ورود محموله واکسن ایرانی به استان گیلان، سرعت واکسیناسیون به شکل چشم گیری افزایش خواهد یافت.

حیدرزاده با اشاره به تاثیر منفی گرمای هوا در روند واکسیناسیون، گفت: از همه دستگاه های اجرایی خواسته ایم تا نهایت همکاری را برای تسریع در روند اجرای واکسن با کادر بهداشتی و درمانی داشته باشند.

بر اساس آخرین گزارش نرم افزار ماسک “منتشر شده در ۵ تیر ماه” ، شهرستان های رشت، خمام، رودسر، املش، سیاهکل، لنگرود، لاهیجان، شفت، فومن، صومعه سرا، بندرانزلی، ماسال، رضوانشهر، تالش و آستانه اشرفیه در وضعیت زرد کرونایی و دو شهرستان آستارا و رودبار در گیلان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

شهرستان لاهیجان با بیش از ۱۶۷ هزار نفر جمعیت در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است و تقسیمات سیاسی این شهرستان مرکب از دو بخش “مرکزی و رودبنه” است.