صفیر گیلان؛مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در پیامی به مناسبت فرارسیدن ۱۷ اسفند و سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تشکیل مجموعه نهاد با کارکرد کاملا فرهنگی با هویت ایرانی، اسلامی و در راستای ترویج و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی را اتفاق بسیار مبارکی در تاریخ فرهنگی ایران عنوان کرد.

به گزارش صفیر گیلان، پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در پیامی به مناسبت فرارسیدن ۱۷ اسفند و سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تشکیل مجموعه نهاد با کارکرد کاملاً فرهنگی با هویت ایرانی، اسلامی و در راستای ترویج و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی را اتفاق بسیار مبارکی در تاریخ فرهنگی ایران عنوان کرد.
متن این پیام به شرح زیر است:
۱۷ اسفندماه برای کتابداران، کارکنان کتابخانه های عمومی و دوستداران یار مهربان روزی به یادماندنی و بزرگ در تاریخ فرهنگی ایران اسلامی است. این رویداد مهم در عرصه فرهنگی کشور در سال ۱۳۸۲ در مجلس شورای اسلامی تصویب و نمایندگان مردم در مجلس به تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان مجموعه ای مستقل، توانمند و با کارکرد کاملا فرهنگی با هویت ایرانی، اسلامی رای موافق داده و رسالتی مهم و شیرین بر دوش کتابداران کتابخانه های عمومی نهادند.

همچنین رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار با کتابداران کتابخانه های عمومی از آن ها به عنوان مشاورین امین یاد کرده و به اهمیت کار کتابداری و رسالت خطیر توسعه امر کتاب و کتابخوانی اشاره فرمودند.

در آستانه فرارسیدن ۱۷ اسفند و سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی، فرارسیدن این روز که با عید نوروز و رستاخیز طبیعت و شروع قرن جدید شمسی نیز مقارن است را تبریک می‌گویم. تشکیل مجموعه نهاد با کارکرد کاملاً فرهنگی با هویت ایرانی، اسلامی در راستای ترویج و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی، اتفاقی بسیار مبارک در تاریخ فرهنگ ایران بوده است.

کتابخانه های عمومی با تأسی از بیانات مقام معظم رهبری و دغدغه های معظم له سعی در ایفای نقش شایسته ای در حوزه رفع نیازهای مطالعاتی همه مردم و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارد.

امروز نهاد کتابخانه های عمومی پس از تأسیس، رویکرد سازنده ای را در پیش گرفته و از حالت سنتی خارج و به یک مجموعه کاملاً پویای اجتماعی برای عموم مردم تبدیل شده که استقبال گسترده مردم از کتابخانه ها نشان دهنده رویکرد درست دست اندرکاران مجموعه نهاد است.

جلب نظر مثبت و سازنده چهره های فرهنگی کشور و استان، فرهیختگانِ حوزه کتاب و کتابخوانی، نخبگان حوزه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، ورزشی و هنری، ناشرین و نیز علمای برجسته کشور و استان از جمله اقدامات مثبت و بزرگ در راستای تحقق اهداف بلند نهاد بوده است.

فراگیری بیماری منحوس کرونا باعث تعطیلی بسیاری از فعالیت های فرهنگی در اقصی نقاط کشور شد. با این حال، علی‌رغم گسترش این بیماری، کتابخانه های عمومی استان گیلان با استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی و ایجاد ۷۵ پایگاه مجازی میزبان بیش از ۷۰ هزار نفر از اعضا، علاقمندان و دوستداران کتاب و کتابخوانی شده و برنامه های مختلف و متنوع فرهنگی، کارگاه های آموزشی و محافل نقد و رونمایی کتاب های مختلف را در این بستر برگزار کردند. همچنین راه اندازی طرح‌های کتاب دوخان، لک لک کتاب، بالاکا کتاب و دومین دوره جشنواره قصه گویی پدربزرگ ها و مادربزرگ ها در استان گیلان با استقبال گسترده‌ای از سوی مردم همراه شد.

اجرای ویژه برنامه ملی از تبار قلم به منظور بزرگداشت چهره های فرهنگی کشور با تجلیل از فعالیت های فرهنگی محمد حسین مهدوی (م. مؤید)، اجرای ویژه برنامه ملی روایت بالندگی با تجلیل از حمیدرضا شکارسری، شاعر و نویسنده برجسته کشور و رضا نیکوکار، شاعر و فعال فرهنگی استان، تاسیس محفل قرآنی استان گیلان، برگزاری ویژه برنامه فرهنگی و مسابقه بزرگ کتابخوانی از کتاب “دختر شینا”، رونمایی از چندین عنوان کتاب، برگزاری ویژه برنامه “شخصیت محبوب کتاب من” در رده سنی کودک و نوجوان، برگزاری یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، ویزه برنامه روایت فتح و تجلیل از رزمنده دفاع مقدس، دیدار با خانواده معظم شهدا، چهره های فرهنگی و نیز برگزاری نخستین نشست بررسی نقش دانش آموزان در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب با حضور نخبگان دانش آموزش استان و نشست های کتاب خوان ویژه دانشجویان بسیجی؛ بخش‌هایی از برنامه های شاخص استان در سال ۱۴۰۰ بودند.
امروز با گذشت ۱۸ سال از تاسیس نهاد، افق چشم انداز اقدامات و فعالیت های کتابخانه های عمومی در آینده را بسیار روشن و همراه با پیشرفت های متعدد در زمینه های مختلف می‌ بینم. کتابخانه های عمومی یکی از محورهای اصلی فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و مکانی مناسب و امن برای حضور اقشار مختلف مردم است؛ به همین خاطر همه تلاش کتابداران و کارکنان این مجموعه همواره رفع نیازهای اطلاعاتی عموم مردم بوده و این فعالیت ها در سال آتی نیز با قوت و کیفیت بسیار بهتری ادامه خواهد یافت.
رشد و توسعه فناوری های نوین به ویژه در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی، یکی از مهم ترین ارکان توسعه و گسترش علم اطلاعات و ارائه خدمات نوین به جامعه به ویژه علاقمندان به کتاب و کتابخوانی، پژوهشگران و محققین است. کتابداران کتابخانه های عمومی نیز محور اصلی حرکت متوازن کتابخانه ها و رویکرد مفید این مجموعه هستند که نیاز به روزآمدسازی اطلاعات و همگام شدن با علوم مختلف روز در عرصه فعالیتشان می بایست از اهداف اصلی مجموعه باشد. یکی از مهم ترین برنامه های اداره کل کتابخانه های عمومی استان در آغاز قرن جدید برگزاری دوره های آموزشی تخصصی در زمینه فناوری های نوین مرتبط با امر کتابداری برای این قشر خواهد بود.

همچنین افتتاح کتابخانه مرکزی شهر رشت به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های فرهنگی شمال کشور یکی از برنامه های مهم در حوزه عمرانی استان است. توسعه شاخص فضای مطالعاتی استان پس از بهره برداری از این پروژه، رشد سرانه عضویت، منابع و امانت کتاب از جمله مزیت های این اقدام خواهند بود؛ ضمن آنکه ایجاد کتابخانه های مرکزی در هر شهرستان در سال های آتی، یکی از برنامه های مهم ما در آغاز قرن جدید خواهد بود.

در پایان ضمن قدردانی از تلاش همه کتابداران، مسئولین کتابخانه های عمومی، روسای ادارات کتابخانه های عمومی شهرستان ها، مسئولین و کاشناسان ستادی، استاندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان، مسئولین استانی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان ولی فقه در شهرستان ها و فرمانداران و اعضای انجمن کتابخانه های عمومی در استان که هم افزایی و همکاری در استان برای توسعه امر کتاب و کتابخوانی از ثمرات همکاری همه آنها بوده است از خداوند بزرگ می خواهم سال جدید را فصل تازه ای از رشد و شکوفایی فرهنگی در گیلان عزیزمان قرار دهد.