معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه قانون حمایت از خانواده به دنبال حفظ جمعیت جوان است ، اذعان داشت:رغبت فرزند آوری به طرز فکر ، رفتارهای درون خانواده و بیرون از آن، شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مربوط می شود.

وی افزود:متاسفانه ایران سریعترین کاهش زاد و ولد را طی چند سال اخیر پشت سر گذاشته که مباحث اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در آن بی تاثیر نبوده است .

حیدرزاده تصریح کرد: طبق آمارهایی که در زمان شیوع کرونا داشتیم۱۷۰ هزار خانوار مهاجر به استان گیلان شناسایی شده است که از استان‌های دیگر در این استان ساکن هستند و جز جمعیت استان محسوب نمی شوند.

وی تاکید کرد: ۱۳ تا ۱۶ درصد جمعیت گیلان سالمند هستند و این آمار تا ۱۵ سال دیگر دو برابر افزایش خواهد یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت:شرایط فرزند آوری در حال حاضر در کشور بیشتر از گذشته است اما متاسفانه رغبت فرزند آوری کمتر شده که یکی از دلایل آن مباحث فرهنگی و طرز تفکر به ویژه تفکر فرنگی می باشد .

وی با تاکید بر اینکه کاهش رشد جمعیت مقوله بسیار مهمی است ، خاطرنشان کرد: از تحولات جمعیتی کشور باید به درستی استفاده شود و طی چند سال آتی میزان ازدواج ها افزایش می یابد و زوج ها باید برای فرزند آوری و یادگیری مهارت های زندگی جهت حفظ یک زندگی پایدار تشویق شوند.

دکتر حیدرزاده تصریح کرد:اگر رشد جمعیت کنترل نشود طی چند سال اخیر متاسفانه جمعیت سالمند خواهیم داشت و باید با برنامه ریزی های مناسب در راستای حفظ جمعیت جوان گام برداریم.

وی با اشاره به اینکه قانون حمایت از خانواده به دنبال حفظ جمعیت جوان است ، اذعان داشت:رغبت فرزند آوری به طرز فکر ، رفتارهای درون خانواده و بیرون از آن، شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مربوط می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطرنشان کرد:از جمعیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان گیلان ، قریب به ۱۳ الی ۱۶ درصد جمعیت گیلان سالمند است.

وی گفت:شهرستان های رودسر و املش در شرق و شهرستان های آستارا و تالش در غرب استان گیلان به ترتیب بیشترین سالمند (۱۶ تا ۱۷ درصد) و بیشترین میزارن باروری را به خود اختصاص داده اند.

وی با تاکید بر اینکه هدف از افزایش جمعیت، افزایش جمعیت ناکارآمد نمی باشد ، خاطرنشان کرد:همه تست های غربالگری برای جمعیت در خطر آموزش داده و انجام می شود همچنین همه مراقبت های مادر و جنین هم نیز در دوران بارداری صورت می گیرد.

وی یادآورشد:متاسفانه استان گیلان کمترین میزان زاد و ولد را به خود اختصاص داده است که باید با ارائه برنامه ریزی ها و راهکارهای مناسب ، اقدامات فرهنگی و … افزایش جمعیت صورت گیرد.

وی ناباروری را یکی از پنج محور اصلی کاهش جمعیت در گیلان برشمرد و اضافه کرد: ۱۰ تا ۱۵ درصد زوجین گیلان دچار مشکلات ناباروری هستند.‌

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: در این راستا ۵۰۰ زوج نابارور روستایی شناسایی شده تا خدمات لازم به این زوجین ارائه شود.‌

وی گفت:یکی از معضلات در استان سقط جنین است و بسیاری از سقط جنین ها در کشور بصورت غیرقانونی صورت می گیرد که اگر کاهش یابد در افزایش جمعیت تاثیرگذار خواهد بود.

دکتر حیدرزاده تصریح کرد:کاهش سقط جنین یکی از راهکارهای افزایش جمعیت است و از آنجایی که سقط جنین ناشی از تفکرات آنی است با مشاوره می توان آن را کنترل و کاهش داد.

 

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری