به گزارش صفیر گیلان؛مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان در مراسم کلنگ‌زنی بزرگ‌ترین سد لاستیکی کشور در آستارا گفت: ،سد پل‌رود با ظرفیت تنظیمی ۲۰۰ میلیون مترمکعب در انتهای سال ۹۷ و سد شفارود با ظرفیت تنظیمی ۱۰۰ میلیون مترمکعب در انتهای سال ۹۸ آبگیری می‌شوند. به گزارش صفیر گیلان به نقل از فارس، کاظم […]

به گزارش صفیر گیلان؛مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان در مراسم کلنگ‌زنی بزرگ‌ترین سد لاستیکی کشور در آستارا گفت: ،سد پل‌رود با ظرفیت تنظیمی ۲۰۰ میلیون مترمکعب در انتهای سال ۹۷ و سد شفارود با ظرفیت تنظیمی ۱۰۰ میلیون مترمکعب در انتهای سال ۹۸ آبگیری می‌شوند.

به گزارش صفیر گیلان به نقل از فارس، کاظم لطفی ظهر امروز در مراسم کلنگ‌زنی بزرگ‌ترین سد لاستیکی کشور در روستای خانه‌های آسیاب بخش مرکزی این شهرستان اظهار کرد: شهرستان آستارا در حوزه‌های گردشگری، کشاورزی و تجارت جای پیشرفت دارد.

وی با بیان اینکه من به مدت ۱۴ سال مدیر اجرایی شهرستان آستارا در حوزه آب بودم و به مردم این شهرستان بدهکار هستم، تصریح کرد: عمر شبکه توزیع شهر آستارا زیر ۱۰ سال و عمر شبکه توزیع شهر لوندویل زیر پنج سال بوده و شبکه توزیع آب شهر لوندویل استاندارد است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان گیلان با اشاره به اینکه آب‌های زیرزمینی شهرستان  آستارا به دلیل داشتن آهن، منگنز و مواد معدنی قابل شرب نبوده و به درد کشاورزی می‌خورند، خاطرنشان کرد: دست بردن به رودخانه‌های این شهرستان تاکنون با یک برنامه‌ریزی مدون صورت نگرفته بود.

لطفی با تأکید براینکه در استان گیلان چیزی حدود ۵۴ رودخانه وجود دارد که آورد این رودخانه‌ها چیزی حدود شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب است که دو میلیارد مترمکعب آن از طریق سد سفیدرود تنظیم می‌شود، اظهار داشت: وزارت نیرو در استان گیلان برنامه‌های مدون و خوبی در دست اجرا دارد.

وی با بیان اینکه سد پل‌رود با ظرفیت تنظیمی ۲۰۰ میلیون مترمکعب در انتهای سال ۹۷ و سد شفارود با ظرفیت تنظیمی ۱۰۰ میلیون مترمکعب در انتهای سال ۹۸ آبگیری می‌شوند، بیان کرد: وزارت نیرو نزدیک یک میلیارد مترمکعب باید در استان گیلان برنامه اجرا کند.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان گیلان با اشاره به اینکه ۴۰۰ میلیون مترمکعب آن از طریق سدهای لاسر، پل‌رود و سفیدرود اجرا می‌شود، افزود: ۶۰۰ میلیون مترمکعب دیگر از شهرستان آستارا گرفته تا شهرستان‌های رودسر و رودبار توسط ۲۰ سد لاستیکی و ۱۰ سد کوتاه به طور کامل مدیریت می‌شود.

لطفی احداث سد لاستیکی بر روی رودخانه ملاهادی روستای خانه‌های آسیاب بخش مرکزی شهرستان آستارا را بزرگ‌ترین سد لاستیکی کشور دانست و گفت: حجم ذخیره‌سازی این سد یک و نیم میلیون مترمکعب و قدرت تنظیم سالانه آن ۱۰ میلیون مترمکعب پیش‌بینی ‌شده است.

وی برآورد اولیه ساخت سد لاستیکی روی رودخانه ملاهادی روستای خانه‌های آسیاب را حدود ۱۲ میلیارد تومان دانست و افزود: توسعه و بهبود آبیاری شالیزاری در حدود ۱۰۰ هکتار، فراهم آوردن جاذبه گردشگری مناسب و تأمین آب روستاهای محدوده سد با حجم ماهانه ۵۰۰ هزار مترمکعب از اهداف طرح مذکور است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان گیلان با بیان اینکه پس از بهره‌برداری از سد لاستیکی مذکور آب آشامیدنی ۱۴ روستا که به لحاظ تأمین آب شرب در تنش هستند برطرف می‌شود، گفت: سد مذکور علاوه بر تأمین منابع آبی این تعداد روستا، ۵۰ لیتر در ثانیه بر آب شهر آستارا نیز اضافه می‌کند.