اختصاصی/صفیر گیلان؛با حضور میهمانان وزارت کشوری بازدیدهای میدانی و سنجش توان شهرستان فومن در اجرای ایده های ارائه شده، در جشنواره به عنوان پایتخت کتاب که در بین ۱۲ شهرستان است مورد بررسی قرار دادند

اختصاصی/صفیر گیلان؛طبق اعلام معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ شهرستان فومن به مرحله نهایی هشتمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران راه یافته است.

امروز شهرستان فومن میزبان وزارتی ها از جمله اسماعیل جانعلی پور مدیر کل مجامع تشکلها و فعالیت فرهنگی وزارت ارشاد و همچنین دکتر غلامعلی دبیر شورای اجتماعی وزارت کشور مدیر کل نهاد کتابخانه های گیلان و معاونت امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و  ارشاد گیلان و مدیر کل فرهنگ و ارشاد گیلان بود که بازدیدهای میدانی و سنجش توان شهرستان را در اجرای ایده های ارائه شده، به عنوان پایتخت کتاب مورد بررسی قرار دادند.

توسعه ترویج کتابخوانی با حمایت از برنامه‌ها و پیشنهاد‌های نو و ابتکاری در پایتخت کتاب،

محمد نیک بخش معاونت امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و  ارشاد گیلان با اشاره به اینکه هدف از هشتمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران که ۷ سالی راه اندازی شده  توسعه عدالت فرهنگی و ترویج کتابخوانی از طریق حمایت از برنامه‌ها و پیشنهاد‌های نو و ابتکاری، اثربخش و پایدار از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیاست گفت: این دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران در حالی به مرحله داوری رسید که ۱۰۵ شهر از نقاط مختلف کشور، شرکت کردند  و داوطلب و مشتاق کسب عنوان پایتختی کتاب شدند .

و ی افزود:در حال حاضر ۱۲ شهر به مرحله پایانی داوری رسیده اند که تدارک بازدیدهای میدانی و سنجش توان شهرها در اجرای ایده های ارائه شده، به عنوان پایتخت کتاب انتخاب شوند و فومن به عنوان شهر دوستدار کتاب در این میان انتخاب شده که امروز ما بازدید وزارتی ها را در شهرستان فومن داریم.

مجموعه پذیرایی،تفریحی و فرهنگی شهر فومن

“عمارت حاجیه بنی” پرسه در منو دمنوش ها و غذاهای محلی خوش عطر و طعم/بدون دود با کتاب و کباب+عکس

نیک بخش ادامه داد: پایتخت کتاب ایران یک رویداد ملی در راستای ترویج کتابخوانی است که به کارنامه و برنامه شهرهایی می پردازد که ضمن برخورداری از پیشینه های درخشان فرهنگی و اهتمام به تقویت زمینه های توجه به کتاب، نسبت به ارائه برنامه های خلاقانه و اثرگذار برای رونق کتابخوانی اقدام نموده اند.

معاونت امور فرهنگی و رسانه ای ارشاد گیلان اظهار امیدواری کرد که با همیاری همه دستگاه ها و سازمان های استان به ویژه نهادهای فرهنگی و نیز اهتمام جریان های مردمی فعال در حوزه کتاب و کتاب خوانی، بنگاه های اقتصادی حامی کتاب و اشخاص حقیقی و حقوقی ، شهرستان فومن استان گیلان به عنوان پایتخت ایران در هشتمین دوره این جشنواره، انتخاب شود.

وی افزود: با زحماتی که همکاران ما در ارشاد اسلامی فومن انجام دادند و در راست آزمایی امروز بازدید میدانی از وزارت خانه در شهر فومن و انشالله فومن در این مرحله نهایی انتخاب شود و اگر هم انتخاب نشد کار و برنامه برای انتخاب شهر فومن در سالهای آینده هموار شود.

نیک بخش ضمن ابراز تشکر از وقتی که رسانه ها گذاشتند و نیز به جهت تاخیر حضور  از مجموعه مدیریت مجموعه تفریحی و فرهنگی حاجیه بنی که امروز  وقت گذاشتند و از پذیرش میهمان بخاطر حضور میهمانان وزارتخانه امتناع ورزیدند تشکر کرد.

شهر فومن شهر پر ظرفیتی در حوزه کتاب و فرهنگ است

اسماعیل جانعلی پور مدیر کل مجامع تشکلها و فعالیت فرهنگی وزارت ارشاد درمجموعه پذیرایی ،تفریحی و فرهنگی عمارت حاجیه بنی فومن با بیان اینکه شهر فومن به عنوان دوازدهمین  شهر از مجموعه ۱۰۵  شهر حاضر در جشنواره معرفی و انتخاب پایتخت کتاب ایران حضور داشت گفت:  این ۱۲ شهر به واسطه ارائه کارنامه و برنامه و ایده های جذاب در حوزه کتابخوانی انتخاب شدند.

وی افزود؛ برای اینکه برنامه و ایده و کارنامه مورد ارزیابی میدانی قرار بگیرد و در نهایت از میان این ۱۲  شهر پایتخت کتاب ایران انتخاب شود تیم ارزیابی متشکل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کشور و نهاد کتابخانه ها و مجموعه های دیگر در شهرها حضور پیدا نمودند.

جانعلی پوراظهار کرد؛ امروز حدود یازده ساعت از ظرفیت های فومن و ارزیابی از جریانهای مردمی ، فرهنگی ، ظرفیت رسانه ، کتابخانه ها ، مجموعه خصوصی و کتابخوانی کودک و نوجوان بازدید داشتیم.

مدیر کل مجامع تشکلها و فعالیت فرهنگی وزارت ارشاد اظهار کرد ؛در قیاس با شهر ها شهر فومن شهر پر ظرفیتی است و نقطه  اتصال و  در واقع محل اتصال این ظرفیت ها می تواند اتفاق بزرگی را رقم بزند زیرا  فومن شهر علم و سیاست،شهر معروف و نام آشنا برای مردم ایران است لذا می تواند به عنوان شهر پر ظرفیت در حوزه کتاب  و البته دیگر ظرفیتها شناخته و معرفی شود.

وی امیدوار شد تا بتوانیم سالهای آینده و حتی دوره های بعدی شاهد اتفاق خوب کتابخوانی نیز در این شهر باشیم.

جانعلی پور در پایان گفتگو با رسانه صفیر گیلان جمع بندی بازدید خود از شهر فومن را در حوزه غیر از حوزه کتاب ، توجه بیشتر به ظرفیتهای فرهنگی شهرستان خواند و گفت:به نظر می رسد این شهر که محل تردد و رفت و آمد فراوانی از مسافران  و گردشگران و ایرانیان عزیز و حتی خارجی  هاست طبیعتا”  باید  به این ظرفیتها توجه بیشتر  و پیشینه این شهر گرانقدر علمی و فرهنگی بیشتر شناسانده شود  تا توقف بیشتری از  سوی مسافران صورت بگیرد و آشنایی بیشتر با دیرینه گیلان عزیزو ایران و بخش فومنات بزرگ که می تواند ظرفیت گرانسنگی برای مردم باشد را داشته باشیم  .

فومن شهر راه یافته به جشنواره پایتخت کتاب ایران از میان ۱۰۵ شهر

یوسف نیک انجام رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن با بیان اینکه فومن جز کاندیدا پایتخت کتاب ایران می باشد؛ گفت:هدف اصلی از انتخاب پایتخت کتاب ایران استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات بومی است، البته وقتی یک شهر به‎عنوان پایتخت کتاب انتخاب می‌شود، طبیعتاً برنامه‌های آن از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای فرهنگی پایتخت هم حمایت می‌شود.

این مسئول فرهنگی گفت : هدف نهادینه کردن توسعه فرهنگ کتابخوانی ،حمایت از مسوولین و نویسندگان، اجرای ایده های نو و ابتکاری در حوزه کتاب برگزار می شود. وی افزود امسال در این جشنواره فومن نیز بعنوان یکی از ۱۲ شهر راه یافته به مرحله پایانی داوری انتخاب شده است که در این مرحله ،بازدید میدانی و راستی آزمایی شهر ها در اجرای ایده ها، یک شهر بعنوان پایتخت کتاب ایزان معرفی می شود.

وی افزود: شهرستان فومن در حوزه نوشتاری نیز دارای فرهیختگانی است که امروز در عمارت حاجیه بنی آثاربرخی  نویسندگان فومنی از جمله کیوان پندی با کتاب فومنات و قلعه رودخان و شهر من فومن ،بزرگی راد کتاب فانوس ها همه خاموش،اسمعیل شاد فومنی با کتاب آوازهای کمرنگ،جانباز با کتاب زخم و …..برای  مسئولان کشوری به نمایش گذاشته شد.

رئیس ارشاد فومن بسترسازی برای سوق دادن اقشار مختلف جامعه به سمت مطالعه را از اهداف طرح پایتخت کتاب عنوان کرد و گفت: با مهیا شدن زمینه مطالعه برای مردم جامعه بدون تردید شاهد افزایش دانش و آگاهی مردم خواهیم شد.

 این مسئول فرهنگی در ادامه گفت : امروز با حضور میهمانان وزارت کشور و مدیر کل نهاد کتابخانه های گیلان ما بازدید از مجموعه هایی که در حوزه کتاب و کتابخوانی در شهرستان فعال هستند از جمله کلوچه فروشی ها، کارخانه چای ،کتابخانه خصوصی ،دو کتابخانه سیار، دیدار با امام جمعه ،بازدید از کتابخانه دانشگده فنی فومن،بازدید از کتابخانه کانون پرورش فکری کودک و نوجوان ،بازدید از کتابخانه ماسوله  و همچنین دیدار دیدار با خانواده شهیدان ادبی را در برنامه داشتیم.

 رونمایی از کتاب شهر من فومن

امروز در مجموعه فرهنگی عمارت حاجیه بنی در شهر فومن با حضور مسئولان کشوری و استانی  از کتاب شهر من فومن به نویسندگی کیوان پندی رونمایی شد.

از نکات جالی این کتاب که برای اولین بار در سطح استان گیلان برای علاقمندان به فرهنگ و تاریخ گیلان به قلم نویسنده نگاشته شده زندگی نامه بانوی فداکار فومنی حاجیه بنی مقیمی(ادهم فومنی) که از بانوان نیکوکار و خیر نام آشنا است می باشد .

همچنین تقدیر مسئولان از مدیریت عمارت حاجیه بنی در شهر فومن که توانسته فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در فضای فرهنگی برای میهمانان و گردشگران فراهم کند و از کارشناس فرهنگی ارشاد خانم خدیجه پاک و نیز از خبرنگار فومنی خانم شولمی تقدیر شد.

جای خالی رد پای فرماندار فومن در مجموعه فرهنگی عمارت حاجیه بنی

همایش معرفی و تقدیر از تلاش‌ شهرهای شرکت کننده در هشتمین جشنواره پایتخت کتاب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعالان و مروجین کتاب و کتابخوانی سراسر کشور در ۲۴ مردادماه سال جاری در محل برج آزادی تهران برگزار و به‌طور رسمی رقابت نهایی بین ۱۲ شهر برای معرفی پایتخت کتاب ایران برگزار شد.

در این همایش که شهر فومن در میان ۱۲ شهر نهایی هشتمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران قرار گرفته ا فرماندار فومن،معاون فرماندار، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن و مروجین کتاب این شهرستان حضور داشتند.

اما نکته قابل توجه امروز و در بازدید کارشناسان و داوران  وزارتی جشنواره هشتمین دوره پایتخت کتاب از فومن اینکه مجموعه عمارت حاجیه بنی در فرهنگ ترویج کتاب نقش بسزایی داشته و امروز جای خالی رد پای فرماندار شهرستان در کنار میهمانان وزارتی خالی بود!!!

عکس/زلیخا صفری راسته کناری

  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری