اختصاصی/صفیر گیلان؛معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان در راه اندازی ستاد سلول های بنیادی استان در مرکز رشد و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه دبیرخانه استانی ستاد سلول های بنیادی زیر نظر ریاست جمهوری است گفت: توسعه علم و فن آوری پزشکی بازساختی یکی از قطب‌های سلامت و بخشی از […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان در راه اندازی ستاد سلول های بنیادی استان در مرکز رشد و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه دبیرخانه استانی ستاد سلول های بنیادی زیر نظر ریاست جمهوری است گفت: توسعه علم و فن آوری پزشکی بازساختی یکی از قطب‌های سلامت و بخشی از آینده پزشکی کشور را به خود اختصاص می دهد.

دکتر شادمان نعمتی امروز در مراسم افتتاح نخستین دبیرخانه استانی سلول‌های بنیادین در رشت  با اشاره به اینکه  توسعه علم و فناوری یکی از الزامات اجتناب ناپذیر در دستیابی به اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان است،گفت: با استفاده از علم و فناوری در همه ابعاد سیاست‌گذاری می‌توان به صورت موثر ظاهر شدو یکی از مولفه های پزشکی در آینده سلول های بنیادی و باز ساختی است که به ویژه در سرطانها و پیوندها  می توان از آن بهره برد..

ایشان از راه اندازی مرکز سلول های بنیادی در ۱۸ استان کشور خبر داد و گفت: امروز ما هم به عنوان یکی از استانهای کشور این مرکز را راه اندازی کردیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه با اشاره به اینکه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی باز ساختی دانشی نوین است که مجموعه‌ای از علوم مختلف همچون سلولی مولکولی، مهندسی بافت، زیست فناوری، بیومواد و … را در بر می‌گیرد گفت: این علوم  با سرعتی جشمگیر در کشورهای توسعه یافته در حال گسترش است.

نعمتی از تدوین نقشه علمی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان ظرف سه ماه آینده خبر داد و افزود: این نقشه پس از تهیه و تکمیل در اختیار صنعتگران و خیرین سلامت قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در حوزه فناوری سلامت، استان‌ها به صورت قطب دسته‌بندی شده‌اند، یادآور شد: پزشکی بازساختی یکی از قطب‌های سلامت استان گیلان خواهد بود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان مهمترین اهداف راه اندازی این دبیر خانه را شامل جمع شدن دانشمندان و محققان در یک مرکز و ایجاد فرصت ها و روشن شدن کمی و کاستی های این حوزه و نیز نوشتن لوایح و برنامه خواند و گفت: ازدیگر اهداف این مرکز این است که این مرکز دریچه ای برای ارتباط با مراکز بالادستی و  ارتباط با کشورهای دنیا و رسیدن به علم روز دنیا را فراهم می کند.

 

نعمتی حوزه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی را یکی از حوزه‌های استراتژیک در تولید علم و دستیابی به ثروت خواند و گفت:این مرکز همچنین خواهد توانست برای بیماران مشکلات را حل و به مردم خدمت رسانی کند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان توریسم سلامت را از دیگر اهداف این مرکز خواند و گفت: ما با همکاری ۴۵۰دعضو هیئت علمی و مراکز تحقیقاتی  و مراکز رشد تلاش می کنیم تا پتانسیل ها را شناسایی و معرفی کنیم.

وی ارتباط بین دانشگاه و صنعت و جامعه را مهمترین رویکرد خواند و گفت: این نقشه و شناسنامه کاری ماست.

ایشان همچنین با بیان اینکه پژوهش و تحقیق هزینه بر است گفت: این در واقع سرمایه گذاری است و بسیاری از کشورها این سرمایه گذاری را دارند.

نعمتی از رسانه ها خواست تا در زمینه سلول های بنیادی و مرکز رشد و فناوری سلامت دانشگاه گیلان بیشتر فرهنگ سازی و کار کنند .

 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر ایده کم و حمایتها از نخبگان زیاد است گفت: متاسفانه در کشور ما ایده فراوان و نخبه زیاد داریم ولی سرمایه برای عملی شدن ایده ها نداریم  در حالی که برای کارهایی چون مسکن ، ساختمان سازی،شرکت ،واردات، خرید زمین و ملک و  …. فراوان سرمایه گذاری داریم.

وی از سرمایه گذاران خواست تا ریسک کنند و با سرمایه گذاری در این مبحث ورود داشته باشند تا شاهد تبدیل  ایده ها به  ثروت ها  باشیم.

ایشان خواستار شد تا از ایده ها ی اساتید و دانشجویان در مراکز مختلف بهره ببریم  تا ایده های نوین هم سر سفره مردم بیاید./زلیخا صفری راسته کناری