به گزارش صفیر گیلان؛مدیر کل کانون پررورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در نخستین جلسه شورای فرهنگی به ترسیم چشم‌انداز‌ها و تبیین اولویت‌های این مجموعه‌ی فرهنگی در سال ۱۳۹۷ پرداخت. اسفندیار ضیائی درآغاز این نشست به نام‌گذاری سال۹۷ (حمایت از کالای ایرانی) از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اشاره و با بیان این […]

 

به گزارش صفیر گیلان؛مدیر کل کانون پررورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در نخستین جلسه شورای فرهنگی به ترسیم چشم‌انداز‌ها و تبیین اولویت‌های این مجموعه‌ی فرهنگی در سال ۱۳۹۷ پرداخت.

اسفندیار ضیائی درآغاز این نشست به نام‌گذاری سال۹۷ (حمایت از کالای ایرانی) از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اشاره و با بیان این نکته که مخاطب پیام ایشان همه مردم و مسوولانند، اظهار‌داشت: در این مسیر نگاه ویژه به کودکان و تلاش تصمیم‌گیرندگان حوزه‌ی فرهنگ، نقشی اساسی دارد.
ضرورت تکیه بر فرهنگ ایرانی- اسلامی
مدیر‌کل کانون استان گیلان در ادامه عمل‌گرایی، اندیشه‌ورزی و عمق‌بخشی به فعالیت‌های کودک و نوجوان  را ازمحورضروری برنامه ها خواند .

و ی با تاکید بر این مساله که تلاش در حوزه‌ی فرهنگ و هنر و هم‌چنین تکیه بر فرهنگ ایرانی و اسلامی می تواند به تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی کمک‌کند، افزود: هراندازه سعه‌صدرداشته‌باشیم و از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنیم، به یقین توفیق بیشتری خواهیم‌داشت.
فرهنگ‌سازی نیازمند تغییر نگرش جامعه
وی در همین زمینه توضیح داد: نیل به هدف‌ها نیازمند تغییر نگرش جامعه، به ویژه نسل کودک و نوجوان است و در عین حال بایستی از کلی‌گویی اجتناب کرده و به صورت موردی به فرهنگ‌سازی پرداخت.
مهارت‌آموزی، شعار سال جاری کانون گیلان
این مدیر فرهنگی در عین حال مهارت‌‌آموزی را شعار سال ۹۷ کانون استان گیلان عنوان‌کرد و گفت: دراجرای برنامه‌ها، باید واژه‌ها را ملموس‌کرد و از ظرفیت‌ تمامی دستگاه‌های فرهنگی بهره‌برد.
ضیائی در همین ارتباط با مهم ارزیابی‌کردن آموزش مهارت‌های زندگی به مخاطبان افزود: مهارت‌آموزی بایستی به عنوان رویکرد برنامه‌های کانون در حوزه‌ی فعالیت‌های فرهنگی، ادبی، هنری و پژوهشی مورد توجه ویژه قرارگیرد.
اجرای طرح «دوشنبه‌های با کتاب» در کانون گیلان
ضرورت توسعه‌‌ی فرهنگی، ایجاد بستر‌های مناسب برای اُنس و الفت افزون‌تر کودک و نوجوان با فعالیت‌های کتاب‌محور و هم‌چنین لزوم استفاده از ابزار‌های آموزشی مناسب چون قصه‌گویی، دیگر محور سخنان اسفندیار ضیائی محسوب‌می شد و وی ضمن تبیین این مساله که گسترش فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی باید فراتر از شیوه‌نامه و توصیه‌های اداری مورد توجه قرارگیرد، از اجرای طرح «دوشنبه‌های با کتاب» در کانون گیلان خبرداد.
تکیه بر سیره نبوی و علوی اساس زندگی هر ایرانی
این مسوول استانی هم‌چنین با تبیین این مساله که الگوبرداری از سیره نبوی و علوی، پایه و اساس زندگی هر ایرانی است، تاکید‌کرد: تمامی فعالیت‌های کانون روی‌کرد دینی دارد و درراستای برگزاری جشنواره‌ی رضوی و اجرای دیگر ویژه‌برنامه‌های مناسبتی، تفکر و اندیشه دینی و اسلامی در روح تمامی برنامه‌های کانون جاری و ساری است.
اثر‌بخشی فعالیت‌های علمی در گِرو شناخت نیاز‌های نسل امروز
لزوم همراه شدن با فن‌آوری‌های روز، همگامی با نوآوری‌ها و ضرورت شناخت نیاز‌های نسل کودک و نوجوان از دیگر موضوع‌هایی بود که در سخنان مدیر کل کانون مورد توجه قرارگرفت و وی با تاکید براین موضوع که اثر‌بخشی فعالیت‌ها و هدف‌مند‌سازی برنامه‌ها در گرو شناخت نیاز‌های این نسل است گفت: در این مسیر بایستی ضمن عمق‌بخشی به برنامه‌ها، از نتیجه‌بخشی فعالیت‌ها نیز اطمینان داشت.
وی در عین حال قرن حاضر را قرن انفجار اطلاعات توصیف‌کرد و با اشاره به گسترش تاثیز‌گذاری فضا‌های مجازی بر زندگی انسان‌ها به همکاران توصیه‌کرد تا با افزایش آگاهی‌های خود در این زمینه، کودکان و نوجوانان را به استفاده درست از این فرصت و بهره‌گیری از پیام‌رسان‌های داخلی تشویق‌کنند.

بنابراین گزارش، معرفی و تبیین و ظایف اعضای جدید شورای فرهنگی، ارایه‌ی گزارشی از اجرای طرح عیدانه کتاب و بررسی روند آمار‌گیری کتاب در مراکز فرهنگی هنری از دیگر مباحث این جلسه بود.
برهمین اساس برنامه‌ریزی برای مشارکت هرچه بهتر درجشنواره‌های رضوی مورد توجه قرار گرفت و در همین زمینه، اعضای این جلسه به ارایه‌ی برنامه‌های خود در ارتباط با هفته نجوم و طرح کانون مدرسه پرداختند.
برگزاری جشن روز معلم و هم‌چنین برپایی نمایشگاه استانی آثار دانش‌آموزان شرکت‌کننده در طرح « کانون مدرسه» از مباحث پایانی این نشست به شمار می رفت که صبح امروز در سالن جلسه‌های اداره‌کل کانون استان گیلان در رشت برگزارشد.