جلسه پیگیری مسائل و مشکلات حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فومن به ریاست محمدرضا محسنی فرماندار شهرستان فومن برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان؛در این جلسه که با حضور خلیل بهروزی فر نماینده مردم شهرستان های فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی و حلاج پور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان همراه بود، به مسائل و مشکلات مسافرکاشانه های شهرستان فومن و همچنین مسائل و موضوعات مربوطه به سه حوزه گردشگری، صنایع دستی و سرمایه گذاری بحث و گفتگو شد.

محسنی با اشاره به این که دغدغه ها و مسائل مرتبط با میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در شهرستان فومن‌ حائز اهمیت است، ظرفیت ها و گنجینه های استان گیلان را مایه افتخار دانست و افزود: اما درخصوص ایجاد ارزش افزوده در بحث گردشگری به تناسب جایگاه و ظرفیت های استان حرکت نکرده ایم.
وی با اشاره به لزوم توجه به بحث آمایش سرزمینی، سپس پایش ظرفیت ها و در انتها، سرمایه گذاری به منظور توسعه قابلیت های گردشگری و صنایع دستی در استان و شهرستان فومن، اهتمام مسئولین و برنامه ریزی در این خصوص را مورد توجه قرار داد.
محسنی با تاکید بر لزوم توجه به اشتغال و احیای سنت ها در بحث گردشگری و صنایع دستی، خواستار تکمیل و حفظ زنجیره تولید و ایجاد چرخه اشتغال در استان شد و افزود: به عنوان مثال در بحث نوغانداری، پرورش گیاهان دارویی و آب بندان ها و…، ظرفیت خوبی برای اشتغالزایی وجود دارد.
وی با بیان این که از ظرفیت تبصره ۱۸ استفاده خوبی نشده، از آمادگی شهرستان برای استقابل و حمایت از سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و صنایع دستی خبر داد.
فرماندار شهرستان افزود: طرح بومگردی اهداف خوبی را دنبال می کرد، اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت ها و هماهنگی های بین دستگاهی، به نتیجه مورد انتظار نرسیده است.
وی با اشاره به لزوم رسیدگی به معضلات ناشی از فعالیت بی قاعده افراد در حوزه گردشگری، خواستار اهتمام دستگاه های مسئول در نظارت بر صدور مجوزهای تورهای گردشگری و عملکرد این گروه ها در شهرستان شد.
فرماندار شهرستان، ثبت جهانی شهرک تاریخی ماسوله را بایسته ای مغفول دانست و افزود: در سنوات گذشته ۹ بار مکاتبه با مراکز کشوری و استانی انجام شده، اما با گذشت ۱۴ سال هنوز ماسوله جایگاه خود را پیدا نکرده و ضرورت دارد اقدامات عملی هماهنگ استانی به منظور تبیین اهمیت این موضوع در سطح ملی و تحقق مطالبات مردم شهرستان انجام شود.
محسنی با تشکر از اقدامات و خدمات انجام شده در بحث حفاظت از میراث فرهنگی شهرستان، خواستار بهره گیری از ظرفیت بخشداران و دهیاران در اطلاع رسانی بموقع حفاری های غیرمجاز شد.
فرماندار شهرستان فومن همچنین اذعان داشت: اگر در طول سال، حداقل یک برنامه مهم در شهرستان عملی شود، اثرگذار خواهد بود، لذا اداره میراث شهرستان باید برنامه سالانه خود را به فرمانداری ارسال کند.
وی همچنین با اشاره به لزوم حفظ سرمایه های میراثی، افزود: باید از ظرفیت بخش خصوصی برای احیاء، ترمیم و حفظ میراث فرهنگی استفاده کرد و در کنار آن با پیگیری نماینده شهرستان از ظرفیت اعتبارات ملی جهت تحقق اهداف این حوزه بهره مند شد.