اختصاصی صفیر گیلان ؛زلیخا صفری/ماسوله زیباترین روستای پلکانی ایران  که درکوه‌های سر برافراشته تالش همچون نگین انگشتری بی‌نظیر در شمال ایران خودنمایی می‌کند و با طبیعت بی‌مثال  و دل انگیز دل هر بیننده ای را می نوازد امروز مورد هجوم هیولای ویرانگر زباله  ناشی از دست انسانهاست. مناطق اطراف ماسوله، همراه با معماری سازگار با […]

اختصاصی صفیر گیلان ؛زلیخا صفری/ماسوله زیباترین روستای پلکانی ایران  که درکوه‌های سر برافراشته تالش همچون نگین انگشتری بی‌نظیر در شمال ایران خودنمایی می‌کند و با طبیعت بی‌مثال  و دل انگیز دل هر بیننده ای را می نوازد امروز مورد هجوم هیولای ویرانگر زباله  ناشی از دست انسانهاست.

مناطق اطراف ماسوله، همراه با معماری سازگار با طبیعت این روستا، که زمستان‌های پربرف و تابستان‌های خنک و خوش آب‌های این منطقه را هریک به شیوه‌ای از سر می‌گذراند، باعث شده تا هرساله ده‌ها هزار گردشگر داخلی و خارجی، خاطره سفر به این روستا را در ذهن خود به یادگار بسپارند.

ماسوله در جنوب غربی استان گیلان و در ۶۵ کیلومتری شهر رشت  قرار دارد. این روستای پلکانی ، در ضلع شرقی رشته‌کوه‌های تالش قرارگرفته است. این محل که به سبب نوع معماری خانه‌هایش شهرتی جهانی یافته است ، درشیب کوه واقع‌شده و نمای خانه‌های پله‌ای آن در دامنه سرسبز و سر برافراشته کوه‌ها و رودخانه‌ی خروشان “ماسوله رودخان” که از خط القعر دره می‌گذرد ، از دل‌انگیزترین و دیدنی‌ترین مناظر گیلان و ایران است.

شهر تاریخی ماسوله در نزدیکی شهر فومن و در استان گیلان واقع شده است.شهری با معماری خاص و پلکانی.شهری که بخشندگی را میتوان از مردمانش آموخت. آنجایی که پشت بام هر منزل حیاط منزل بالایی است و دودکش های خانه ها میهمان حیاط خانه های بالاتر است.

نزدیکترین شهر بزرگ به ماسوله فومن است و برای رسیدن به شهر ماسوله  کافی است از شهر فومن وارد جاده ماسوله شده و ۳۵ کیلومتر در میان جاده سرسبز و زیبای آن حرکت کنیم.

هرچند جاذبه اصلی شهر ماسوله معماری منحصر به فرد آن است اما طبیعت زیبای منطقه ماسوله و آب و هوای مطبوع آن  و مسیر جاده ای سبب شده است که همه ساله ایرانگردان و جهانگردان زیادی از کشور عزیزمان و سرتاسر جهان به دیدن آن بیایند.

کوه های پوشیده از جنگل،جاده های جنگلی و پر پیچ و خم ، رودخانه ها و آبشار های کوچک و بزرگ از شاخصه های این منطقه به شمار میرود.

حال اگر گذرتان در مسیر جاده ماسوله افتاد در نزدیکی مسافر کاشانه قایقران  در این جاده ی جنگلی و پر پیچ و خم  با طبیعت زیبا  خواهید دید که چگونه این طبیعت مورد هجوم بی رحمانه  زباله‌های رها شده انسانی «هیولای ویرانگر» قرار گرفته است و نیاز است مسئولان  محیط زیست شهرستان کمی از فضای اداری بیرون امده و مرگ طبیعت زیبای مسیر جاده ای ماسوله  با رودخانه های خروشان و درختان سر به فلک کشیده را ببینند و چاره ای بیاندیشند.

photo_2017-10-14_06-04-01 photo_2017-10-14_06-04-10

این دپوی زباله در نوع خود دیدنی و نیازمند پیگرد قانونی است و این کار توسط اشخاص یعنی بی فرهنگی و بی توجهی به انچه که خداوند به ما بخشیده و هرگز آن را با زباله به ما نبخشید.

شاید اگر  به محیط زیست که در آن زندگی می کنیم با اندکی تدبیر و تامل  و شناخت این محیط که مجموعه از عوامل فیزیکی و خارجی و موجودات زنده که با هم در کنش هستند و بر رشد و نمو و رفتار موجودات تأثیر می‌گذارند  دقت کنیم اینگونه نابودش نمی کنیم.

و همه ی ما میدانیم که حفاظت از محیط زیست در قرن بیست و یکم به عنوان یکی از هشت هدف توسعه هزاره  و یکی از سه پایهٔ توسعه پایدار است.

شاید همه ی ما تفاوت محیط زیست با طبیعت  را در ذهن خود مرور کنیم در می یابیم که طبیعت شامل مجموعه عوامل طبیعی، زیستی و غیر زیستی می‌شود که منحصراً در نظر گرفته می‌شوند، در حالی که عبارت محیط زیست با توجه به برهمه ی  کنش‌های میان انسان و طبیعت و از دیدگاه بشر توصیف می‌شود.

و امروز رها کردن زباله در طبیعت که حاصل دست انسان است پیامدها و کنشهای خوبی را به دنبال نخواهد داشت  و این پسماند یا زباله با بجا گذاشتن تصویر زشت  در ذهن هر مسافر و گردشگری از انسانها هیولایی ویرانگر می سازد که بعدها پاک کردن این تصویر نیازمند هزینه و وقت بسیار است.