اختصاصی/صفیر گیلان؛فکری از نصب دوربین پلاک خوان  در راستای مبارزه با قاچاق چوب دردو منطقه شالما  که آنلاین متصل به اداره کل منابع طبیعی استان و وزارت خانه است خبر داد و گفت: به زودی این دوربین ها در دیگر  مناطق جنگلی و نقاط قاچاق خیز چوب  اضافه می شود.

به گزارش خبرنگار صفیر گیلان از شفت، عبدالله فکری رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شفت در نشست خبری  از طرح بزرگ زراعت چوب در بری مناطق از جمله خرفکل،والیسرا،چوبر و ویسرود…  با بیان اینکه منابع طبیعی امسال با شعار «منابع طبیعی با مشارکت مردم برای مردم» به استقبال برنامه‌های هفته منابع طبیعی رفته، گفت: فرهنگ منابع طبیعی باید همگانی شود چرا که منابع طبیعی میراثی از گذشته و اندوخته‌ای برای آیندگان است.
وی با اشاره به نقش رسانه در منابع طبیعی و جلب مشارکت محلی ها برای حفظ این منابع، افزود: رسانه و خبرنگاران در حفظ و حراست از منابع طبیعی نقش بسزایی دارند چرا که می‌توانند فرهنگ دوستی با طبیعت، ترویج و اشاعه کاشت نهال و دیگر موارد موثر است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شفت با اشاره به سطح جنگلی و مرتعی این شهرستان، گفت: ۳۲ هزار هکتار جنگل و ۱۲ هزار مرتع در شفت وجود دارد که این یک ظرفیت بسیار غنی در شهرستان است.
فکری با بیان اینکه با کمبود نیرو در بخش اداری و حفاظتی در منابع طبیعی شفت مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: با توجه به سطح پوشش اراضی ملی و جنگلی در شهرستان با حداقل ۹ جنگلبان و ۱۱ قرقبان ما حدودی ۴۰ نیروی انسانی در شفت نسبت به وسعت جنگل نیرو کم داریم.
وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته جهت کاهش قطع اشجار در شفت، تصریح کرد: ۶۵ پرونده قطع اشجار از ابتدای امسال تاکنون معادل حدود ۱۱۰ تن کشفیات چوب  در شفت تشکیل شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شفت با اشاره به آزاد سازی اراضی ملی و جنگلی از چنگال سودجویان نیز گفت: ۱۱۲ فقره عرصه منابع طبیعی آزاد شده که بیش از ۳۱ هکتار بوده و ارزش ریالی بیش از ۵۱۰ میلیارد تومان داشته است.
فکری همچنین از تشکیل ۴۲ پرونده تحت عنوان  اراضی ملی که تصرفاتی و زمین قدیمی بود داد در مراجع قضایی در دست بررسی بوده که معادل ۱۳ هکتار تصرفات خاکبرداری  و جاده سازی است و سه فقره از آن‌ها اجرای حکم شده که مشمول ۱۲ هکتار بوده است.
وی از توقیف ۴۳ خودرو حامل چوب قاچاق در شفت خبر داد و گفت: تاکنون ۴۳ خودرو اعم از نیسان، پیکان وانت، سواری و … که حامل چوب قاچاق بودند توقیف شده که همگی رسیدگی شده و ارزش ریالی چوب  آن‌ها بیش از ۶۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان  بوده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شفت از کشف چهار دستگاه اره موتوری در جنگ‌های شهرستان خبر داد و افزود: با دستگیری این افراد و نصب دوربین در جنگل‌ها میزان قاچاق چوب در شفت نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
فکری حضور قرقبانان را در کاهش قاچاق چوب بسیار تاثیر گذار خواند و گفت: ما همچنین توانستیم راههای قاجاق خیزرا شناسایی و ۴ راه مهم را مسدود و در چماچا ،ویسرود،امامزاده ابراهیم نیز گشت شبانه را فعال کردیم.
وی از نصب دوربین پلاک خوان  در راستای مبارزه با قاچاق چوب دردو منطقه شالما  که آنلاین متصل به اداره کل منابع طبیعی استان و وزارت خانه است خبر داد و گفت: به زودی این دوربین ها در دیگر  مناطق جنگلی و نقاط قاچاق خیز چوب  اضافه می شود.
 
طرح زراعت چوب یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شفت
به گفته فکری، منابع طبیعی شفت در پاسخ به استعلامات اراضی از دستگاه‌های پیشتاز بوده و بیش از سه هزار و ۸۰۰ استعلام را از ابتدای امسال تاکنون پاسخ گفته شده است.همچنین به گفته وی، تعارضات موجود در ۱۵ روستای شفت در تداخل اراضی تعیین و تکلیف شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شفت با بیان اینکه یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شفت در طرح زراعت چوب قرار دارند، که تا امروز ۶۰۰ هکتار در مناطق جنگلی اجرایی  در سال گذشته و هم اکنون نیز ۲۰۰ هکتار عرصه آماده نهال کاری است که۶۰ هکتار انجام شده گفت:با هر هکتار زراعت چوب برای ۱۵ نفر شغل ایجاد می شود و ۷۰ درصد از ظرفیت نیروی انسانی و امکانات شهرستان در طرح زراعت چوب استفاده شده است.
به گفته فکری، در راستای کاشت یک میلیارد درخت، ۱۰ تفاهم‌نامه همکاری با دستگاه های اجرایی شفت امضا شده و قرار است هر سال ۵۰۰۰ نهال در هر عرصه‌های مورد نظر آن‌ها کاشته شود.
وی به مشارکت مردم در حفظ و حراست از اراضی ملی اشاره کرد و گفت: ۶۲۰ نفر همیار طبیعت در شهرستان دارای کارت شناسایی هستند و در امور مرتبط با منابع طبیعی مشارکت می‌کنند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شفت گزارشی از وضعیت مرتع و مرتع داری هم داد و گفت: ۳۰۰ دامدار در مراتع شهرستان طبق سامانه با شناسنامه حضور دارند که حداقل سه هزار واحد دامی دارند و به ازای هر واحد ۳۵۰ تومان به عنوان عوارض  چَرا ، سالانه  در سامانه  پنجره واحد دولت پرداخت می‌کنند.
 فکری به طرح هادی طبق قانون ماده ۴ نیز اشاره و افزود:، طرح هادی دو روستای شفت امسال انجام شده و ۲۶ روستای دیگر نیز در دست اقدام است.
  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری