قاسمی با اشاره به اینکه امروز وزن سقط در جمعیت بیشتر از وزن ناباروری است گفت:جامعه پزشکی ما اطلاعات پزشکی انها در سالهای اخر فریز می شود زیرا بعد از ۱۰ سال کار پزشکی نظر و افکار جدید ندارند

اختصاصی/صفیر گیلان؛ نشست تخصصی توجیهی و تبیینی جمعیت پیش از ظهر امروز با حضور مدیر کل تبلیغات اسلامی استان گیلان و مدیر کل صدا و سیمای استان و دکتر صالح قاسمی دبیر حوزه جمعیت رسانه ملی و همچنین اصحاب رسانه و هنرمندان صدا و سیمای گیلان در سالن اجتماعات صدا و سیمای مرکز گیلان برگزار شد.

دبیر حوزه جمعیت رسانه ملی در این نشست تخصصی توجیهی و تبیینی “جمعیت” را یکی از مهم‌ترین مولفه‌های قدرت هر جامعه‌ در جهان کنونی  برشمرد و گفت:  ۳ مولفه قدرت اقتصادی،نظامی و جقرافیایی در همه جوامع وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و در این مولفه ها جمعیت یا متغییر اول و یا دوم است.

کاهش جمعیت ابرقدرت چالش ها در ایران

صالح قاسمی با بیان اینکه جامعه بشری برای هر نوع اقتدار نیازمند نیروی انسانی است تصریح کرد: برای نخستین بار در طول تاریخ ایران نرخ رشد جمعیت به زیر یک درصد رسید و اگر به همین روال پیش برود از سال ۱۴۲۰ به بعد رشد منفی خواهیم داشت که وضعیت مطلوبی نیست.

ایشان با بیان اینکه رهبر انقلاب اولین کسی بود ابر قدرت کاهش جمعیت را یک چالش بزرگ مطرح نمود گفت: کسی قبل از رهبر انقلاب به این موضوع  پی نبرده بود.

وی با اشاره به اینکه ایران پایین‌ترین نرخ باروری را در میان کشورهای اسلامی دارد ابراز داشت: روند کاهش موالید تا ۲ یا ۳ سال آینده ادامه خواهد داشت از طرفی کشورمان در شاخص تعداد تولدها هم با بحران مواجه است.

دبیر حوزه جمعیت رسانه ملی با بیان اینکه ایران با افزایش بیش از ۳ برابری نسبت جمعیت سالمند از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۵۰ روبه‌رو است تصریح کرد: ۱۱ درصد جمعیت کشورمان سالمند هستند که پیش‌بینی می‌شود در ۳۰ سال آینده به ۳۲ درصد برسد.

صندوق بازنشستگی کشور بدهکارترین دستگاه

وی گفت: استان گیلان پایین‌ترین نرخ باروری دنیای اسلام را به خود اختصاص داده است و سالمندی به معنای کاهش نیروی کار است که با افزایش سالمندی به نیروی کار خارجی نیاز پیدا می‌کنیم و این مسئله باعث خروج ارز بیشتر از کشور می‌شود و تولید و درامد ناخالصد کاهش  و نظام بیمه ای به شدت آسیب پیدا می‌کند .

صالح قاسمی صندوق بازنشستگی کشور را بدهکارترین دستگاه  خواند گفت: در آینده ای نه چندان دور نظام بیمه به فروپاشی خواهد رسید و گیلان اولین استان در این چالش بیمه ای خواهد بود.

بچه برآمده از درمان ناباروری بسیار گران است

دبیر حوزه جمعیت رسانه ملی با اشاره به۴۷ متغیری که بر روی مسئله جمعیت ایفای نقش می‌کنند گفت: “ناباروری” یکی از متغیرها است که تغییر سبک زندگی، الگوی تغذیه و رواج محصولات اصلاح ژنتیک در کشور از دلایل آن است البته اگر هم مشکل زوج های نابارور جل شود مسئله کاهش جمعیت حل نمی شود.

قاسمی با بیان اینکه علم درمان ناباروری در کشور وجود دارد اما در حوزه زیرساخت هنوز مشکل داریم خاطرنشان کرد: بسیاری از شهرستان‌ها هنوز مرکز تخصصی درمان ناباروری ندارند که البته در قانون بودجه ۱۴۰۱ ناباروری و هزینه آن دیده شده است.

 سقط جنین  بدون مجوز در ایران از ۳۷۰ هزار گذشت

وی با اشاره به آمار سقط جنین در ایران گفت: ۳۷۰ هزار سقط جنین سالانه در ایران اتفاق می‌اقتد که برخی خودبه خودی با آمار ۸ هزار سقط و بخشی دیگر که حدود ۱۲ هزار است با مجوز پزشکی است و بخشی دیگر نیز ارادی و بدون مجوز پزشکی اتفاق می‌افتد که در این حوزه ۳۵۰ هزار سقط سالانه بدون مجوز پزشکی است.

قاسمی با اشاره به اینکه امروز وزن سقط در جمعیت بیشتر از وزن ناباروری است گفت:جامعه پزشکی ما اطلاعات پزشکی انها در سالهای اخر فریز می شود زیرا بعد از ۱۰ سال کار پزشکی نظر و افکار جدید ندارند و تنها انچیزی که در متون پزشکی خواندند به ان تعهد محذ دارند.

ایشات تاکید  کردند؛ گذاره هایی غیر علمی در حوزه زنان،جمعیت و بارداری و …. باید موتور جستجو پاک شود و با ابزار رسانه وارد این کار زار خواهیم شد چون بهترین نتیجه را خواهد داد.

جوانی جمعیت گره خورده در بندناف های که بدون مجوز بریده شد

دبیر حوزه جمعیت رسانه ملی با بیان اینکه ۴ درصد سقط‌ها مربوط به روابط نامشروع و ۹۶ درصد نیز از خانواده‌های مشروع بوده است ابراز داشت: مولفه‌هایی همچون تربیت بهتر، بارداری و لذت زندگی و نظیر این واژه‌ها باید امروز بازتعریف شود و مسئله احکام شرعی سقط جنین نیز باید اگاه سازی و روشنگری شود..

وی با تاکید بر اینکه فرزندآوری ریسک طلاق قانونی و عاطفی را کاهش می‌دهد تصریح کرد: بچه‌هایی که از مادران زیر ۲۰ سال یا بالای ۴۰ سال به دنیا می‌آیند در دنیا به آن‌ها “بچه طلایی” لقب داده‌اند.

قاسمی‌ نسبت خانوار ایرانی بر حسب تعداد اعضاء را مورد اشاره قرار داد و افزود: هم‌اکنون در آستانه یک انقلاب خانواده در ایران هستیم و ۱۵ درصد خانوار یک نفره، ۱۸ درصد خانوار ۲ نفره، ۲۴ درصد خانوار ۳ نفره، ۲۷ درصد خانوار ۴ نفره، ۱۱ درصد خانوار ۵ نفره و ۵ درصد خانوار ۶ نفره و بیشتر مواجه هستیم.

 

تکنولوژی مکمل نیروی انسانی است نه جایگزین

قاسمی استفاده از اصطلاح گیلان پیر ترین استان کشور را رد کرد و گفت: گیلان پر تراکم ترین جمعیت را بعد از تهران دارد .

وی با اشاره به توزیع نامناسب جغرافیایی جمعیت در ایران گفت: با روستاهایی مواجه هستیم که سالیان پیش کشت و زراعت داشتند اما امروز خالی از سکنه می‌شوند و در گیلان نیز دلایلی از جمله نفوذ سبک زندگی به واسطه صنعت گردشگری، مهاجرت جوانان جویای شغل، مهاجرت سالمندان سایر استان‌ها به سمت استان‌های شمالی مشکلاتی ایجاد کرده است و این نشان می‌دهد مهاجرت داخلی کشور را مدیریت نکرده‌ایم.

****

قاسمی افزود: برژینسکی نظریه‌پرداز آمریکایی می‌گوید به “سیاستمداران کشورم توصیه می‌کنم از فکر حملات پیش‌دستانه به تاسیسات اتمی ایران اجتناب کنند و مذاکره با ایران را آغاز نمایند بالاتر از اینکه بازی طولانی مدتی در پیش بگیرند چراکه گذر زمان، آمارهای جمعیتی و تغییر نسل در ایران به نفع بقای رژیم کنونی نیست.”

*****

دبیر حوزه جمعیت رسانه ملی با اشاره به تبعات منفی عدم توجه به مقوله جمعیت گفت: در کشور ژاپن در دوره‌ای تصور می‌کردند تکنولوژی و رباط‌ را می‌توانند جایگزین نیروی انسانی کنند به همین دلیل امروز ژاپن سالخورده‌ترین و بدهکارترین کشور جهان است و از چرخه اقتصادی جهان پایین‌تر آمده است.

وی با اشاره به راهبردهای حل مشکلات جمعیتی تصریح کرد: به‌جای تشریح وضعیت ۳۰ سال آینده ایران در حوزه جمعیت برای مردم باید لایحه‌های فردی و خانوادگی جمعیت به مردم گفته شود و اثرات منفی الگوی بی‌فرزندی در دوره میانسالی و سالمندی و تک فرزندی برای مردم تبیین شود.

قاسمی به سندرم آشیانه خالی که امروز در سالمندان زیاد است اشاره و افزود:  سندرم آشیانه خالی به احساس غم، بی حوصلگی، تنهایی، حزن و اندوه گفته می شود که علت اعتیاد بسیاری از والدین می باشد که به بررسی آن برای رسیدن به کرامت انسانی  که در کشور ما به فراموشی رفته باید پرداخته شود.

کابوس سالمندی

ایشان همچنین از عدم مهندسی کردن میزان تحصیلات برای خانمها ابراز گلایه نمود و  گفت:نمایندگانی که قانون جمعیت را مهندسی و تدوین نمودند وزن اصلی اش روی خانم شاغل است علارغم اینکه امروز ۶۵ درصد خانمها خانه دار هستند.

قاسمی به آمار سزارین ها که بسیار بسیار غیر قابل توجیح است اشاره و افزود:سزارین بلایی سر زنان می اورد که هنوز ناشناخته است.

دبیر حوزه جمعیت رسانه ملی گفت: آیا می دانید الگوی بی فرزندی با افراد در میانسالی چه می کند و آیا  می دانید تک فرزندی ظلم به کودک خود است در حالی که دنیا دنبال خانواده سالم است خانواده ای که همه ی اعضای آن روابط درون خانوادگب را تجربه کنند.

 ارابه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به حرکت درآمده است

وی به قانون جوانی جمعیت که ۷ سال در مجلس خاک می خورد اشاره و افزود: در گذشته کمیسیون فرهنگی با حضور برخی افراد نام دار در سازمان برنامه و بودجه این جوانی جمعیت و حمایت خانواده را مطرح و بعد اعلام می کرد پولی برای تصویب این کمیسیون و قانون نداریم.

ایشان تاکید کردند؛ امروز در مجلس یازدهم این قانون در حال پیگیری است زیرا تنها قانون در دسترس ماست و ما ۵ تا ۶ سال وقت داریم که همین قانون را علارغم داشتن نقص و عیب به عنوان یک میثاق ملی اجرایی کنیم.

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری