به‌گزارش  صفیر گیلان ؛  آیین جشنواره رضوی به منظور تجلیل از برگزیدگان جشنواره بین المللی امام رضا علیه السلام و با همراهی کانون، نهادکتابخانه‌های عمومی استان گیلان و منطقه آزاد بندرانزلی برنامه‌ریزی و به مرحله اجراگذاشته شد. فرهنگ رضوی باید در جامعه ساری و جاری باشد به گزارش صفیر گیلان به نقل از روابط […]

 

به‌گزارش  صفیر گیلان ؛  آیین جشنواره رضوی به منظور تجلیل از برگزیدگان جشنواره بین المللی امام رضا علیه السلام و با همراهی کانون، نهادکتابخانه‌های عمومی استان گیلان و منطقه آزاد بندرانزلی برنامه‌ریزی و به مرحله اجراگذاشته شد.
فرهنگ رضوی باید در جامعه ساری و جاری باشد
به گزارش صفیر گیلان به نقل از روابط عمومی کانون گیلان اسفندیارضیائی، سرپرست کانون استان گیلان در  آیین  جشنواره رضوی ضمن تبریک دهه‌ی کرامت به‌ حاضران، از ظرفیت‌های گسترده دستگاه‌های اجرایی استان سخن‌گفت و هم‌افزایی فعالان حوزه‌ی فرهنگ را بستری مناسب برای حرکت در مسیر بسط و گسترش فعالیت‌های دینی توصیف‌کرد.
وی در ادامه سخنان خود اهمیت برگزاری جشنواره‌های رضوی را یادآور‌شد و با تاکید براین که فرهنگ رضوی باید در زندگی مردم جاری و ساری باشد، تصریح‌کرد: وجود امام هشتم(ع) در این دیار برای مردم این سرزمین همراه با خیر و برکت است و برهمین اساس آمیختگی زندگی مردم با فرهنگ رضوی، ‌معنویتی همراه با سعادت برای آنان رقم خواهد‌زد.
این مسوول فرهنگی درهمین زمینه به حدیثی از امام رضا علیه‌السلام (ع) اشاره و با بیان این‌که فراگیری آموزه‌های دینی ائمه وانتقال این آموزش‌ها به دیگران رحمت الهی را به دنبال‌خواهد‌داشت افزود: بایستی لحظه لحظه‌ی زندگی اهل بیت (ع) به عنوان ناب‌ترین و تاثیر‌گذارترین لحظه‌های زندگی بشری ثبت وضبط شده و درقالب فعالیت‌های خلاقانه ادبی، هنری و پژوهشی در ذهن و اندیشه مخاطبان، به ویژه کودکان ونوجوان حکاکی شود.
اسفندیار ضیائی درعین حال نقش ‌آفرینی فعالان حوزه فرهنگ و هم‌‌گرایی تمامی افراد تاثیر‌گذار در تربیت نسل کودک و نوجوان را مهم‌ارزیابی‌کرد و با تبیین اهمیت آموزش هدف‌مند به مخاطبان گفت: پرورش حس دینی و باور‌‌های مذهبی در صورتی حاصل خواهد شد که منِ مربی، معلم، خانواده و اصحاب رسانه  به بهترین شکل ممکن به ترسیم آن بپردازم.
ارایه گزارشی از فعالیت‌های کانون استان گیلان در پانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا علیه السلام از دیگر بخش‌های سخنان ضیائی بود و وی از شرکت بیش از ۴۶۰ کودک و نوجوان در فعالیت‌های نشریه‌نگاری،کاردستی،کتاب‌سازی، سرود، پویانمایی، داستان‌نویسی و شعرسرایی جشنواره بین المللی خبرداد.
او درپایان خلق ۳۲۰ اثر فرهنگی، هنری و ادبی با موضوع فرهنگ، معارف دینی و سیره امام رضا(ع) را بیان‌گر استقبال مخاطبان و تاثیر‌گذاری برگزاری این جشنواره توصیف‌ و بر ضرورت استمرار چنین فعالیت‌های ارزش‌مندی تاکید‌کرد.
 مطالعه، به درک هویت ملی و مذهبی کمک می کند
 زهرا بدن‌آرا سرپرست اداره کل کتاب‌خانه‌های عمومی استان گیلان نیز در این آیین اثربخشی مطالعه‌ کتاب وتاثیر آن بر درک بهتر از هویت ملی و مذهبی را مورد توجه قرارداد و با اشاره به شکاف میان نسلی و فاصله‌ گرفتن افراد خانواده از یکدیگر گفت: در عصرحاضر رُخ‌نمایی فضا‌های مجازی و تزلزل اندیشه‌ها را شاهد هستیم که این امر  اهمیت و نقش دستگاه‌های فرهنگی را بیش از گذشته به تصویرمی کشد.
وی در عین حال لزوم مطالعه کتاب‌های دینی و مذهبی را یادآورشد و با بیان این که آشنایی با سیره عملی معصومین (ع) و الگوبرداری مناسب از آن می تواند زمینه مناسبی برای تقویت باور‌های دینی کودکان، نوجوانان و جوانان فراهم‌کند، تصریح کرد: برگزاری جشنواره رضوی فرصت مغتنمی است تا با بهره‌گیری از زلال اندیشه‌های ائمه به ویژه هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت در این مسیرگام برداریم.
 لازمه‌ی توسعه، برگزاری نشست‌‌ها و مباحث علمی است
 نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر نیز دراین برنامه به اولویت‌های فرهنگ‌سازی پرداخت و با بیان این‌که ضرورت کارفرهنگی و فراهم‌سازی منابع تحقیقی بیش از گذشته احساس می شود، اظهار‌داشت: بهره‌گیری از تجربه‌های بزرگان نیز می تواند در تولید علم و توسعه فرهنگ مطالعه تاثیر‌گذار باشد.
محمد حسین قربانی درادامه جایگاه دستگاه‌های فرهنگی هم‌چون کانون پرورش فکری را دارای اهمیت ویژه دانست و با مهم ارزیابی کردن توجه به این مجموعه‌ی فرهنگی، بر حمایت افزون‌تر از کانون تاکید‌کرد.
رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان درادامه آماری از سرانه مطالعه درکشور ارایه کرد و با یادآورشدن سهم کشور در تولید علم گفت: لازمه‌ی توسعه هم‌افزایی و برگزاری نشست‌ها و مباحث علمی است و امیدوارم برگزاری چنین برنامه‌هایی به این امرکمک کند.
 فعالیت‌های فرهنگی مهم و موردحمایت است
 سیدکاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه‌سرا درمجلس شورای اسلامی نیز ازاهمیت مطالعه و کتاب‌خوانی دردنیای امروز سخن گفت و با بیان این‌که بالاترین و بهترین کتاب، قرآن کریم است اظهار‌کرد: دین اسلام کامل‌ترین و رسول ما آخرین فرستاده پروردگار است؛ ازاین رو مسلمانان به عنوان انسان‌هایی که درنقطه کمال و اوج دین قراردارند می بایست هم‌گام با تعالیم والای اسلامی در مسیر رشد و تعالی حرکت کنند.
وی درهمین زمینه به اهمیت برگزاری جشنواره‌های رضوی پرداخت و با تشریح این موضوع که اجرای برنامه‌های کیفی می تواند تعیین کننده باشد، برهمراهی نمایندگان مجلس با اهداف و برنامه‌های دستگاه‌های فرهنگی استان تاکیدکرد.
بنابراین گزارش، در این آیین که  به منظور تجلیل از برگزیدگان جشنواره بین المللی امام رضا علیه السلام و با همراهی کانون، نهادکتابخانه‌های عمومی استان گیلان و منطقه آزاد بندرانزلی برنامه‌ریزی و به مرحله اجراگذاشته شدسخنرانی مهردخت وزیرپور، مشاور و عضو هیأت امنای کتابخانه های عمومی کشور و مجید فاتحی معاون فرهنگی منطقه آزاد بندرانزلی ازدیگر برنامه‌ها بود و درادامه نیز حاضران با نمایش کلیپ رضوی و اجرای سرود اعضای کانون صومعه‌سرا همراه‌شدند.
تجلیل از اعضای برگزیده کشوری جشنواره رضوی از برنامه‌ها محسوب می شد و در این میان نوریه گیتی بین و سحرپورحبیب، برگزیدگان بخش شعر‌سرایی و ماهک شکوهمند عضو برگزیده داستان‌نویسی رضوی لوح سپاس و هدایای خود را از مسوولان دریافت‌کردند.
طاهره نژاد غلامی و زهراعاشری نیزبه عنوان مربیان موفق و هم‌چنین آمنه جاوید طبع پسند و اکرم السادات حسینی به ترتیب به عنوان ناظر و رابط رضوی از سوی مسولان تجلیل شدند.
لوح سپاس و هدایای برگزیدگان استانی نیز از سوی مربی مسوولان مراکز فرهنگی هنری به اعضای برگزیده مراکز فرهنگی هنری اهداشد.