رئیس انجمن سرمایه گذاران منطقه آزاد انزلی:

خاندوزی؛ منطقه آزاد انزلی به مکانی برای جابجایی مدیران تازه‌کار تبدیل شده!

  پرینت
خاندوزی؛ منطقه آزاد انزلی به مکانی برای جابجایی مدیران تازه‌کار تبدیل شده!
شناسه خبر : 74518 | تاریخ انتشار : 09 آبان 1402 - 10:36 | 278 بازدید | تعداد دیدگاه : ۰ | ارسال توسط :

یک کارآفرین در خصوص مباحث مدیریت سازمان منطقه آزاد انزلی و وضعیت بلاتکلیف آن از نظر مدیریتی خطاب به وزیر امور اقتصادی و سخنگوی دولت نامه نوشت.

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان؛ احمد طاهری رئیس انجمن سرمایه گذاران منطقه آزاد انزلی خطاب به سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نوشت:

جناب آقای دکتر خاندوزی
وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت

حدود دو سال و نیم از فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد. رییس جمهور محترم در این ایام بارها عنوان کرده بودند رویکرد شایسته‌گزینی و برخورد با مدیران نالایق را در پیش می‌گیرند و صراحتا عنوان کرده بودند :«عیار در این دولت؛ عملکرد، کارنامه و توان مدیریتی و اجرایی مدیران در حل مسائل مردم و پیشبرد طرح‌های دولت است.» اما آنچه که عملا در این دو سال و نیم در مناطق آزاد خاصه در منطقه آزاد انزلی اتفاق افتاده است، خلاف رویکرد رییس جمهور و دولت محترم است.

بنده به عنوان رئیس انجمن سرمایه گذاران منطقه آزاد انزلی، رئیس کانون کارآفرینی گیلان و کارآفرین برتر کشور، با سابقه سالها خدمتگزاری در عرصه‌ی تولید و اشتغال، روند انتخاب مدیران در منطقه آزاد انزلی را نه بر اساس شایسته گزینی که بر اساس مسائل سیاسی و جناحی می‌بینم. در حالیکه دولت جهادی و انقلابی این نوید را به فعالان اقتصادی و صنعتی داده بود که دست کم مناطق آزاد دیگر میدانی برای حیات خلوت سیاسی دولتها برخلاف برخی دولت‌های قبل نخواهد بود.

اما آنچه که اکنون برای بنده جای سوال است این است که مدیران فعلی منطقه آزاد انزلی که حدودا هر سال تغییر می‌یابند بر چه اساس انتخاب شده و بر چه اساسی عزل و نصب می‌شوند؟ بنده سالهاست شما را با سوابق و سواد کاری اقتصادی چه در وزارت، مجلس و کمیسیون اقتصادی و چه قبل‌تر از آن می‌شناسم و می‌دانم که بر مسائل جاری و اقتصادی کشور اشراف کامل دارید. سوالم این است که به نظر شما چند ماه طول می‌کشد تا هر مدیر اقتصادی با فضای کار تحت مدیریت خود علی الخصوص مدیری که قرار است در منطقه آزاد انزلی کار کند با فضای کاری خاص و ویژه ی خود, آشنا شده و بر اساس آن تعاملات و وظایف کاری خود را تنظیم و کارآمد کند؟ در سالهای اخیر خصوصا در سه سال اخیر روند تغییر مدیران عامل و تعیین سرپرست به چرخه‌ی معیوبی بدل شده است که پیش از آنکه نشان دهنده اقتدار عمل در تصمیم‌گیری‌ها و مناسبات تجاری و اقتصادی باشد، تداعی کننده آسیب به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران و کارآفرینان منطقه است.
نمی‌دانم در دیگر مناطق آزاد کشور نیز چنین خبرهایی هست یا تنها در منطقه آزاد انزلی که به عنوان هاب تجاری بنادر شمال کشور شناخته شده و در نزدیکی بسیاری از کشورهای حاشیه خزر است؛ مدام به دلیل تغییر مدیریت‌های پی در پی، توسعه در آن رنگ می‌بازد و به مکانی برای جابجایی مدیران خصوصا مدیران تازه‌کار تبدیل شده است؟
خود عارض هستید که اگر مدیری بخواهد کارنامه‌ای موفق و خروجی مناسبی از فعالیت خود داشته باشد، نیازمند ثبات و بهبود زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری و امنیت سرمایه‌گذاری است و حال اگر این امنیت و ثبات ابتدا برای خود او تعریف نشود چطور می‌تواند این امنیت و رونق کسب و کار را به سرمایه‌گذاران حال و آینده منتقل کند؟! خود پاسخ دهید که آیا منطقه آزاد انزلی مکانی برای توسعه و سرمایه‌گذاری است یا بنگاهی برای کاریابی؟
در ثانی جواب ضرر و زیان سرمایه‌گذاران فعلی منطقه آزاد را چه کسی می‌دهد؟ مدیرانی که با هزینه بخش خصوصی و بیت المال در یک یا دو دهه اخیر در همین سازمان تربیت شدند اما هر بار به طریقی با ادعایی حاشیه‌ای و واهی به کناری رانده شدند و دیگران به جای آنان منصوب شدند!!
سوال اینجاست اگر این مدیران که در ساختار سازمانی رشد کرده و پرورش یافته اند فساد و مساله داشتند و ناکارآمد بودند چرا تاکنون بررسی و برخورد نشده است و به مراجع قضایی معرفی نشدند و اگر متعهد و متخصص و بدون فساد و مشکل بودند، که ظاهرا اینطور می باشد، چطور با آبروی افراد و سوابق و خدمات آنان اینگونه بازی می‌شود و یک شبه و با دلایل ساختگی برکنار می‌شوند؟! در منطقه آزاد انزلی چه خبر است که افرادی برای گرفتن پست مدیریت، افراد کاردان و باتجربه را چنین لگدمال می‌کنند و خود به اسم مدیر جهادی بر صدر و جایگاه بالا تکیه می‌زنند و سپس طی یک ماه از زندان سر در می آورند؟ پرسش اصلی این است که آیا مدیران جدید و یا آینده از مدیران فعلی که منصوب همین دولت هستند، بهترند ؟ به عنوان نمونه سرپرست فعلی به مدت ۹ ماه در همین منطقه تجارب ارزنده ای به دست آورده و ارزش افزوده‌ای را کسب کردند و به عنوان بارزترین مشخصه عملکردی، ایشان تعامل شایسته و موثری را با بخش خصوصی و حاکمیت تا به حال داشته‌اند که نشان از توان مدیرعاملی ایشان در آینده است و اکنون می‌توانند با بخش‌های مختلف اقتصادی و سرمایه‌گذاری برای رونق منطقه آزاد انزلی گام بردارند اما بنا به دلایلی نامعلوم و شاید هم معلوم شایعه برداشتن ایشان و انتصاب فرد جدید مطرح شده که قطعا این شایعه در کاهش اقتدار عملکرد ایشان در اصلاح امور و تسریع در فعالیت های اقتصادی تاثیر منفی خواهد داشت. باید بگویم در صورت اثبات حضور ایشان در جایگاه مدیرعاملی می شود به پاک دستی، عدالت محوری و روحیه مبارزه با رانت و فساد ایشان امیدوار بود که نوید روزهای خوبی در کارزار اقتصادی منطقه آزاد انزلی خواهد بود.

آقای خاندوزی؛
بنده در این خصوص هم برای شما پیغام گذاشته بودم و البته متوجه نشدم اکنون اولویت شما در منطقه آزاد انزلی چیست؟ سوال دیگری از شما دارم و آن اینکه فکر می‌کنید دلیل خیمه زدن و سینه دریدن برخی به اصطلاح جهادی که سابق بر این چنین نبودند و با دسته‌ها و مجموعه‌های دولتی دیگری همراه بودند اکنون چرا این افراد برای حضور در هیات مدیره، معاونت و یا مدیریت برخی از پست‌ها در منطقه آزاد انزلی خود را آماده کرده اند و حق به جانب پیگیر امور کاری خود در این سازمان هستند؟
در ۲۰ سال اخیر همواره برخی از اشخاص اعم از برخی از نمایندگان مجلس، استاندار و برخی افراد خاص ! برای ایجاد پست و سمت برای وابستگان خود در هیات مدیره و معاونین منطقه آزاد پافشاری می‌کردند و عموما موفق هم می‌شدند. افرادی که برای دستیابی به مناصب با دولت‌های وقت همسو می‌شدند اما انتظار این بود دولت محترم آقای رئیسی بساط چنین سهم خواهی‌ها و حیات خلوت‌های سیاسی را جمع کند و مانند برخی دولتهای قبل نشود.

همانطور که می دانید به نام مناطق آزاد تجاری صنعتی و خاصه منطقه آزاد انزلی ردیف بودجه ای تعریف نشده و تنها راه درآمد سازمان از عوارض پرداختی توسط بخش خصوصی، فروش زمین و سرمایه بیت المال می باشد. پس صاحبان اصلی مناطق آزاد ما بخش خصوصی هستیم که با مدیران تمام ادوار و دولت ها می‌بایست کار کنیم و عجیب است که برای انتخاب مدیران عامل و هیات مدیره ای که قرار است بر مناطق ما مدیریت کنند هیچ مشورتی از ما گرفته نمی شود؛ و این دولت که شعار مردمی بودن سرداده بود انتظار می رفت که حتما تمام انجمن‌ها و سندیکاهای بخش خصوصی دراین سبک تصمیم گیری‌ها حق رای موثر داشته باشند و اکنون حتی مشورت هم نشده است!!
مگر ما همان قشری نیستیم که در زمان جنگ پای کشور ایستادیم و در خط مقدم اقتصادی تلاش کردیم؟! مگر ما همان قشری نیستیم که در زمان بیماری کرونا پا به پای جبهه پزشکی پای کشور ایستادیم؟! مگر ما همان قشری نیستیم که … . پس چرا در زمان تصمیم گیری ها برای خودمان کوچکترین دخالتی نداریم؟!

جناب آقای خاندوزی؛
در ایام جوانی من و شما کسانی که شور و شوق خدمت و جهاد انقلابی داشتند به جای کسب مناصب و مدیریت‌ها عازم جبهه‌های جنگ یا مناطق محروم می‌شدند تا به مردم خدمت کنند. اما اکنون چرا افرادی که سودای جهادی در سر دارند به مردم محروم سیستان و بلوچستان، کردستان رنج‌دیده و مظلوم، مردمان نجیب شمال و جنوب خراسان، مردم جنگ زده خوزستان، غیورمردان لرستان و جای جای نقاط محروم کشور کمک نمی‌کنند و تنها به حضور در مناصب دولتی و شبه دولتی و استفاده از پول بیت المال دلخوش کرده اند و به دلایل واهی و غیرواقعی موجبات کناره گیری و عزل مدیران شایسته و با تجربه چندین ساله را فراهم کرده و خود با کارنامه شعاری و غیرکاربردی از حقوق و مزایا، تسهیلات، منازل و خودروهای لوکس و ماموریت های مختلف بهره بردند؟

به دیدگاه بخش خصوصی حقوق چنین مدیرانی تنها ۴۰ – ۵۰ میلیون ماهانه مندرج در فیش حقوقی نیست. پرداخت هزینه های ایاب و ذهاب، خوراک، خودروی لوکس و هزینه های جاری آن، تامین منازل لاکچری و … که درآمد پنهان این مدیران است؛ که اگر ما به عنوان بخش خصوصی می‌خواستیم این سطح از رفاه را برای خود ایجاد کنیم قطعا با لحاظ سود بانکی تمام موارد فوق می بایست ماهیانه حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه می کردیم که این مبلغ همین الان برای هر مدیر این چنینی به صورت هزینه های مستقیم و غیرمستقیم و پنهان از خزانه دولت و بیت المال و بخش خصوصی پرداخت می گردد.
جناب آقای خاندوزی یک کارآفرین که لیست ماهیانه بیمه کارکنانش میلیاردها تومان هم می باشد، اگر بخواهد بعد از دوران بازنشستگی کل سنواتش را دریافت کند به اندازه میزان سنوات محاسبه شده چهارسال این آقایان هم نمی‌شود، به همین دلیل است که برای کار در منطقه آزاد انزلی ولو اندک و به میزان چندماه و یا دوسال سینه چاک می کنند و کارها می کنند!!!

آقای وزیر!
امیدواریم با این رویکرد دولت که مانند دیگر دولت‌ها پیش رفته است منطقه آزاد انزلی بیشتر از این توسط فرزندان مسئولان و آقازاده‌ها تصرف نشود و خدای ناکرده این پست و مدیریت‌ها زمینه رانت و حقوق و ماموریت و پر کردن رزومه و باقی موارد نباشد و همه نیت ها بر مبنای جهادی و انقلابی باشد نه چیز دیگر…
امیدوارم این مدیران جدید در فضای مجازی به طور شفاف با مردم و سرمایه گذاران سخن بگویند و اعلام کنند به دنبال خدمت اند نه نعمت‌های ناصواب از بیت المال…

جناب آقای خاندوزی!
در پایان بنده به عنوان کارآفرین و خادم عرصه صنعت و اشتغال از شما تقاضا می‌کنم شخصا در منطقه آزاد انزلی حضور یافته و به طور واقعی نه آمارهای ساختگیِ کاغذی، ببینید که وضعیت سرمایه‌گذاری، امنیت کسب و کار و وضعیت اشتغال و تجارت به چه صورت است. آن وقت خود قضاوت کنید با چنین وضعیت و کارنامه‌ای کدام عقل سلیم حاضر است اینجا سرمایه‌گذاری کند؟ موضوعی که راجع به آن می‌توانم دهها برگه نقد و نظر و آمار حقیقی را از فعالان صنعتی منطقه آزاد انزلی گرفته و به عنوان رئیس انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی خدمت شما تقدیم کنم.

خواهش میکنم شرایطی را فراهم نمایید تا کسانی که قصد خدمت دارند و انقلابی و جهادی هستند بعد از انتصابشان در منطقه آزاد انزلی چه به عنوان مدیرعامل و چه به عنوان هیئت مدیره و چه به عنوان معاونین با همان پایه حقوق مسند قبلی به کار گرفته شوند. یعنی از هرجایی که در آن کارمند بودند و به منطقه آزاد انزلی مامور می شوند، قانون شود با همان درآمد قبلی در سازمان منطقه آزاد انزلی خدمت کنند؛ چه از وزارت خانه، چه از جهاد، چه از شیلات، چه از استانداری، چه از دانشگاه و چه از هر نهاد دیگری….

با احترام
احمد طاهری

برچسب ها
نوشته های مشابه
بازدید معاون تعزیرات حکومتی استان گیلان و هیئت همراه از انبار مرکزی اموال تملیکی استان
تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور در استان گیلان
برگزاری مزایده فروش ۳ ملک به ارزش ۸۷ میلیاری ریالی املاک و مستغلات در استان گیلان
جمع آوری کابل های مسی و جایگزینی با فیبرنوری در روستای آزاد محله شهرستان شفت
۱۰ پروژه بزرگ و حیاتی شرکت برق منطقه‌ای گیلان برای عبور موفق از تابستان جاری آماده بهره‌برداری است
تبدیل مجوزها مصداق بارز یک عملکرد و اقدام توسعه گرایانه/کسب جایگاه دوم گیلان از میان ۳۱ استان کشور در تبدیل مجوزها/ قطع ارائه خدمات دولتی به صاحبان مجوز کاغذی در آینده نزدیک
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شما باید وارد سایت شوید تا بتوانید نظر دهید.