به گزارش صفیر گیلان؛عزت‌الله ضرغامی در اختتامیه نخستین جشنواره ملی مطبوعات در سالن شهدای ناجا رشت با تاکید بر اینکه خبرنگاری و کار رسانه شغل نیست گفت:خبرنگاری یک آرمان و اعتقاد و یک عشق خاص است. وی خبرنگاری را کاری سخت و دشوار خواند و اظهار کرد:آنچه شما را ثابت قدم و استوار و ماندگاری […]

به گزارش صفیر گیلان؛عزت‌الله ضرغامی در اختتامیه نخستین جشنواره ملی مطبوعات در سالن شهدای ناجا رشت با تاکید بر اینکه خبرنگاری و کار رسانه شغل نیست گفت:خبرنگاری یک آرمان و اعتقاد و یک عشق خاص است.

وی خبرنگاری را کاری سخت و دشوار خواند و اظهار کرد:آنچه شما را ثابت قدم و استوار و ماندگاری کار شما را بیشتر می کند هدف اصلی روشنگری افکار عمومی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد:انتقال پیام و ارتباط  موفق با گیرنده پیام زمانی حاصل می شودکه پیام فرستنده توسط گیرنده جذب و موجب تغییر رفتار در مخاطب شود.

 وی جذابیت  پیام را در جلب مخاطب و تغییر در رفتارها دانست و گفت:پیام اگر در جهت تغیر رفتارها برعکس عمل کند دیگر پیام نیست و شبیهه کارهای شعاری و تبلیغاتی است

ضرغامی با اشاره به اینکه گاهی یک پیام کوتاه  و حساب شده کار چندین منبر و گزارش را می‌کند افزود: کار رسانه‌ای کار کارمندی نیست که دچار روزمرگی شود و در بسیاری رسانه‌های حکومتی نسبت به خبرنگاران آزاد و علاقه‌مند شاهد هدر رفت بودجه و منابع هستیم که دارای جذب حداقلی هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکیدکرد ؛رسانه ها باید جذب داشته و در غالب خوب پیام را بدهند  و به گفته رهبری پیام باید در غالب شیرین و خوب بیان وگرنه بهتر است رها شود.

ضرغامی با انتقاد از برخی آمارهای مجازی در فضای مجازی اظهارکرد: ارائه آمار غلط و گزارش نادرست به تصمیم‌گیری ناصحیح در عرصه اجرا می‌شود و ممکن است به‌هیچ‌وجه کارآمدی نداشته باشد.

وی با تبیین رسانه تراز  و تراز رسانه انقلاب با شرایط فعلی گفت: برای کار خوب رسانه‌ای تا ساختارشکنی نشود کار پیش نمی‌رود و ساختارشکنی خوب و با محتوای مثبت لازمه و شرط اصلی تحول است.

عضو شورای عالی انقلاب بابیان اینکه آنهای که از ساختار شکنی و کار کاریکاتوری در ساختار شکنی بهره می برند با حمایت فضای مجازی  اگر برعکس عمل کنند کاری از پیش نخواهند برد گفت:ساختار شکنی از نیازهاست ولی  اگر در راه  درست و اصولی انجام شود.

ضرغامی از شهید آوینی به‌عنوان تصویرگر دگراندیش یادکرد و گفت: شهید آوینی اگر با همان تصاویر تکراری و روال همیشگی کار می‌کرد هرگز شهید آوینی نمی‌شد و ملاصدرا هم به همین ترتیب به دگراندیشی و ساختارشکنی توانست تفکر جدید در فلسفه وارد کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حوادث فتنه ۸۸ افزود: آن‌هایی که بعد از به رهبر انقلاب راهشان را از آشوبگران جدا کردند در بدنه انقلاب هستند و مردم نیز در ۸ و ۹ دی موضوع را جمع کردند.

وی بابیان اینکه ساختارشکنی نگرانی دارد ولی باید انجام بگیرد افزود: اطاعت کورکورانه از گذشتگان و بزرگان بر اساس کلام آیت‌الله مطهری همیشه خوب نیست.

ضرغامی با اذعان به اینکه تشخیص امنیتی یک دستورالعمل رسانه‌ای نیست گفت: نمی‌توان به رسانه‌های انقلابی گفت چگونه رفتار کنند، زیرا آن‌ها می‌دانند که چگونه مسئله را تبیین کرده و عمل نمایند.

وی بابیان اینکه خبرنگاران مسئله یابند نه مسئله‌ساز گفت:تلاش کنید تا در خبرها به دنبال راه حل درست بروید تا کار پر خیر و برکت نصیب مردم شود.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌شود سگ‌ها باز باشند و سنگ‌ها بسته اظهار کرد: من مخالف دستگاه‌های اطلاعاتی و دسته‌بندی‌های امنیتی نیستم بلکه در برخورد با رسانه باید تجدید نظر شود .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حوادث اخیر در کشور افزود: وقتی چند نفر هم‌زمان کاری مشترک برای فتنه‌انگیزی انجام می‌دهند حکایت از برنامه‌ای طرح‌ریزی‌شده دارد و این در حالی است که ما پلیس ضد شورش نداریم و با نیروی انتظامی و کلانتری های معمولی توانستیم فتنه اخیر را جمع و امنیت را برقرار کردیم.

وی به بیانات رهبری در مورد اینکه مردم با حضور پر شور در راهپیمای ها و ۲۲ بهمن و ۹ دی و انتخابات حضور دارند و نباید فکر کنیم که مردم از فقر و گرانی و تورم و غیرو گله ندارند گفت:  مردم انقلاب را از خودشان می دانند .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصریح کرد: مردم می‌گویند که ما انقلاب را قبول داریم اما دلیل نمی‌شود که از عملکرد مسئولان نیز رضایت داشته و اعلام خرسندی کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت فضای مجازی استفاده مطلوب کرد گفت: در کنار غفلتی که برای پیام‌رسان داخلی انجام دادیم  و آن پهنای باند را که در اختیار پیام رسانه خارجی قرار دادیم برای پیام‌رسان داخلی خرج می‌کردیم امروز به مشکل برنمی‌خوریدم.

ضرغامی با بیان اینکه نباید کانالی با این سرعت مردم را دعوت به اشوب کند گفت: در سال ۸ بخاطر یک فیلم سینمای که جنایت صهیونیست را به تصویر می کشید شبکه سحر با دستور صهیونیست قطع شد و امروز باید توسط ریس تلگرام رسانه ای که با جهت گیری کار آشوبگری می کند قطع شود و این در حالی است که ریس جوان تلگرام با قدرت ایستاده  و نمی خواهد زیر بار دستور ایران برود.

وی ظرفیت فضای مجازی را فوقالعاده خواند و گفت: امروز اگر سرویس پیام رسانی که در اختیار تلگرام هست در اختیار پیام رسانان داخلی مثل شبکه سروش بود ما مجبور نبودیم کل پیام رسان را قطع کنیم.

وی عامل اصلی قطع پیام رسان تلگرام را یک مسئله امنیتی خواند و گفت: امروز شایعه پراکنی می کند که با ایجاد پیام رسان داخلی می خواهند پیام و صداها را بیند و بشنوند در حالی که اینگونه نیست مگر می شود این همه مکالمات و پیام را روزانه دید و خواند.

ضرغامی در پایان از اصحاب خبر و رسانه گیلان خواست تا کار روشنگری و شفاف و اثر بخش کند و دردی را در جامعه درمان و کارهای تولیدی با کار آمدی و اثر بخشی همراه شود .