به گزارش خبرنگار صفیر گیلان از فومن ؛شهید سید موسی سید آموزنده در دهم آبان سال چهل و سه در روستای گوراب پس از توابع شهرستان فومن دیده به جهان گشود. و در سن بیست و دو سالگی در جزیره مجنون در تاریخ ۵ اردیبهشت سال هزارو سیصد و شصت و پنج به شهادت رسید.

چقدر زود ارزش‌های زندگی تغییر کرد و نو کیسه‌ها، نو ارزش‌هایی را ایجاد کردند که زمانی نه تنها ارزش نبود که حتی کسی حاضر نبود برای به دست آوردن آنها کام زندگی را بر خود تلخ کند اما این روزها انگار خیلی چیزها تغییر کرده است.

این دو طرف قصه تا زمانی که مردم عادی هستند نشان از تبعیض چیزی است که در یک جامعه اسلامی نشان خوبی نیست. اختلاف طبقاتی و فاصله گرفتن قشرهای مختلف مردم از یکدیگر تبعات و آسیب‌های زیادی را برای یک جامعه اسلامی به دنبال دارد اما این قصه زمانی به جاهای تلخ‌تر خود می‌رسد که مسئولان نیز در این جاده بیفتند.

موضوعی که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بارها بر دوری از آن تأکید کردند و آن «اشرافی‌گری»‌ است.همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با معلمان و نو معلمان سراسر کشور در اردیبهشت سال جاری نیز تدین و اشرافی‌ بار نیامدن را از شاخص‌های مورد نیاز برای تربیت دانش‌آموزان دانستند و تأکید کردند نهادینه کردن این شاخص‌ها در نسل آینده و فرهنگسازی درباره آنها از وظایف بزرگ معلمان در آموزش و پرورش است.

امروز جا دارد تا تلاش در راه خدا و کوشش برای داشتن زندگی ایرانی اسلامی را به‌عنوان یک فرهنگ دربین نسل جدید نهادینه کنیم.
نسل امروز باید بداند چه عاملی باعث شده است که در تمامی میدان‌ها پیروز شدیم  و  باید برای تعمیم‌بخشی و الگو پذیری مکتب اسلامی در تمامی امور زندگی برنامه‌های مدون و عملیاتی داشته باشیم.

امروز جوان ایرانی باید جهادهای مختلف از جمله جهاد علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را از ضروریات توسعه  کشور خود بداند و شهید سید موسی‌ سیدآموزنده‌ گوراپسی،از آن جمله جوان دانشجوی ایرانی بود که در کنار جوانان فداکار زمان فود  با شهادت امنیت را رقم زد.

به گزارش خبرنگار صفیر گیلان از فومن؛ شهید سید موسی‌ سیدآموزنده‌، فرزند سید مصطفی‌ به‌ سال‌ ۱۳۴۳ درروستاهای‌ گوراب‌ پس‌ شهرستان فومن دیده‌ به‌ جهان‌ گشود.

دوران‌ خردسالی‌ را در کنار خانواده‌ کشاورز و زحمتکش‌ خود سپری‌ نمود، تا اینکه‌ وارد مدرسه‌گردید. دوره‌ ابتدایی‌، راهنمایی‌ و متوسطه‌ را با موفقیت‌ پشت‌ سر گذاشت‌، تا اینکه‌ موفق‌ به‌ کسب‌ مدرک‌ دیپلم‌ شد و بعد از آن‌ با تلاش‌ و جدیت‌، وارد دانشگاه‌ گردید و در دانشکده‌ فنی‌ مهندسی‌ یزد در رشته‌ی‌ صنایع‌ خودروسازی‌ به‌ ادامه‌ی‌ تحصیل‌ پرداخت‌.

با توجه‌ به‌ آنکه‌ در این‌ رشته‌ی‌ فنی‌ مشغول‌ تحصیل‌ بود، اما علاقه‌ فراوانی‌ به‌ آموختن‌ علم‌ اللهیات‌ داشت‌ و همیشه‌ اظهار می‌نمود که‌ باید در این‌ رشته‌ ادامه‌ تحصیل‌ بدهم‌.

پس‌ از مدتی‌ از طریق‌ بسیج‌ دانشگاه‌ با سایر دوستان‌ دانشجوی‌ خود به‌ جبهه‌ اعزام‌ شد و بدون ‌اطلاع‌ خانواده‌ خود را به‌ میادین‌ نبرد رسانید.
شهید سید آموزنده‌ در طی‌ دوران‌ تحصیل‌ خود دردانشگاه‌ بدون‌ اینکه‌ خانواده‌اش‌ متوجه‌ شوند، در چند مرحله‌ به‌ جبهه‌ اعزام‌ شده‌ بود و داوطلبانه‌خود را به‌ میادین‌ شهادت‌ رسانده‌ بود. در سال‌ دوم‌ دانشجویی‌خود، تعطیلات‌ پایان‌ ترم‌ شروع‌ شد و شهید سید آموزنده‌ نیز به‌ منزل‌ آمد تاچند روزی‌ را در کنار خانواده‌اش‌ بماند.

دور از چشمان‌ پدر و مادر وصیت‌ نامه‌ای‌ نوشت‌ و به ‌خواهرش‌ که‌ همسر شهید بود، تسلیم‌ کرد و کسی‌ را از هدفش‌ باخبر نساخت‌.

آری‌ او برای‌ خداحافظی‌ و حلالیت‌ آمده‌ بود و هرگز نخواست‌ کسی‌ از هجرتش‌ مطلع‌ شود. برای‌ آخرین‌ بار به‌ جبهه‌ رفت‌ و دوشادوش‌ دیگر رزمندگان‌ دلاور اسلام‌ به‌ مبارزه‌ پرداخت‌، تا اینکه‌ سرانجام‌ در هفتم‌ اردیبهشت‌ ۱۳۶۵ به‌ هنگام‌ تک‌ (حمله‌ رویارو و مستقیم‌ با دشمن‌) در منطقه‌ عملیاتی‌ جزیره‌ مجنون‌ (جزایر مجنون‌) واقع‌ در هور به‌ شهادت‌ رسید و به‌ دیدار معبودش‌ شناخت‌.

مزار این شهید دانشجو در زادگاهش  در روستای گوراپس  شهرستان فومن قرار دارد.

 خصوصیات‌ اخلاقی‌ این‌ شهید  :

 وی الگوی‌ برجسته‌ای‌ در خانواده‌ به‌ حساب‌ می‌آمد و در هر فرصتی‌ به‌ سایر برادران‌و خواهرانش‌ در مورد مسائل‌ شرعی‌ و نحوه‌ رعایت‌ آنها صحبت‌ می‌کرد.
شهید دارای‌ رفتاری‌ پسندیده‌ و برخوردی‌ بسیار معقول‌ بود، بطوریکه‌ که‌ با هر کس‌ ارتباط‌ برقراری‌ می‌کرد وی‌ را به‌ سوی ‌خودش‌، جذب‌ می‌نمود.
شهید در محیط‌ بیرون‌ از منزل‌ همانگونه‌ که‌ شایسته‌ یک‌ انسان‌ مومن‌ بود، برخورد می‌کرد. علاقه‌ زیادی‌ به‌ مطالعه‌ کتب‌ مذهبی‌ داشت‌ و اکثر اوقات‌ برای‌ فعالیت‌های‌ دینی‌ ومذهبی‌ خود به‌ مسجد محل‌ می‌رفت‌.
سید موسی‌ دارای‌ استعداد و هوش‌ بالایی‌ بود و گرایش‌عجیبی‌ به‌ فراگیری‌ علوم‌ دینی‌ و الهیات‌ داشت‌.
در اوایل‌ انقلاب‌، با افراد زورگو و سرمایه‌ دار مدافع‌ رژیم‌ ستم‌ شاهی‌ شدیداً مخالفت‌ می‌کرد و دور از چشم‌ آنها بر دیوار محل‌ آنها شعار می‌نوشت‌.
آن‌قدر این‌ مبارزات‌ را ادامه‌ داد، تا توانست‌ زمین‌ داران‌ مستبد را از منطقه‌ بیرون‌ نماید و زمین‌های‌ آنها را به‌ کمک‌ عوامل‌ انقلاب‌، به‌ مردم‌ محروم‌ بدهد».

در پایان باید بنویسم که با گذشت سالیان زیاد  از دفاع مقدس و ایستادگی شجاعانه بزرگ مردان ایران اسلامی، همچنان نام شهدا در جای جای این کشور زنده و پاینده است و هیچ گاه یاد و نام آن ها در تاریخ به فراموشی سپرده نمی شود.

چه بسیار جوانان رشید و صاحب علم و دانش که بر پیشانی شهادت بوسه زدند و جاودانه شدند.

شهدای دانشجو از میان سنگر علم و دانش و سنگر جنگ، دفاع از وطن را برگزیدند  و جوانان این مرز و بوم بدانند که خاک ایران زمین را چه جوانانی حفظ کردند، جوانانی که می توانستند سنگر علم و دانش را انتخاب کنند و امروز نامشان در میان نخبگان و دانشمندان بدرخشد اما رفتند تا ما بمانیم و در امنیت کشورمان را آباد کنیم.

با تقدیم به شهدای عزیز دیارمان گیلان/زلیخا صفری راسته کناری
فرازی از وصیت نامه شهید سید موسی سید آموزنده؛
  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری