صفیر گیلان؛مراسم افتتاحیه نخستین همایش ” فصل نو فصل نشاط علمی ” ویژه انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، آیت الله رضا رمضانی-عضو مجلس خبرگان رهبری، دکتر افشین شفقی – معاون دانشجویی و امور فرهنگی دانشگاه و جمعی از […]

 

صفیر گیلان؛مراسم افتتاحیه نخستین همایش ” فصل نو فصل نشاط علمی ” ویژه انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، آیت الله رضا رمضانی-عضو مجلس خبرگان رهبری، دکتر افشین شفقی – معاون دانشجویی و امور فرهنگی دانشگاه و جمعی از مدیران ستادی و اعضای انجمن های علمی دانشجویی در دانشکده پرستاری شهید بهشتی رشت برگزار شد.

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این همایش گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان باید در ۱۰ سال آینده در بین دانشگاه های نسل سوم کشور پیشرو بوده و بخش عمده ای از فارغ التحصیلان این دانشگاه باید بتوانند کارآفرین باشند و اساتید و پژوهشگران این دانشگاه باید در راستای گسترش علم و حرکت به سوی مرزهای دانش تلاش کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این که پایه گذاران بسیاری از شرکت های بزرگ جهان، فعالیت های خود را از جمع های دانشجویی شروع کرده اند، خطاب به دانشجویان عضو انجمن های علمی گفت: اخیراً در دانشگاه علوم پزشکی گیلان ۱۰ شرکت دانش بنیان و ۲ مرکز رشد راه اندازی شده است و شما دانشجویان باید بتوانید این جوانه های جدیدی که در این دانشگاه کاشته شده است را به درخت های بارور تبدیل نمایید.

دکتر یوسف زاده چابک با بیان این مطلب که تنها ۲۵ درصد از تاثیر گذاری در عرصه سلامت، به فعالیت های وزارت بهداشت و درمان مربوط می شود و ۷۵ درصد آن وابسته به مولفه های اجتماعی ای است که از حیطه فعالیت های حوزه بهداشت خارج است، اظهار داشت: آموزش مردم و ارتقای سواد سلامت آنان، توجه به مقوله های اجتماعی سلامت و تشکیل کانون های سلامت در محلات با مشارکت سازمان های مربوطه، از برنامه های پیش روی دانشگاه علوم پزشکی گیلان است که همراهی و مشارکت شما دانشجویان می تواند در پیشبرد این برنامه ها بسیار موثر باشد.

دکتر افشین شفقی – معاون دانشجویی و امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نیز در این همایش گفت: انجمن های علمی می توانند با فعالیت در شرکت های دانش بنیان و ارتباط با صنعت و فرهنگ سازی در زمینه NCD برای حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم نقش ایفا کنند.

معاون دانشجویی و امور فرهنگی دانشگاه با اشاره به این که استفاده درست از فضای مجازی می تواند برای دانشجو یک فرصت باشد، تصریح کرد: باید از خلاقیت دانشجویان در این زمینه نیز استفاده شود.

وی از زحمات دکتر مجید دل آور و هانیه ایرانی در خصوص راه اندازی انجمن های علمی دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز تقدیر کرد.

آیت الله رمضانی گیلانی-عضو مجلس خبرگان رهبری که مهمان ویژه این همایش دانشجویی بود، گفت: انسان از دو ساحت طبیعت و فطرت برخوردار است که باید بین این دو تعامل برقرار باشد و عقیده برخی که این دو در تعارض هستند مردود است. وی ادامه داد: طبیعت انسان که همان بعد جسمی و مادی انسان است در علوم تجربی مورد بررسی قرار می گیرد و طبیعت یک سری اقتضائات مخصوص به خود را دارد، اما وجود انسان یک ساحت دیگری در ورای عالم مادی دارد که حقیقت جویی، میل به فضیلت و به تعبیر شهید مطهری گرایش های مقدس از نوع این ساحت دوم است که از آن به معنویت و فطرت نیز یاد می کنند.

آیت الله رمضانی تصریح کرد: این باور غلط است که می گویند با علم دیگر نیازی به دین نخواهیم داشت، بلکه با وجود علم، فطرت و معنویت نیز تقویت خواهد شد و بحث معنویت محدود به ادیان ابراهیمی نیست بلکه در بسیاری از ادیان غیر ابراهیمی و مشرب های غیر الهی نیز این بحث وجود دارد. اما ما مسلمانان معتقدیم که این دو ساحت باید در تعامل با هم بوده و البته طبیعت باید در کنترل معنویت باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که افراط و تفریط در ساحت طبیعت مذموم است، خاطر نشان کرد: افراط و تفریط در ساحت معنویت نیز نکوهیده است و انسان باید نفس خود را تربیت کند و بعد از آن است که زندگی صحیح را تجربه خواهد کرد و شیرینی آن را خواهد چشید و در غیر ابن صورت انسان بدون معنویت، به پوچ گرایی می رسد.

در ادامه نیز دکتر حیدر علی بالو- متخصص داخلی و عضو هیئت علمی دانشگاه، دکتر آرش پور حبیبی- فلوشیپ شبکیه چشم و عضو هیئت علمی دانشگاه، دکتر چینی کار، فلوشیپ اینتروشنال قلب و عضو هیئت علمی دانشگاه برای انجمن های علمی دانشجویی به سخنرانی علمی پرداختند.

گفتنی است: این همایش دو روزه ۱۷و۱۸  اسفند با حضور انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در دانشکده پرستاری و مامایی رشت در حال برگزاری است