به گزارش صفیر گیلان، اسفندیار ضیائی با اشاره به نام‌گذاری سال۹۷ (حمایت از کالای ایرانی) از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با بیان این نکته که مخاطب پیام ایشان همه مردم و مسوولانند، اظهار‌ کرد:در این مسیر نگاه ویژه به کودکان و تلاش تصمیم‌گیرندگان حوزه‌ی فرهنگ، نقشی اساسی دارد. وی، عمل‌گرایی، اندیشه‌ورزی و عمق‌بخشی به […]

به گزارش صفیر گیلان، اسفندیار ضیائی با اشاره به نام‌گذاری سال۹۷ (حمایت از کالای ایرانی) از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با بیان این نکته که مخاطب پیام ایشان همه مردم و مسوولانند، اظهار‌ کرد:در این مسیر نگاه ویژه به کودکان و تلاش تصمیم‌گیرندگان حوزه‌ی فرهنگ، نقشی اساسی دارد.
وی، عمل‌گرایی، اندیشه‌ورزی و عمق‌بخشی به فعالیت‌های کودک و نوجوان محور را ضروری خواند و با تاکید بر این مساله که تلاش در حوزه‌ی فرهنگ و هنر و هم‌چنین تکیه بر فرهنگ ایرانی و اسلامی می تواند به تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی کمک‌کند، افزود: هراندازه سعه‌صدر داشته ‌باشیم و از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنیم، به یقین توفیق بیشتری خواهیم ‌داشت.
ضیائی ادامه داد: نیل به هدف‌ها نیازمند تغییر نگرش جامعه، به ویژه نسل کودک و نوجوان است و در عین حال بایستی از کلی‌گویی اجتناب کرده و به صورت موردی به فرهنگ‌سازی پرداخت.
این مدیر فرهنگی در عین حال مهارت‌‌آموزی را شعار سال ۹۷ کانون استان گیلان عنوان‌کرد و گفت: دراجرای برنامه‌ها، باید واژه‌ها را ملموس‌کرد و از ظرفیت‌ تمامی دستگاه‌های فرهنگی بهره ‌برد.
ضیائی در همین ارتباط با  مهم ارزیابی‌کردن آموزش مهارت‌های زندگی به مخاطبان افزود: مهارت‌آموزی بایستی به عنوان رویکرد برنامه‌های کانون در حوزه‌ی فعالیت‌های فرهنگی، ادبی، هنری و پژوهشی مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی، ضرورت توسعه‌‌ی فرهنگی، ایجاد بستر‌های مناسب برای انس و الفت افزون‌تر کودک و نوجوان با فعالیت‌های کتاب‌محور و هم‌چنین لزوم استفاده از ابزار‌های آموزشی مناسب چون قصه‌گویی، را از محورهای اصلی کانون فکری عنوان کرد.
ضیائی ضمن تبیین این مساله که گسترش فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی باید فراتر از شیوه‌نامه و توصیه‌های اداری مورد توجه قرارگیرد، از اجرای طرح «دوشنبه‌های با کتاب» در کانون گیلان خبر داد.
این مسوول استانی هم‌چنین با تبیین این مساله که الگوبرداری از سیره نبوی و علوی،  پایه و اساس زندگی هر ایرانی است، تاکید ‌کرد: تمامی فعالیت‌های کانون رویکرد دینی دارد و در راستای برگزاری جشنواره‌ی رضوی و اجرای دیگر ویژه‌برنامه‌های مناسبتی، تفکر و اندیشه دینی و اسلامی در روح تمامی برنامه‌های کانون جاری است.
لزوم همراه شدن با فن‌آوری‌های روز، همگامی با نوآوری‌ها و ضرورت شناخت نیاز‌های نسل کودک و نوجوان از دیگر موضوع‌هایی بود که  مدیرکل کانون فکری گیلان مورد توجه قرار داد.
وی با تاکید براین موضوع که اثر‌بخشی فعالیت‌ها و هدف‌مند‌سازی برنامه‌ها در گرو شناخت نیاز‌های این نسل است گفت: در این مسیر بایستی ضمن عمق‌بخشی به برنامه‌ها، از نتیجه‌بخشی فعالیت‌ها نیز اطمینان داشت.
وی در عین حال قرن حاضر را قرن انفجار اطلاعات توصیف‌کرد و با اشاره به گسترش تاثیز‌گذاری فضا‌های مجازی بر زندگی انسان‌ها به همکاران توصیه‌کرد تا با افزایش آگاهی‌های خود در این زمینه، کودکان و نوجوانان را به استفاده درست از این فرصت و بهره‌گیری از پیام‌رسان‌های داخلی تشویق ‌کنند.