رئیس کل دادگستری استان گیلان؛موانع ۱۵ گانه ای موجب عدم ثبت جهانی شهر تاریخی ماسوله شده است که باید هرچه زودتر و با عزم جدی و راسخ مدیران محلی و استانی مرتفع شود.

گزارش صفیر گیلان از فومن، نشست مسئولان دستگاه قضایی و مدیران ارشد استانی در راستای رفع موانع ثبت جهانی شهر تاریخی ماسوله در سازمان یونسکو به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری استان گیلان در شهر ماسوله صبح برگزار شد.

دنبال حل مشکلات اساسی عدم ثبت جهانی ماسوله باشید

حجت الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری استان گیلان با اشاره به اینکه در سازمان جهانی یونسکو بر اساس مقررات بین المللی یکی از آثار کشور ها ثبت جهانی می شود و شهر تاریخی ماسوله یکی از شهر های منتخب تاریخی جهت ثبت شدن در این سازمان است اظهار داشت: موانع ۱۵ گانه ای موجب عدم ثبت جهانی شهر تاریخی ماسوله شده است که باید هرچه زودتر و با عزم جدی و راسخ مدیران محلی و استانی مرتفع شود.

رئیس شورای قضایی استان خاطر نشان کرد: دستگاه قضایی نیز از تلاش های مدیران محلی در جهت ثبت این شهردر یونسکو حمایت کرده و در صورتی که با ترک فعل و اهمال مدیران این فرصت از استان گیلان سلب شود، برای مسئولان متخلف پرونده قضایی تشکیل شده و در چارچوب قانونی با آنان برخورد می شود.

ثبت ماسوله ،توسعه اقتصاد پایدار منطقه را به دنبال دارد

احمد آقایی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان نیز که در این بازدید حضور داشت شهر تاریخی ماسوله  را شاهکار اندیشه ورزی و خرد ورزی پیشینیان دانست و گفت: ثبت شهر ماسوله در توسعه اقتصاد پایدار منطقه تاثیر گذار است و حسب دستور رئیس کل دادگستری استان باید این موانع هرچه زودتر و سریع تر در بازه زمانی مشخص شده و قبل از بازرسی کارشناسان یونسکو مرتفع شود.

ساخت تصفیه خانه ماسوله در ایستگاه دریافت مجوز

فکور فرماندار شهرستان با اشاره به جایگاه ویژه ماسوله در کشور و جهان، میراثی ماندگار برای بشریت است و ما وظیفه پاسداری از این میراث و سپردن آن به آیندگان داریم.

وی با اشاره به این که پیگیری های مسئولین در زمینه ثبت جهانی ماسوله در یونسکو انجام شده، اظهار کرد: موانع تحقق این مهم در حال رفع است و بدین منظور جلسات متعددی به طور مستمر در استان و شهرستان برگزار شده است و اقدامات لازم در حال انجام است.

فکور در ادامه افزود: مسائل اساسی باقی مانده باید در اسرع وقت رفع شوند تا زمینه ثبت جهانی ماسوله فراهم شود زیرا فرصت های ارزشمندی برای شهرستان، استان و کشور ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: پراکندگی کابل های برق و مخابرات که منظر ماسوله را تحت الشعاع قرار می دهند باید رفع و مدیریت شوند.

همچنین درخصوص تامین روشنایی معابر این شهر تاریخی، هماهنگی های لازم به عمل آمده است.

جمع آوری کابل های مخابرات و بی سیم کردن تلفن در ماسوله نیز در دستورکار قرار گرفته و روند اجرای آن آغاز شده و طی ده روز آینده انجام خواهد شد.

فکور با اشاره به لزوم ساماندهی وضعیت دفع فاضلاب در ماسوله، از هماهنگی میان دستگاه ها جهت اجرای پروژه احداث تصفیه خانه خبر داد و افزود: ساخت این تصفیه خانه به عنوان تعهد به یونسکو اعلام خواهد شد.

فرماندار شهرستان با اشاره به بازدیدهای متعدد و پیوسته از وضعیت ماسوله، از برنامه ریزی برای ایجاد پارکینگ و مدیریت بار ترافیک در ماسوله خبر داد.

فکور ضمن اشاره به اقدامات درخصوص مدیریت فضای مزار شهرای گمنام ماسوله با رعایت تمام الزامات فنی و اقتضائات مذهبی، از پیگیری طرح اطفای حریق در ماسوله خبر داد و افزود: در صورت عدم تکمیل آن، به عنوان تعهدات به یونسکو علام خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات درخصوص ساماندهی اقامتگاه ها و کیوسک های بین راهی، پیگیری این امر توسط اداره راهداری را تشریح کرد و بیان کرد: مساله ساختمان نیمه کاره خانه معلم ماسوله باید با تصمیم‌گیری ویژه در اسرع وقت تعیین تکلیف شود. در حال حاضر جمع آوری این سازه اولویت شهرستان است و تصمیم درباره مسائل بعدی آن نیز می تواند با هدایت دستگاه قضائی گرفته شود.

فرماندار فومن در ادامه از تلاش های مسئولین استانی و شهرستانی تشکر کرد و افزود: هماهنگی و همدلی خوبی میان متولیان به منظور تحقق این مهم وجود دارد.

*****

گفتنی است این جلسه با حضور حجت الاسلام خلیلی رئیس کل دادگستری استان، صابر معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، فلاح میری دادستان استان، آقایی معاون پیشگیری وقوع جرم دادگستری استان، فکور فرماندار شهرستان، خرمی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای، زمانی مدیرکل حفاظت محیط زیست، جهانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، غلامی رئیس جمعیت هلال احمر، اختری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری، علیپور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب، رئیس دادگستری شهرستان و مدیران شهرستانی برگزار شد.

در ادامه این نشست رئیس کل دادگستری استان از موزه و همچنین آستان امام زاده عون بن محمد بن علی (علیه السلام)، مسجد جامع تاریخی شهر، اقامتگاه و آسیاب سنتی بازدید کرد.

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری