اختصاصی/صفیر گیلان؛جلسه “طرح های درآمدزا با رویکرد اشتغالزای دهیاری ها و شرکت های تعاونی” با حضور محسنی فرماندار فومن و یاور پیر علایی مدیرکل روستایی استانداری و دهیاران و بخشداران در فرمانداری شهرستان فومن برگزار شد . فرماندار فومن در این جلسه ضمن ابراز گله مندی از عملکرد برخی از دهیاران و شوراها گفت: در […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛جلسه “طرح های درآمدزا با رویکرد اشتغالزای دهیاری ها و شرکت های تعاونی” با حضور محسنی فرماندار فومن و یاور پیر علایی مدیرکل روستایی استانداری و دهیاران و بخشداران در فرمانداری شهرستان فومن برگزار شد .

فرماندار فومن در این جلسه ضمن ابراز گله مندی از عملکرد برخی از دهیاران و شوراها گفت: در بحث فروش اراضی شورا و دهیار نقش واسطه گری دارند و به دلیل  استفاده از ابزار دولتی یعنی مهر که در دست دارند باید مورد بررسی قرار گیرند.

محسنی تصریح کرد؛ وقتی یک واحد ساختمانی ساخته می شود اولین حساسیت ها به سمت مسئول فنی ساختمان می رود و اینجا نیز در بحث فروش اراضی اول دهیاران و بعد بخشداران مسئولند.

وی خواستار شد تا دهیاران در صدور پروانه چهار چوب ها را رعایت کنند زیرا ما با دهیاران تعارف نداریم گفت: دهیاران با علم به اینکه ساختمان سازی در زمین خارج از طرح  هادی است ولی بر برگه ساخت و  پروانه ساخت مهر می زنند و بعد ها  توپ را به زمین دیگران می اندازند.

نماینده دولت تدبیر و امید در فومن با شاره به اینکه اگر پرونده ای به دستگاه قضایی برود اول دهیار  و شورا را مورد بازپرسی و باز خواست قرار می دهند گفت: من گزارشاتی از روستای گردشگری دارم که ویلا سازی در آن در زمان ساخت گزارش نشده است.

محسنی از راهنمایی دهیاران و شورا در ساخت و ساز های تخلف پرده برداشت و گفت: دفاتر دهیاریها و شوراها امروز محل تجارت شده و بنده گزارشاتی را دریافت نمودم.

وی افزود: به زودی پای این افراد به محاکم قضایی با معرفی شورای تامین باز خواهد شد و حتی اگر افراد در گذشته هم این کار را کردند بعد از سالها فراخوان می شوند پس دلخوش نباشند که در گذشته کاری انجام شده و پیگرد قانونی ندارد بلکه بررسی ها در حال انجام است.

 

گزارشات پسماند قابل قبول نیست

فرماندار فومن در بخشی دیگراز بیانات خود به موضل پسماند اشاره و افزود: دستگاه محیط زیست پیگیر پسماند باشد و دهیاران به جای معامله که وظیفه ذاتی آنها نیست به عنوان مدیر روستا پیگیر مشکلات پسماند روستایی باشند.

وی افزود: امروز در مسیر مناطق گردشگری رباله دپو شده است و در ایام تعطیلات ما گزارشاتی از زباله داریم که قابل قبول نیست.

وی خواستار طرح بسته تشویقی برای موضل پسماند و طرح تفکیک از مبدا شد و تاکیدکرد؛امروز  زباله در روستاهای زیبای ما مثل لکه سیاه روی پارچه سفید می درخشد.

محسنی از دهیاران و شوراها خواست تا دقت را بیشتر  کنند زیرا عملکرد آنها ارزیابی می شود .

نماینده دولت دبیر و امید خواستار بیمه حوادث برای روستائیان شد و گفت: دولت برای حوادث طبیعی هیچ گونه کمک و یارانه پرداخت نمی کند  و هر روستایی باید خانه خود را بیمه کند و بنده این ابلاغیه را در تمام روستاها به دهیاران دادم.

وی از دهیاران خواست تا  تعداد خانوار ها را در هر روستا مشخص  و به فرمانداری اعلام کنند تا ترتیب بیمه و معرفی به بیمه انجام شود.

فرصت دولت به خانوارهای حاشیه نشین رودخانه ها 

محسنی در بخشی دیگر به تخلفات ساخت و ساز در بستر رودخانه ها اشاره و افزود: افرادی تخلف کرده و در بستر ساخت و ساز کردند که دولت فرصتی به آنها داده و زمین و تسهیلات اعطاء  ،که حاشیه رودخانه  و خانه را ترک  و منزل خود را در جای دیگر بسازند.و این یک دستوالعمل جدی است.

فرماندار فومن با بیان اینکه امروز روستاهای مثل فوشه-قلعه رودخان-حیدر الات و … ویلا دارند و ویلاها محل استراحت مسافران شده گفت:دهیاران نظارت را بیشتر و در ضد عفونی کردن روستا ها و مراقبت های بهداشتی جدی تر باشند.

نماینده دولت تدبیر و امید ضمن تشکر  از زحمات دهیاران گفت: ما زحمات دهیاران را هم می بینیم و در ایام کرونا از زحمات دهیاران و دهیاری که با تریبون هشدار می داد را ارج می نهیم.

فرماندار فومن به تعطیلات پیش رو نیز اشاره و افزود؛ ورودی شهرستان و مناطق گردشگری به روی مسافران از امروز بسته می شود

تنظیم/زلیخا صفریراسته کناری