اختصاصی/صفیر گیلان؛جلسه هم اندیشی پیشگیری از مصرف مواد مخدر صبح امروز با حضور معاونت امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان گیلان، مسوولان مربوطه دانشگاه گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، سازمان بهزیستی گیلان و جمعی از اصحاب رسانه استان در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان برگزار شد. دود اعتیاد به چشم […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛جلسه هم اندیشی پیشگیری از مصرف مواد مخدر صبح امروز با حضور معاونت امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان گیلان، مسوولان مربوطه دانشگاه گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، سازمان بهزیستی گیلان و جمعی از اصحاب رسانه استان در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان برگزار شد.

دود اعتیاد به چشم همه اجتماع می رود 

معاون امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان در ابتدای جلسه  با بیان اینکه هدف از برگزاری این نشست همکاری دو طرفه بین دستگاه ها و رسانه های استان است گفت: براساس مصوبه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان جلسه ای تشکیل داده شد تا چند دستگاه اجرایی ذیربط که در امر کاهش و پیشگیری مصرف مواد مخدر نقش موثری دارند به منظور تولید محتوای با کیفیت و نشر آن در پایگاه های خبری، فضاهای مجازی و رسانه های مکتوب استان ارتباط دو سویه برقرار شود.

ابراهیمیان افزود: خوشبختانه استان گیلان به لحاظ دارا بودن ۱۸۰ نشریه مکتوب و بیش از ۲۰۰ پایگاه خبریجز برترین های کشور در حوزه مطبوعات بوده و فضا برای تولید محتوا و نشر باز است.

معاون امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان  با اشاره به اینکه در بخش تولید محتوا متاسفانه تنگناهی داریم و مدیران خود تلاش می کنند تا تولید داشته باشند که نیازمند پررنگ تر شدن تولیدات رسانه ای در این بخش هستیم.

وی تاکید کرد؛برای اینکه در راستای تحقق اهداف این مصوبه گام های مثبتی برداشته و همچنین نتایج مطلوبی را هم از آن اتخاذ کنیم نیازمند تولید مطالب کوتاه و اثر گذار هستیم.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان با اشاره به اینکه ما در بخش آسیب های فراگیر اجتماعی و تنوع مواد اعتیادی تا امروز محتوای اثر گذار نداشتیم گفت: در حوزه اعتیاد با وجود ۵۵ هزار مبتلا به اعتیاد و با توجه به روند رو به رشد آن و همچنین کاهش میانگین سنی مصرف مواد مخدر به ۲۴ سال وضعیت استان در جایگاه نامطلوب قرار دارد.

ابراهیمیان با بیان اینکه آسیب اجتماعی امروز متنوع  و شامل اعتیاد،طلاق،خشونت،خشونتهای کلامی و… است گفت : با توجه به این رقم باید برای فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به جوانان و خانواده ها در راستای پیشگیری از این معضل خانمان سوز قدم های فرهنگی وبا کارایی بالا برداشته شود که مهمترین رکن سلامت جامعه است.

معاون امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان موضوع آسیب های اجتماعی را در جامعه کنونی یک درگیری همگانی خواند و گفت: اگر در حوزه آسیب های اجتماعی کار نکنیم دودش به چشم همه ما می رود .

وی افزود:دستگاه های متولی باید در حوزه پیشگیری برنامه های اساسی داشته باشند و کمک حال رسانه ها در تولید محتوا خوب بوده تا ما شاهد کاهش آسیب در سطح جامعه باشیم.

 باورهای غلط از مواد مخدر در فضای مجازی حذف شود 

دراین نشست سه دستگاه علوم پزشکی گیلان، دانشگاه گیلان و سازمان بهزیستی استان نیز به ارایه نظرات خود و برنامه ها وطرح های اجرایی برای هرچه بهتر شدن امور و تولید محتوا و نشر آن پرداختند.

خانم بافت چی از دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: دانشگاه با توجه به ذات برنامه ای خود  در راستای پیشگیری  آموزش و برنامه های خاص دارد و در معاونت بهداشتی پیشگیری و آموزش و درمان و نظارت بر مراکز درگیری خود را دارد.

وی افزود: در حوزه معاونت انه های بهداشت و بهورزان ما زمینه شناسی آسیب ها و آموزش به خانواده را دارند.

بافت چی از آموزش در رده های سنی بر داد و گفت:  ما با بهزیستی و آموزش و پرورش ارتباط تنگاتنگ  داریم و از صفحات مجازی هم استفاده می کنیم.

متاسفانه دانشگاهها با رسانه کمتر ارتباط دارند

دکتر کافی نیز از دانشگاه گیلان در نشست با اشاره به اینکه ما تا امروز  برای دانشجویان دروس اعتیاد و … را داشتیم گفت: متاسفانه ما در ارتباط با تولید محتوا با رسانه ها ارتباط نداشتیم.

وی افزود: ما پایان نامه دانشجویی در حوزه اعتیاد و آسیب ها داریم که رسانه ها از آنها بی خبر هستند.

دکتر کافی با تاکید بر اینکه مخاطب را  نباید با پیام ها ترساند خواستار شد تا مسائل را در غالب محتوا با راه حل ها و استفاده از  کار گروهها به مردم بگیم   و از ایجاد اضطراب پرهیز کنیم.

خبرنگاران حاضر در نشست نیز خواستار شدند تا نهادها و ادارات خوراک خبری به رسانه داده  زیرادر این راه نیازمند اتوبان دو طرفه است که رسانه بتواند در این اتوبان سرعت بگیرد و همچنین راهها برای رسانه بازتر باشد..

تهیه و تنظیم/زلیخا صفری راسته کناری