صفیر گیلان /زلیخا صفری؛پدر صومعه سرایی اظهار می نمود که بعد از ۳۰ سال خدمت در آموزش و پرورش امروز خواسته من در هیچ جا پاسخی نمی گیرد و من از نزدیکی دکل با منزلم به شدت نگران خانواده خود هستم.

صفیر گیلان/زلیخا صفری؛ نگرانی مردم از حضور آنتن‌ها در محیط زندگی  یکی از مهم‌ترین عوارض دکل‌های مخابراتی معرفی می شود.

آسیب روانی یکی از مهم‌ترین مواردی است که این دکل‌ها در تمام دنیا از جمله ایران ایجاد می‌کنند که در نهایت می‌تواند باعث آسیب جسمی شود.

مردم از این آنتن‌ها که نزدیک خانه‌هایشان نصب می‌شود، می‌ترسند. با توجه به این موضوع باید تا جایی که امکان دارد شیوه‌هایی را به کار گرفت که مردم این دکل‌ها را نبینند.

تجمیع و استتار آنتن‌های تلفن همراه یکی از اقداماتی است که می‌تواند در کاهش نگرانی مردم در این زمینه موثر باشد. در این بین برخی از افراد بدون داشتن تخصص کافی با اهداف نامشخص اقدام به مشوش کردن فضا می‌کنند تا به ترس مردم از این تشعشعات دامن بزنند.

/اجاره‌ حیات ساختمان‌های مسکونی به قیمت جان همسایه

موضوع اثرات دکل‌های مخابراتی برای سلامت انسان‌ها مدت‌هاست که مطرح است و اظهار نظرها در این میان بعضا ضد و نقیض است. برخی در حالی از مضرات احتمالی اشعه‌ها و پرتوهای ساتع شده از دکل‌های مخابراتی سخن می‌گویند که مسئولین شرکت‌های مخابراتی قویا این احتمالات را رد کرده و مدعی می‌شوند در هیچ موردی شدت پرتو رادیویی ناشی از آنتن‌های BTS اندازه‌گیری شده نه فقط از حد پرتوگیری مردم براساس استاندارد ملی بیشتر نبوده است، بلکه در اغلب موارد از یک صدم این حد نیز کمتر بوده است.

موضوع نگران‌کننده بعدی اما اجاره‌ حیات ساختمان‌های مسکونی و یا پشت‌بام خانه‌ها به مبالغی قابل توجه برای نصب دکل‌های مخابراتی از سوی اپراتورهای تلفن همراه بود؛ که با داغ‌شدن بحث‌های مربوط به خطرناک‌ بودن این دکل‌ها، نهادهای شهری و متولیان سلامت بیشتر از گذشته روی نصب بی‌رویه آنها حساس شدند.

در گیلان نیز تا جایی که این پایگاه رصد نموده « ساماندهی دکل‌ها، آنتن‌ها و ایستگاه‌های ارتباط رادیویی »  در دستور کار قرار گرفته است.

حال با در گفتگو با پدر صومعه سرایی که به شدت از نزدیکی دکل در منزلش نگران بود دریافتیم که چه اندازه دکل می تواند باعث ایجاد آسیب روانی شود.

وی اظهار می نمود که بعد از ۳۰ سال خدمت در آموزش و پرورش امروز خواسته من در هیچ جا پاسخی نمی گیرد و من از نزدیکی دکل با منزلم به شدت نگران خانواده خود هستم.

پدر فرهنگی صومعه سرایی می گفت:ترسی که مردم از یک مودم اینترنتی ساده و کوچک در خانه‌هایشان دارند به مراتب کم‌تر از ترسی است که نسبت به دکل‌های مخابراتی بزرگ و بلند مرتبه دارند و من این ترس را در خود و خانواده به شدت حس و لمس می کنیم.

وی می گفت:وزارت بهداشت  متولی امر سلامت مردم و من و خانواده ام  هستند و ما متولی سلامت تشعشعات نیستیم اما،‌ هر عاملی که سلامت من و خانواده ام را  تهدید کند مداخلات وزارت بهداشت باید  آغا شد.

فرهنگی بازنشسته صومعه سرایی می گفت: امروز مسئولان شهرستان می دانند که من نگران خانواده خود هستم ولی توجه نمی کنند و من نمی دانم دست به دامن چه کس و کسانی باشم و از شما خبرنگار ارزشی می خواهم فریادم را به گوش مسئولان برسانید.

فرهنگی خوش اخلاق صومعه سرایی که علارغم نگرانی چهره ای مهربان داشت مشکل اصلی خود را محل نصب سازه‌ مخابراتی دانست و گفت:من از سودی که همسایه ام می برد نگران نیستم ولی  موارد ایمنی عمومی مانند برق گرفتگی و دسترسی راحت به دکل‌ها نیر اینجا وجود دارد  و اگر تهدیدی برای سلامت  من و خانواده من است باید به آن رسیدگی کنند.

دکل‌های مخابراتی برای سلامت مضرند؟

//ضمن بیان اینکه صحبت پیرامون این موضوع،‌ کلی و جامع است، باید گفت: همانگونه که کسی نمی‌تواند منکر شود آتش خطرناک است، در خصوص پرتوها و تشعشعات منتشر شده از دکل‌های مخابراتی نیز نمی‌توانیم بگوییم به طور محض بی‌خطر هستند اما، نکته قابل توجه آن است که انسان در چه فاصله‌ای از آتش قرار گرفته باشد و چگونه با آن کار کند. بدیهی است نزدیکی زیاد و یا برخورد مستقیم با آن برای انسان مضراتی دارد.

البته از نگاه کارشناسانه مقدار اثرگذاری تشعشات منتشر شده از آنتن‌ها و دکل‌های مخابراتی باید در محدوده مجاز تعیین شده قرار گیرد و بیش از استاندارد ملی نباشد،‌ زیرا استاندارد ملی تحت عنوان پرتوهای غیر یون‌ساز_حدود پرتوگیری نام گذاری می‌شود این تشعشات رادیویی و تلفنی جزو پرتوهای غیریون‌ساز و کم انرژی هستند،انرژی که از این سیستم‌ها دریافت می‌کنیم فارغ از اینکه دکل مخابراتی در چه فاصله‌ای از ما قرار گرفته باشد،‌ بر حسب میزان چگالی اندازه‌گیری می‌شود؛‌

  • نویسنده : زلیخا صفری؛آسیب روانی دکل‌های مخابراتی را جدی بگیرید!