به گزارش صفیرگیلان، فرهاد دلق پوش در کمیته ساماندهی شن و ماسه رودخانه ای استان گیلان که با هدف بررسی محدودیت ها، توان سنجی ظرفیت ها و تدوین راهکارهای جدید انجام شد گفت: ذخایر معدنی در بستر رودخانه های گیلان محدود است و نیاز به زمان برای احیا دارد. دلق پوش گفت: با توجه […]

 

به گزارش صفیرگیلان، فرهاد دلق پوش در کمیته ساماندهی شن و ماسه رودخانه ای استان گیلان که با هدف بررسی محدودیت ها، توان سنجی ظرفیت ها و تدوین راهکارهای جدید انجام شد گفت: ذخایر معدنی در بستر رودخانه های گیلان محدود است و نیاز به زمان برای احیا دارد. دلق پوش گفت: با توجه به اقلیم ویژه گیلان و اهمیت مباحث زیست محیطی، همچنین سابقه ای که در سوء برداشت ها وجود دارد و صدماتی که پیش از این به محیط طبیعی گیلان وارد شده است؛ پیشنهاد می شود که بیشتر از شن و ماسه کوهی استفاده شود تا رودخانه ها نفس بکشند.

وی افزود: چالش های زیست محیطی در حوزه حفاظت از رودخانه ها از دغدغه های اصلی کشور است و اگر به این موضوع توجه نشود برنامه‌های توسعه نیز با مشکل مواجه می شود.

دلق پوش ادامه داد: در حوزه رودخانه ها در گیلان همه می دانیم که ما با مشکلات گوناگون زیست محیطی مواجه هستیم و اگر دقت نشود این مشکلات به بحران های لاینحل در آینده تبدیل می شود. بنابراین باید در موضوع برداشت ها دقت کامل صورت گیرد.

وی افزود: در برداشت ها باید حجم عملیات مشخص شود و علاوه بر آن محدوده ای که مجوز برداشت صادر می گردد نیز دقیقا تعیین شود. قاعده مند شدن این موارد کمک می کند که تخلفات کاهش یابد و آسیب ها مدیریت گرد‌د.

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان گیلان با اشاره به ضرورت اصلاح رویه های غلط در بخش معدن، ادامه داد: باید طرح راهبردی این موضوع را با نگرشی علمی استان در شورای عالی معادن و شورای برنامه ریزی به تصویب برسانیم و ملاک عمل قرار دهیم.

وی ادامه داد: اصل اساسی ما در سیاست ها و تصمیم سازی های جدید این است که عدم تخریب مواهب الهی و ضرورت حفظ منابع، همواره باید در بهره برداری از معادن، مدنظر باشد. برای انجام این مهم نیز باید مدیریت لازم با مشارکت نهادهای مرتبط صورت پذیرد.