به گزارش صفیر گیلان، آیت‌الله زین‌العابدین قربانی امروز در نخستین نماز جمعه سال ۹۶ با تبریک سال جدید اظهار کرد: سال جدید مقارن با میلاد حضرت فاطمه(س) است و این تقارن را به فال نیک می‌گیریم و فال نیک در اسلام مشروع شناخته شد اما فال بد مشروع شناخته نشده و فال نیک به معنای […]

به گزارش صفیر گیلان، آیت‌الله زین‌العابدین قربانی امروز در نخستین نماز جمعه سال ۹۶ با تبریک سال جدید اظهار کرد: سال جدید مقارن با میلاد حضرت فاطمه(س) است و این تقارن را به فال نیک می‌گیریم و فال نیک در اسلام مشروع شناخته شد اما فال بد مشروع شناخته نشده و فال نیک به معنای برداشت خوب از صحنه‌ای بوده که پیش آمده است.

وی با بیان اینکه تقارن میلاد حضرت فاطمه ( س) با عید سال ۹۶ پر خیر و برکت است، افزود: فال نیک انسان را امیدوار به زندگی می‌کند اما به معنای آن نیست که به طور قطع اینگونه می‌شود و اسلام فال بد زدن را امری خرافی می‌داند و امیدواریم امسال خیر کثیر برای همه ما باشد.

امام جمعه رشت با اشاره به اینکه انسان باید زندگی خود را در شبانه‌روز به چهار قسمت تقسیم کند، افزود: یک قسمت آن باید به عبادت خداوند بپردازد و دین و توجه به الله و بندگی برای او به منزله قطب‌نما است که انسان را همواره به طرف هدف هدایت می‌کند‌ و اقامه نماز در پنج وقت طی شبانه‌روز به دلیل توجه به خداوند است.

وی با تصریح بر اینکه یک قسمت از وقت انسان در شبانه‌روز باید صرف زندگی شود، گفت: انسان موجودی اجتماعی است و نمی‌تواند از جامعه دور باشد و کسی که کار نکند و بار زندگی خود را به دوش دیگران بیندازد، اسلام او را سربار جامعه می‌داند و عبادت به تنهایی این افراد فایده‌ای ندارد اما فردی که تلاش می‌کند در دنیا عزیز است و در آخرت با پیامبر(ص) و اولیای الهی محشور می‌شود.

قربانی ادامه داد: امروز دنیا به طرف لذت‌های حرام کشانده شده و برخی فکر می‌کنند هر چه از غرب می‌آید مفید است و تقوا و حیای اسلامی باید در جامعه رعایت شود.

وی به وضعیت بدحجابی به‌ویژه در ایام نوروز در گیلان اشاره کرد و افزود: فیلمی را برای بنده آوردند که خانم‌ها روسری را برداشته بودند مانند این بود که در پاریس هستند، حرام و حلال باید در جامعه رعایت شود.

خطیب نماز جمعه رشت با بیان اینکه خانواده در دنیای غرب از هم پاشیده است، بیان کرد: با رعایت عفاف و حجاب می‌توانیم کانون خانواده را حفظ کنیم.

وی به نامگذاری امسال اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در پیام نوروزی امسال را اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری کردند و اگر می خواهیم انسجام داشته باشیم باید بر تولید و اشتغال تمرکز کنیم که تنها راه نجات کشور از بیکاری است.

قربانی بیکاری جوانان را درد جامعه دانست و تصریح کرد: این امر به معنای آن نیست که تمام افراد باید کارمند دولت شوند بلکه ۶۰ درصد از واحدهای راکد باید فعال شود و با تولید و اشتغال نسل امروز را به زندگی هدایت کنیم و رئیس جمهور با ارسال نامه به مقام معظم رهبری در راستای تولید و اشتغال آمادگی خود را اعلام کرد.

وی با اشاره به برگزاری دو انتخابات در کشور اظهار کرد:  باید رئیس جمهوری انتخاب کنیم که در راستای منویات مقام معظم رهبری بدون زاویه باشد و در مسیر ولایت فقیه حرکت کند.

امام جمعه رشت مردم‌سالاری دینی را از ویژگی جمهوری اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنم کسانی که می‌خواهند به مردم خدمت کنند و برنامه‌های مفید برای شهر و روستا داشته باشند در انتخابات شوراها نام‌نویسی کنند.

وی به حادثه تروریستی در انگلیس اشاره کرد و یادآور شد: یکی از داعشی‌ها به مجلس این کشور حمله کرد و پنج نفر کشته و ۴۰ نفر مجروح شدند.

قربانی متذکر شد: روزی که داعش به سوریه حمله کرد بشار اسد به اروپا هشدار داد که به آنها نیز حمله می‌کند و اکنون فرانسه و آلمان و کشورهای دیگر اروپایی در ترس حمله داعش بسر می‌برند./فارس