به گزارش صفیر گیلان/سردار دامغانی با تاکید بر اهمیت حکمرانی رسانه در این مقطع از تاریخ خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) نیز در صدر اسلام به ایفای نقش رسانه‌ای و تبلیغی بسیار موثری پرداختند که آثار و برکاتش امروز قابل مشاهده است

به گزارش خبرنگار صفیر گیلان از رشت، سردار «‌حمید دامغانی» فرمانده سپاه قدس استان گیلان در آیین اختتامیه نهمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر گیلان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، شهدای عرصه رسانه و جبهه مقاومت اظهار داشت: گیلان همواره منشأ خیر و برکات زیادی برای کشور،‌ نظام و انقلاب اسلامی بوده و کارنامه تاریخی و انقلابی بسیار درخشانی دارد و مردم این دیار نیز در مسیر رشد انقلاب و رفع تهدیدات همواره نقش‌آفرین بودند.

وی با اشاره به نقش‌آفرینی رزمندگان این استان در دوران دفاع مقدس و محور مقاومت تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های خوب این دیار، ظرفیت رسانه‌ای بسیار خوب و بالا است.

سردار دامغانی با تاکید بر اهمیت حکمرانی رسانه در این مقطع از تاریخ خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) نیز در صدر اسلام به ایفای نقش رسانه‌ای و تبلیغی بسیار موثری پرداختند که آثار و برکاتش امروز قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: ابوذر یکی از یاران امیرالمومنین علی(ع) بود که در دوران غربت امیرالمومنین، نقش بی‌نظیری در حوزه رسانه ایفا کرد و به نوعی رسانه آن حضرت بود.

فرمانده سپاه قدس استان گیلان به نقش رسانه‌ای و تبیینی حضرت زینب(س) بعد از واقعه عاشورا اشاره و عنوان کرد: دشمن در مقاطع مختلف حداکثر استفاده را از ظرفیت‌های رسانه کرده است و از همان ابتدا تلاش زیادی برای تسلط و سلطه مجدد بر این نظام و انقلاب داشت اما نتوانستند درک درستی نسبت به این انقلاب پیدا کنند و شکست خوردند.

سردار دامغانی با بیان اینکه دشمن بعد از شکست در جنگ تحمیلی به این باور رسید که باید میدان درگیری را تغییر دهد افزود: میدان درگیری امروز در حوزه گفتمانی و اعتقادی است و راهبرد دشمنان در تقابل با جمهوری اسلامی نیز از عرصه جنگ سخت به نرم تغییر پیدا کرده، اما آن چیزی که باعث شکست‌شان در همه توطئه‌ها شد در واقع اعتقادات و فرهنگ ایرانی اسلامی است که حتی تمدن و فرهنگ غرب را به چالش می‌کشد.

وی با اشاره به اینکه دشمنان یک جنگ تمام‌عیار ترکیبی را علیه نظام اسلامی شروع کردند ادامه داد: دشمن تمام تمرکز و تلاش خود را به کار گرفته تا این ملت و نظام اسلامی را با چالش مواجه کند اما در جنگ نرم هم نتوانستند به موفقیت برسند اگرچه آسیب‌هایی به ما زدند اما خودشان در طول این زمان، دچار فرسایش و فروپاشی شدند و هیمنه خود را از دست دادند.

فرمانده سپاه قدس استان گیلان، جنگ شناختی را حالت پیشرفته‌تر از جنگ روانی دانست و افزود: دشمن در تلاش است تا قوه شناخت، محاسبات مردم، باورها، کنش و رفتار مردم را دچار تغییر و تحت تاثیر خود قرار دهد از سوی دیگر امید، اعتماد و ایمان مردم را هدف قرار داده است.

سردار دامغانی با بیان اینکه دشمنان حکمرانی جدیدی را تحت عنوان حکمرانی رسانه‌ای در حال معرفی هستند و سعی دارند سلطه خود را با استفاده از ابزار رسانه و فضای مجازی اعمال کنند اذعان کرد: امروز اعمال قدرت با هدایت اراده‌ها انجام می‌شود نه با تحمیل اراده؛ و دشمن سعی دارد اراده مردم را به سمت اهداف خود سوق دهد و در واقع در حال جبران ضعف خود به‌واسطه قدرت رسانه و فضای مجازی هستند.

وی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه دشمن تصور می‌کند میدان‌ درگیری در تونل‌ها و خیابان‌های غزه است غافل از آنکه در جای دیگر شکست سنگین‌تری را متحمل شده‌اند و نه‌تنها در عرصه امنیتی و اطلاعاتی بلکه در جنگ رسانه نیز به شدت شکست خوردند.

فرمانده سپاه قدس استان گیلان با تاکید بر اینکه ابزار رسانه می‌تواند منجر به تولید یا حتی نابودی سرمایه‌های اجتماعی شود افزود: امروز با نقش‌آفرینی رسانه می‌توانیم به سمت تمدن اسلامی و دولت اسلامی حرکت کنیم.

سردار دامغانی با اشاره به اهمیت جشنواره‌ رسانه‌ای ابوذر گفت: اصحاب رسانه خود را در جایگاه تقابل با نظام سلطه ببینند و با تولید محتوای ارزشمند، محاصره تبلیغاتی دشمن را درهم بشکنند و در راستای امیدآفرینی گام‌های موثری بردارند چراکه کم‌رنگ جلوه دادن دستاوردها و موفقیت‌ها کار دشمن است و باید بتوانیم یک‌ جبهه رسانه‌ای موثر در تقابل با توطئه‌های دشمن شکل دهیم.

وی ترویج ناامیدی در جامعه را خواسته یا ناخواسته، بازی در زمین دشمن دانست و بیان کرد: انتخابات پیش‌رو از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا دشمن سعی دارد با پررنگ کردن مشکلات، بین مردم و حاکمیت فاصله ایجاد کند بنابراین صحنه جهادِ پیش‌رو، عرصه انتخابات است و در این عرصه نیاز به شکل‌گیری جبهه رسانه و تولید محتوای ارزشمند داریم.

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری