به گزارش صفیر گیلان؛رییس دادگستری گیلان با اشاره به اینکه جمعیت زندانیان گیلان در حال حاضر ۸ هزار نفر است گفت: تعداد زندانیان نسبت به سال گذشته ۴۰۰ نفر فزایش پیدا کرد. احمد سیاوش پور رئیس کل دادگستری گیلان به‌عنوان سخنران اول جلسه با خوش امدگویی به جمع حاضر از زحمات کامران زاده مدیر نمایندگی ستاد […]

به گزارش صفیر گیلان؛رییس دادگستری گیلان با اشاره به اینکه جمعیت زندانیان گیلان در حال حاضر ۸ هزار نفر است گفت: تعداد زندانیان نسبت به سال گذشته ۴۰۰ نفر فزایش پیدا کرد.

3337_orig

احمد سیاوش پور رئیس کل دادگستری گیلان به‌عنوان سخنران اول جلسه با خوش امدگویی به جمع حاضر از زحمات کامران زاده مدیر نمایندگی ستاد دیه استان و حسینی مدیر کل زندان‌های گیلان تشکر کرد.

وی افزود: ما شاهدیم که ستاد دیه در طول سال‌ سعی می‌کنند با جلب رضایت شکات و جمع‌آوری کمک‌های خیرین سبب آزادی زندانیان شوند.

سیاوش پور در ادامه با اشاره به ناگزیر بودن قانون درباره مجازات زندان گفت: دستگاه قضایی به دلیل اینکه قانون‌گذار بر قاضی تکلیف کرده به برخی که امنیت جامعه را مختل می‌کنند حکم حبس بدهد.

رییس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه  البته تا جایی که می‌توانیم باید نسبت به صدور حبس اجتناب کنیم ‌و قضات مجازات جایگزین حبس را در نظر بگیرند. گفت:  باید تلاش کنیم تا  جهت‌گیری همکاران قضایی را به این سمت سوق بدهیم.

وی افزود: ‌هنوز در همکاران قضایی فرهنگ اصرار ورزیدن به زندانی کردن متهم وجود دارد و حتی بیشتر از عوام است.

سیاوش پور با اشاره به اینکه قضات و ضابطین قضایی برای اینکه فرد اجحاف قرارگرفته مورد تسکین قرار بگیرد می‌خواهند تا از حکم زندان استفاده کنند.

رییس کل دادگستری گیلان افزود: در تلاش هستیم تا با نگاهی که دین مبین اسلام به این امر دارد، کمتر مجازات زندان اعمال شود.

سیاوش پور بابیان اینکه مشکلات مالی برای تمامی قشرهای جامعه امکان وقوع جرم را فراهم می کند گفت: نوسانات اقتصادی کشور سبب می‌شود که افراد توانمند نیز دچار مشکلاتی شوند همچنین‌ تصادفات و مهریه نیز دلیل دیگر زندانیان با جرائم غیر عمد است.

افزایش جمعیت زندانیان گیلان نسبت به سال گذشته ‌

او جمعیت زندانیان گیلان را ۸ هزار نفر عنوان کرد و گفت: تعداد زندانیان نسبت به سال گذشته ۴۰۰ نفر فزایش پیدا کرد ه است که طی یک سال گذشته تاکنون تنها یک هزار و ۲۲ نفر آن‌ها آزادشده‌اند.

سیاوش پور با بیان اینکه تعداد پرونده‌های ارجا داده شده  به دادگستری گیلان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۸ الی ۹ درصد افزایش داشته است افزود:  ۱۹ درصد این پرونده‌ها دارای محکومیت مالی هستند سزاوار نیست که برخی از زندانیان جرائم غیر عمد در زندان باشند.

 آزاد شدن یک زندانی، کام یک خانواده را شیرین می‌کند، 

نائب رئیس هیئت‌مدیره ستاد دیه کشور نیز در این مراسم طی سخنانی ستاد دیه را معتبرترین خیریه برای آزادی زندانیان مطرح کرد  گفت: علاوه بر اعتماد عمومی خیرین، با عنایت به رسالت حبس‌زدای این نهاد حمایتی مقام معظم رهبری سا‌ل‌‌ها است که به ستاد دیه کمک می‌کنند و امسال نیز ۴۰۰ میلیون تومان اهداء کرده‌اند.

3338_orig

وی  تصریح کرد؛آزاد شدن یک زندانی، کام یک خانواده را شیرین می‌کند و همهی ما تلاش کنیم تا برای شیرین شدن کام خانواده زندانیان از مال خود بگذریم.  

 نائب رئیس هیئت مدیره ستاد دیه کشور با اشاره به اینکه محکومیت های مالی، دیه و برخی دیگر از بدهی ها حدود چهار درصد زندانیان جرائم غیرعمد زندان های کشور را تشکیل می دهد، تأکید کرد: برای کاهش تعداد زندانیان جرائم غیرعمد نیازمند اصلاح برخی قوانین هستیم که خوشبختانه در سالهای اخیر برخی اقدامات در این زمینه صورت گرفته است.

علی اکبر یساقی اصلاح قانون بیمه اجباری رایکی از قوانینی برشمرد که سبب کاهش تعداد زندانیان جرائم غیرعمد در حوزه تصادفات شده است، گفت: اصلاحات قانون چک نیز آغاز شده است.

بدهی ۸۰ میلیاردی زندانیان غیرعمد گیلان

در ادامه حمید کامران‌زاده مدیر نمایندگی ستاد دیه استان با اشاره به جمعیت محکومان غیرعمد زندان‌های گیلان گفت:‌ در حال حاضر حدود ۹۲۰نفر به علت ارتکاب جرائم غیرعمد در زندان‌های استان تحمل حبس می‌کنند که برای پرداخت دین ۸۰ میلیارد تومانی خود نیازمند کمک خیرین هستند.

3336_orig

عضو هیئت امنای ستاد دیه استان گیلان یادآور شد:‌ از دیدگاه قوه قضاییه جرائم غیرعمد به جرائمی اطلاق می‌شود که فرد خاطی قبل از ارتکاب به آن هیچ قصد و نیتی قبلی نداشته و پس از ارتکاب به جرم نیز به دلیل ناتوانی در پرداخت دیه راهی زندان شده است.

کامران‌زاده عواقب ناشی از حبس‌های طولانی مدت را برای خانواده‌ زندانیان غیرعمد سنگین خواند و افزود:‌ غیبت‌ طولانی نان‌آور خانه که به‌دلیلی غیرعمد و به جهت عدم تمکن مالی برای پرداخت دیون راهی زندان شده آسیب‌های فراوانی را در سطح خانواده و صد البته جامعه به دنبال دارد.

وی با تأکید بر اینکه سالانه بیش از ۹۰۰ زندانی توسط هیئت امنای ستاد دیه گیلان و کمک خیران آزاد می‌شوند گفت:‌ در جشن گلریزان سال گذشته تعداد هزار و ‌۲۲ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد گیلان که بدهی آن‌ها بالغ بر ۷۸ میلیارد تومان برآورد می‌شد با کمک خیران آزاد شدند.

کامران‌زاده از همکاری و مساعدت ویژه شاکیان پرونده‌هایی که در ذیل جرائم غیرعمد قرار می‌گیرند سخن گفت و بیان کرد: سال گذشته از مجموع ۷۸ میلیارد تومان بدهی افراد محبوس در زندان‌های گیلان بیش از ۳۸ میلیارد تومان آن توسط شاکیان پرونده مشمول بخشودگی و گذشت شد.

وی میزان مشارکت مردم گیلان و خیران آن را در برگزاری جشن‌های گلریزان بسیار قابل توجه توصیف کرد و گفت:‌ این حضور و مشارکت خودجوش مردم نیکوکار و خیر گیلان به‌گونه‌ای است که حتی بدون اعلام فراخوان نسبت به پرداخت دیون زندانیان اعلام آمادگی می‌کنند.

کامران‌زاده از مساعدت ویژه و همکاری بسیار خوب اداره‌کل زندان‌های گیلان با ستاد دیه استان خبر داد و بیان کرد:‌ طبق دستورالعمل‌ داده شده پرونده هر کدام از زندانیان جرائم غیرعمد تنها پس از گذشت ۲۴ ساعت از زمان ورود آن‌ها به زندان به ستاد دیه استان گیلان ارجاع داده می‌شود.

وی به بررسی‌ها و تحقیقات گسترده ستاد دیه استان گیلان برای شناسایی و کمک به زندانیان جرائم غیرعمد اشاره کرد و افزود:‌ تمام این اطلاعات و آمارها نخست در دیدار با خود زندانی محبوس و سپس با تحقیقات میدانی از خانواده،‌ محل سکونت و میزان تمکن مالی وی جمع‌آوری می‌شود.

مدیر نمایندگی و عضو هیئت امنای ستاد دیه استان گیلان با تأکید بر مشکل بیکاری زندانیان پس از آزادی از حبس اظهار کرد:‌ تشکیلاتی برای همین منظور تحت عنوان سازمان مراقبت‌های بعد از خروج در گیلان فعالیت دارد که به حل مشکلات بیکاری زندانیان آزاد شده از بند زندان می‌پردازد.

کامران‌زاده راه‌های مختلف تأمین مالی ستاد دیه گیلان برای آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد را برشمرد و بیان کرد:‌ گذشت شاکیان از مبالغ تعیین شده،‌ کمک‌های نقدی مردم و خیران و اعطای وام‌های قرض‌الحسنه ۴‌ درصدی از سوی ستاد دیه کشور از جمله این منابع مالی هستند.

وی قدمت برگزاری جشن‌های گلریزان را در استان گیلان بیش از ۲۴ سال عنوان کرد و گفت:‌ برای آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد استان گیلان امسال حدود ۱۶ جشن گلریزان با شرکت مردم نوع دوست و خیران نیکوکار در مناطق مختلف استان گیلان برگزار می‌شود.

سیدمحمد احمدی، فرماندار شهرستان رشت نیز در این جشن بیان کرد: از تمامی عزیزان در ستاد دیه که از روزهاى قبل برنامه ریزی زیادی کردند، تشکر می‌کنم، اظهار داشت: افرادی در این جشن حضور دارند که مشتاقانه در حال کمک به دیگران هستند.