صفیر گیلان؛نماینده ولی فقیه در گیلان گفت: جایگاه وقف هنوز برای مردم ما روشن نشده و اگر روشن شود، کارستان می‌‌کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صفیر گیلان از رشت؛آیت الله فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان صبح امروز(دوشنبه، ۱۹ مهر) در دیدار با مدیران اداره اوقاف و امور خیریه گیلان گفت: سنت وقف در ادیان و کشورهای دیگر هم سابقه دارد.
نماینده ولی فقیه در گیلان افزود: جایگاه وقف هنوز بر مردم ما روشن نشده و اگر ابعاد آن برای مردم روشن شود، کارستان می کنند.

وی با بیان اینکه از قبل از انقلاب تا دهه دوم انقلاب، سازمان منسجمی مدیریت موقوفات را بر عهده نداشته است، گفت: تا دهه دوم انقلاب اداره اوقاف و حج و زیارت در قالب یک نهاد بودند و مدیریت دو مقوله مربوط به داخل و خارج کشور با هم انجام می شد.

آیت الله فلاحتی خاطرنشان کرد: در گذشته سازمان و تشکیلات متقن و رسمی در کشور نبود و این باعث می شد دست های پنهان و انسان های شیاد به موقوفات دستبرد بزنند.

وی اذعان داشت: غصب موقوفات این نتیجه را داشت که در گذشته به نیات واقفان عمل نشد و موجب شد وقف جدید کاهش پیدا کند.

امام جمعه رشتبا اشاره به اینکه غاصبان موقوفات، مطالبات مردم را زیاد و شبهاتی در خصوص وقف و کارکردها و نحوه مدیریت بر آنها در جامعه ایجاد کردند تاکید کرد: تلاش کنید به نیات واقف توجه و عمل بشود.

نماینده ولی فقیه در گیلان افزود: اگر به نیات واقفان عمل نکنید در پیشگاه خدا باید پاسخ بدهید.

وی با بیان اینکه باید موقوفات را احیا کرد، گفت: سختی کار احیای موقوفات آنجاست که متصرفانی که سالها برخی موقوفات را در تصرف داشته اند، برای تصرفات خود سند سازی کرده اند.

امام جمعه رشت با بیان اینکه تلاش کنید موقوفات را احیا کنید تا روح واقفان زنده شود اظهار داشت: احیای موقوفات کاری سخت و اتهام آور است و باید منطقی و هوشیارانه عمل و موقوفات را احیا کرد.

فلاحتی با اشاره به اینکه موقوفات متعلق به مساجد را احیا و تلاش کنید خودصیانتی برای همکاران و کارکنان ایجاد کنید افزود: امام جماعت مساجد، هیئت امنا و مردم را نسبت به عملکرد موقوفات مسجد توجیه کنید.

 

امام جمعه رشت همچنین خواستار همسطح سازی قبرستان ها در بقاع گیلان شد و گفت: اگر هر شهری تلاش کند به همسطح سازی قبرستان ها بپردازد، ضمن افزایش زیبایی بصری شهرها، بسیاری از اجتماعات مذهبی را در این فضاها می توان برگزار کرد.

نماینده ولی فقیه در گیلان اظهار داشت: فعالیت های خود را به متنفذین شهر به ویژه ائمه جمعه و جماعات بگویید تا آنها مبلغ وقف و عملکرد سازمان اوقاف باشند.