صفیر گیلان ،مسئول امور فرهنگی اوقاف شفت با بیان اینکه ساخت و تعمیرات بقاع متبرکه شهرستان شفت نیازمند کمک های خیرین و مردم است ,گفت؛نوسازی بقاع متبرکه و امامزادگان شاخص شهرستان رونق گردشگری مذهبی را به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار صفیر گیلان از شفت ؛ سید محمد میرمظفری رئیس امور اوقاف شهرستان شفت به مناسبت هفته وقف در نشست خبری با رسانه های گروهی با اشاره به اینکه سنت حسنه وقف علاوه بر دین اسلام در سایر ادیان نیز بر آن تاکید شده است ، اظهار کرد:وقف صدقه جاری و چشمه جوشانی است که خیرات و حسنات آن برای واقف پایدار می ماند .

وی افزود:وقف موجب توزیع عادلانه ثروت در جامعه شده ، نابرابری های اقتصادی را کاهش می دهد و خیرات و برکات آن در عمران ، آبادانی و دستگیری از قشر کمتر برخوردار قابل مشاهده است.

رئیس امور فرهنگی اوقاف شهرستان شفت با تاکید بر نهادینه کردن سنت حسنه وقف در جامعه خاطرنشان کرد:با توجه به پایداری آثار و برکات وقف در جامعه و فقرزدایی ، ترویج این سنت حسنه میبایست در جامعه نهادینه شود و واقفین با مشاوره با اوقاف می توانند در مواردی که نیازمند وقف است وقف انجام دهند.

میرمظفری پرداخت اجاره اموال وقفی از سوی مستاجرین را بمنظور عمل به نیات واقف ضروری دانست و گفت:پیگیری پرداخت اجاره موقوفات توسط مستاجرین از اولویت های اداره اوقاف شهرستان شفت جهت عمل به نیات واقفین است.

وی تعداد موقوفات شهرستان شفت را ۲۲ موقوفه عنوان کرد و افزود:شهرستان شفت دارای ۷۵۰ رقبه ( ۲۵۰ رقبه فعال) و ۱۶۵ مسجد است.

رئیس امور فرهنگی اوقاف شهرستان شفت اذعان کرد:۳۲ بقعه در شهرستان شفت وجود دارد ، امامزاده ابراهیم و امامزاده اسحاق از بقاع شاخص این شهرستان هستند.

میرمظفری بیان کرد: درآمد موقوفات در شهرستان شفت بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان بوده است‌ که‌ بر اساس اجرای نیات واقف هزینه می شود‌.

رئیس امور فرهنگی اوقاف شهرستان شفت یادآور شد:درآمدهای حاصل از هر بقعه ای باید در همان بقعه هزینه شود و نمی تواند در بقعه دیگری هزینه شود.

وی با بیان اینکه ساخت و تعمیرات بقاع متبرکه شهرستان شفت نیازمند کمک های خیرین و مردم است ,گفت؛نوسازی بقاع متبرکه و امامزادگان شاخص شهرستان رونق گردشگری مذهبی را به همراه خواهد داشت.

رئیس امور فرهنگی اوقاف شهرستان شفت در تشریح برنامه های هفته وقف اداره اوقاف این شهرستان خاطرنشان کرد:دیدار با نماینده ولی فقیه در استان ، دیدار با امام جمعه شهرستان شفت و سخنرانی در خطبه های نماز جمعه ، دیدار با خانواده معزز شهدا ، دیدار با بخشدار مرکزی شهرستان شفت و بخشدار بخش احمدسرگوراب در خصوص توسعه و ترویج سنت وقف ، دیدار با فرماندار و اصناف در خصوص تبیین سنت وقف ، برگزاری محفل انس با قرآن و … از برنامه های هفته وقف اداره اوقاف شهرستان شفت در سال جاری است.

وی در خصوص اجرای طرح های مختلف توسط اداره اوقاف شهرستان شفت بر اساس ابلاغ سازمان اوقاف و امور خیریه گفت:در طول سال طرح های مختلفی توسط اداره اوقاف شهرستان شفت برگزار می شود که یکی از این طرح ها ، اجرای طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه امامزادگان ابراهیم (ع) و اسحاق (ع)
است.

رئیس امور فرهنگی اوقاف شهرستان شفت برگزاری طرح ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان ، اجرای طرح نشاط معنوی در ایام تابستان ، اجرای طرح بصیرت عاشورایی در ایام محرم ، اجرای طرح ولایت علوی، اکمل دین نبوی در اعیاد غدیر و قربان ، اجرای طرح یاس نبوی در ایام شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س) را از برنامه های اجرایی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شفت عنوان کرد.

وی تصریح کرد: اجرای طرح بصیرت عاشورایی از طرح های مهمی است که بیشتر اجرای نیات واقف در ماه محرم انجام می شود.

رئیس امور فرهنگی اوقاف شهرستان شفت گفت:بیشتر برنامه ها در دو بقعه شاخص شهرستان شفت امامزادگان ابراهیم (ع) و اسحاق (ع) برگزار می شود و به دلیل شرایط اقلیمی شهرستان شفت و موقعیت جغرافیایی این دو امامزاده ، برگزاری برنامه ها بخصوص در فصل سرد سال با مشکلات و سختی هایی همراه است.

وی گفت:طرح قرار دوازدهم در روز ۱۲ هرماه شمسی اجرا می شود در اجرای این طرح مجموعه خدمات اجتماعی از قبیل توزیع بسته های معیشتی در قالب کمک به مستمندان صورت میگیرد که در این راستا هزار بسته معیشتی به ارزش هر بسته ۵۰۰ هزارتومان در بین اقشار کمتر برخوردار توزیع شده است.

وی یادآور شد:طی سال کلاس های حفظ ، تفسیر ، ترتیل و … قرآن توسط اداره اوقاف شهرستان شفت برگزار می شود و بیش از ۴۰۰ فعال قرآنی در حوزه حفظ ، تفسیر ، مفاهیم و … در شهرستان شفت حضور دارند.

میرمظفری برگزاری کلاس های سبک زندگی اسلامی را از دیگر برنامه های اجرایی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شفت عنوان کرد.

  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کنار ی