شورای شهرستان شفت در تشریح این مشکل با بیان اینکه بر اساس قانون امکان صدور پروانه ساخت برای زمین های نسقی و فاقد سند مالکیت وجود ندارد گفت :با این روند صدور پروانه ساختمانی که تنها منبع درآمدی شهرداری شفت است در مردم ایجاد تسلسل  باطل  می کند و این نیازمند نگاه ویژه است

اختصاصی/صفیر گیلان؛امیر شکاری در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه از رسانه ها انتظار داریم تا منعکس کننده اخبار و گزارشات مجموعه مدیریت شهرداری و شورای شهر شفت باشند گفت:این انعکاس عملکرد نه بخاطر اینکه شورا و یا شهردار را تایید کنید بلکه بخاطر امید آفرینی باشد زیرا با وجود تمامی کاستی ها در شهرستان  باید امیدآفرینی ، حرکت رو به جلو و پیشرفت را آهسته و پیوسته پیگیری کنیم و این امید آفرینی نیاز ضروری است.

وی با بیان اینکه هر چند زیباسازی یکی از اساسی ترین نیازهای شهر است ولی ما توسعه زیرساخت ها را در اولویت قرار داده ایم و  ۱۰۰ متر لوله گذاری در طرح لوله گذاری بلوار مطهری با مساحت ۲۵۰۰ متر با هزینه نزدیک به ۴۰۰ میلیون تومان  و هزینه  ۵ میلیارد تومانی در کوچه بلال حبشی  برای زیر سازی و شن ریزی جهت آسفالت دلیلی بر این امر است .

شکاری با اشاره به اینکه نداشتن طرح جامع جمع آوری فاضلاب شهری در شفت انتقاد اساسی ما است اذعان نمود : عدم کد دار نشدن این طرح  زیرساختی و مهم از سوی مسوولین ذیربط سبب می شود که در آینده نزدیک نیز نتوان به اجرایی شدن آن امیدوار بود .

مردم شفت در قانون ساخت و ساز دچار تسلسل باطل شده اند

وی به مشکلات مردم شهر شفت در ساخت و ساز اشاره  و افزود:  از طرفی بر شهرداری تکلیف شده است تا با ساخت و ساز های غیر مجاز و بدون پروانه ساخت برخورد قانونی انجام دهد  و از سوی دیگر به دلیل نداشتن سند مالکیت بسیاری از زمین ها در شفت ، در عمل نمی توان پروانه ای برای ساخت صادر نمود .

وی افزود: مردم برای تهیه سند به اداره ثبت می رود و اداره ثبت می گوید تا چیزی نسازید نمی توانیم سند بدهیم و اینجاست که این چرخه باطل می شود و ساخت و ساز راکد می ماند.

شکاری تاکید کرد؛ با این روند صدور پروانه ساختمانی که تنها منبع درآمدی شهرداری شفت است در مردم ایجاد تسلسل  باطل  می کند و این نیازمند نگاه ویژه است.

عدم صدور مجوز پروانه ساختمانی برای زمین های نسقی

شورای شهرستان شفت در تشریح این مشکل با بیان اینکه بر اساس قانون امکان صدور پروانه ساخت برای زمین های نسقی و فاقد سند مالکیت وجود ندارد گفت : وقتی مردم برای دریافت سند مالکیت هم به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه می کنند صدور سند را منوط به داشتن پروانه ساختمانی می کنند و این چرخه باطل جلوی ساخت و ساز در شهر شفت را گرفته است .

وی در ادامه با اشاره به اینکه  ما در سال ۹۶ که شهرداری شفت وضعیت خوبی نداشت  و تنها ۱۸ پروانه ساختمان سازی صادر نموده بود را تحویل گرفتیم که صدور ۵۱۷ واحد پروانه مسکونی از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ از سوی شهرداری یک حرکت بزرگ بود گفت : تخفیف ۴۲ درصدی عوارض ساختمانی می تواند در کنار افزایش رضایت عمومی ، زمینه را برای ساخت و ساز بیشتر در شفت فراهم آورد .

وی افزود: این تخفیف عوارض  ساخت واحد مسکونی برای بافت فرسوده ۷۰ درصد پیش بینی شد و با وجود اینکه درامد شهرداری را پایین آوردیم با سختی برای اینکه شهر را توسعه دهیم از اعتبارات تهران و استانداری و فرمانداری شهرداری تامین اعتبار شد..

تامین هزینه شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده

شکاری با بیان اینکه برای اداره امور شهرداری و شهر شفت به حدود ۹۰۰ میلیون تومان در هر ماه نیاز داریم گفت : این هزینه ها به سختی و  از محل مالیات بر ارزش افزوده و اخذ عوارض ساخت تامین می شود زیرا ما ۶۰۰ میلیون تومان باید حقوق پرداخت کنیم همچنین ۱۷۰ میلیون تومان به شرکت کمپوست  برای تحویل زباله و ۱۲۰ میلیون تومان به تامین اجتماعی ما پرداختی داریم. .

وی ارزش افزوده شهر شفت را  با آخرین سرشماری(جمعیت ۸۱۲۵) نفری  که سرانه جمعیت پایین است بالغ بر ۱۴۵ میلیون و گاهی ۱۵۰ میلیون و یا ۳۰۰ میلیون تومان خواند و گفت: ما دغدغه پرداخت حقوق را داریم تا دچار تنش نشویم.

شکاری ضمن تشکر از رسانه ها و همچنین رسانه صفیر گیلان به جهت نقد بر تاریکی شهر به انتقاد از عملکرد اداره برق در خاموشی برق معابر شهر  به جهت صرفه جویی پرداخت و گفت : در سایه بی توجهی ها ، شهر (شفت)  با یک چالش بزرگ به نام تاریکی مواجه است و این موضوع مورد گلایه شهروندان نیز است  و این شهر در صرفه جویی برق معابر نباید با شهر های بزرگ مقایسه شود..

عضو شورای شهر شفت با اشاره به اینکه احداث پارک جدید  بر روی زهکش مجاور بلوار مطهری یک اولویت است  گفت : پس از بهبود زیرساخت های عمرانی در کوچه بلال حبشی برای خدمات رسانی در کوچه شهید خوش سیرت متمرکز خواهیم شد .

وی در پایان این گفتگوی صمیمانه  از رسانه ها خواست تا در کنار شورا و شهردار باشند و نگذارند شهر شفت دچار لجبازی فرهنگی شود و کاستی ها نباید مردم ما را نا امید کند  و رسانه با نقد منصفانه به مسئولان و مدیران انگیزه بدهد

  • نویسنده : تهیه و تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری