اختصاصی/صفیر گیلان؛یقیناً همه افراد موفق در طول تاریخ، زحمات زیادی برای رسیدن به موفقیت متحمل شده‌اند و یک راه طولانی و پرپیچ‌وخم را برای دستیابی به اهدافشان طی کرده‌اند.در راستای اطلاع رسانی و آگاهی بخشیدن به مخاطبان و معرفی چهره های گیلانی ، پژوهشگری که در حوزه تاریخ گیلان و گیلان شناسی فعالیت می کند […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛یقیناً همه افراد موفق در طول تاریخ، زحمات زیادی برای رسیدن به موفقیت متحمل شده‌اند و یک راه طولانی و پرپیچ‌وخم را برای دستیابی به اهدافشان طی کرده‌اند.در راستای اطلاع رسانی و آگاهی بخشیدن به مخاطبان و معرفی چهره های گیلانی ، پژوهشگری که در حوزه تاریخ گیلان و گیلان شناسی فعالیت می کند را معرفی می کنیم .

کیوان پندی پژوهشگر تاریخ گیلان و روزنامه نگار، به سال ۱۳۵۳ درشهر رشت تولد یافته وپس از آن درشهر مجسمه های ایران « فومن » رشد کرده ودر این شهر تحصیلات خود را به پایان برده است .از آنجائیکه علاقه وافری به تحقیق وکتابخوانی و بویژه تاریخ ایران  و سرزمین گیلان  داشته ، از سال هفتادو هشت مطالعه و پژوهش های خود را دراین زمینه با مطالعه میدانی  و کتابخانه ای بصورت جدی دنبال نموده  که حاصل آن انتشار چند کتاب در حوزه گیلان شناسی می باشد.همچنین از سال هشتادو سه تا کنون با برخی از نشریات و هفته نامه های محلی گیلان نیز همکاری داشته و ده ها مقاله تاریخی – پژوهشی منتشر وتقدیم مردم خوب دیار گیلان نموده است.

این پژوهشگرفومنی در صفحه اینستاگرام و کانال تلگرامی گیلان قدیم، چند صد عکس تاریخی مربوط گیلان، اعم از رجال ، مکان ها و بناهای قدیمی که حالا دیگر نیستند را به اشتراک گذاشته که مورد استقبال مخاطبان گیلانی قراردارد.

وی می گوید؛این روزها با گسترش انواع فضاهای جدید ارتباطی، دیگر نوشتن مختص به یک گروه خاص ، نیست و همانند دوره مشروطه که شعرهایی با مضامین مردم پسند، مخاطبان خود را به سطح عام کشاند، فضاهای ارتباطی جدید هم انقلابی در نوشتن ایجاد کرده است. هرکس در محدوده و علاقه شخصی خود دست به قلم برده و با متن و تصویری که در صفحات اینستاگرام، تلگرام یا فیس بوک و… می گذارد، دیگران را به خواندن علاقمندی هایش فرا می خواند و بنده احساس می کنم تا حدودی توانستم پا فراتر نهاده و مخاطب را جذب تاریخ گیلان کنم. هرچند سبک زندگی جدید ، مطالعه  کلیشه ای را در فضاهای جدید ارتباطی ترغیب می کند؛ اما این بخش از مطالعه هنوز در آمارهای کتابخوانی متولیان فرهنگی سنجیده نمی شود، بی شک،  همین فضای کوچک نیز رغبت مردم را  به مطالعه ولو نیم دقیقه در روز  افزایش می دهد.

این پژوهنده  که قصد انتشار عکسهای تاریخی گیلان را دارد، در گفتگو با ما می گوید: برخی از عکسها از آرشیو شخصی خودم هستند و تعدادی را هم  از  برخی دوستان و خانواده های گیلانی ارسال کرده اند که از تمامی ایشان متشکرم. سعی داشته ام هم در هر عکسی ، منبع عکس را ذکر کنم.مثلا عکسی در صفحه ایستگرام هست که اجتماع پرشور مردم رشت را در میان مشروطه خواهان  و آزادیخواهان گیلانی در محل دارالحکومه رشت (میدان شهرداری کنونی رشت)نشان می دهد و مربوط به ۱۹بهمن ۱۲۸۷ خورشیدی است. این عکس را «مهدی معدلت» برایم فرستاده است.

کیوان پندی به عکسهایی که برای مردم خاطره نوستالژیکی دارد اشاره ای می کند و می گوید مثلا، «باغ سالار مشکات» اخیر بهسازی و برای بازدید مردم آزاد شد.  وقتی عکسی از شادروان «حاج حسینعلی سالار مشکات» از مالکین سابق گیلان را به همراه خانواده اش در باغ سالار مشکات را در صفحه گذاشته ام، مشتاقانه بازدیدکنندگان به این عکس مربوط به سی و چهار سال پیش واکنش نشان دادند.و یا سردر قدیمی «باغ محتشم» که  مربوط به دهه چهل خورشیدی است. بسیاری از مردم بخصوص رشتی ها با  درختان تنومند آزاد این باغ خاطره نوستالژیک دارند. نمای قدیمی «کتابخانه ملی رشت» وقتی هنوز طاق نمای اخیر را نداشت، «سینما ایران» در سبزه میدان که حالا پارکینگ شده ، «دارالحکومه رشت»  جایش اداره پست سربرآورد، «بقعه کلرم» فومن وقتی هنوز نوسازی نشده بود  و… همه این عکسها بخشی از هویت تاریخی ماست و انتشار آن موجب می شود مردم به باقی مانده هویت های محلی خود بیشتر توجه کنند.

پژوهشگر فومنی می گوید ؛متاسفانه تعدادی از تصاویر هستند که عکاس آن مشخص نیست، با این همه تلاش شده  عکسها همراه با مختصر توضیحات همراه با تاریخ نوشته شود.  البته باید یاد آور شوم که علاوه بر مطالعات کتابخانه ای ومیدانی از دانش واطلاعات شماری از پژوهشکران گیلانی هم  در این سالها بهره بردم که مرحومان استاد جعفر خمامی زاده، استاد فریدون نوزاد، استاد قاسم غلامی کفترودی ودیگران از جمله ایشان هستند.

پندی در مورد هدفش از ایجاد صفحه مجازی اینستاگرام می گوید: چند سالی می شود که  صفحه ایستاگرام راه اندازی شده.  البته قبلا در فضاهای دیگر مجازی مثل فیس بوک  و برخی سایتها  و نشریات محلی همین موضوع تاریخ محلی را دنبال و نشر میدادم که هدفم ارایه آگاهی و اطلاعات تاریخی به اهالی گیلان بود. اخیراً نظر گیلانیان مقیم دیگر استانها و گیلانیان مقیم خارج از کشور نیز به این صفحه جلب شده است و جای خوشحالی است که مردم به شناخت تاریخ معاصر خود اینهمه علاقه نشان می دهند
امروزه استفاده از اینترنت وفضاهای مجازی خیلی افزایش یافته  است و اگر مدیریت نشود، پیامد های نامناسب اجتماعی را بدنبال خواهد داشت، ولی اگر با برنامه  پیش برویم، محرک خوبی برای توسعه فکری اقشار مختلف جامعه خواهد بود. بویژه برای نسل جوان تاثیر مطلوبی دارد و می تواند در این دوران بحران هویت، پیوند انها را با تاریخ و فرهنگ سرزمین مادری افزایش داد.

کیوان پندی علاقه وافر به پژوهش های مرتبط با گیلان دارد و در آثار چاپ شده از وی این امر به چشم می خورد .در پایان با آثار وتالیفات منتشر شده وی آشنا می شوید که بدین قرارند:

۱- سرزمین ومردم فومنات ( چاپ اول ۱۳۸۴ ، چاپ دوم ۱۳۸۷ ،چاپ سوم۱۳۹۸)
۲- رشت در آیینه ی تاریخ (چاپ اول ۱۳۸۷،چاپ دوم ۱۳۹۸ )
۳- ماسوله نگین ایران زمین ( ۱۳۸۸ )
۴- قلعه رودخان(ارباب قلعه ها) ( چاپ هشتم ۱۳۹۵)
۵- راهنمای گردشگری استان گیلان ( ۱۳۹۳ )
۶- دیدنی های گیلان ( ۱۳۹۴)
۷- گیلان در آیینه زمان (۱۳۹۴)
۸- خردمند جاوید (نگاهی به زندگی وآثار آیت الله اریب)(۱۳۹۵)
۹-خاندان های حکومتگر گیلان(۱۳۹۸)
۱۰-گیلان در اشغال بیگانگان(۱۳۹۸)

مسئول پایگاه خبری و تحلیلی صفیر گیلان، برای این پژوهشگر آرزوی موفقیت و سلامتی دارد و امیدوار است تا مسئولان حوزه فرهنگ  و مسئولان استان به چنین پژوهشگرانی توجه و عنایت ویژه داشته باشند.

زلیخا صفری راسته کناری