به گزارش صفیر گیلان، فرزاد توکلی در جلسه کارگروه توسعه دولت الکترونیک و بررسی مشکلات حوزه فناوری اطلاعات که ساعاتی پیش  در فرمانداری شهرستان شفت برگزار شد، گفت: برای دانستن جایگاه شهرستان شفت در حوزه ارتباطی باید در ابتدا پارامترهای که در این حوزه وجود دارد را مورد بررسی قرار دهیم. توکلی با بیان […]

 

به گزارش صفیر گیلان، فرزاد توکلی در جلسه کارگروه توسعه دولت الکترونیک و بررسی مشکلات حوزه فناوری اطلاعات که ساعاتی پیش  در فرمانداری شهرستان شفت برگزار شد، گفت: برای دانستن جایگاه شهرستان شفت در حوزه ارتباطی باید در ابتدا پارامترهای که در این حوزه وجود دارد را مورد بررسی قرار دهیم.

توکلی با بیان اینکه شهرستان شفت براساس آخرین آمار دارای ۵۴ هزار نفر جمعیت با ۹۵ روستا است، افزود: ۹۱ روستا بالای ۲۰ خانوار در شهرستان وجود دارد که از این میان ۸۹ روستا دارای ارتباط یا حداقل ارتباط هستند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با اشاره به ضریب نفوذ تلفن ثابت در سطح شهرستان شفت، گفت: ضریب نفوذ تلفن ثابت در مجموع شهری و روستایی در این شهرستان ۳۴.۳ درصد بوده که در حوزه شهری ۵۷ درصد و در حوزه روستایی ۲۸.۸ درصد است.

وی با اشاره به اجرای پروژه تلفن های بی سیم با نام  طرح WLL در سطح روستا که تنها قابلیت تبادل صدا داشته و نمی توان از آن برای انتقال دیتا استفاده شود، خاطرنشان کرد: این موضوع امروز به یکی از مطالبات ساکنان روستا برای استفاده از اینترنت پرسرعت تبدیل شده است.

توکلی در ادامه با بیان اینکه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات زیرساخت ها در کوتاه ترین زمان کهنه و نیازمند به روز شدن است، تصریح کرد: تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در همین راستا متمرکز شده است.

ایشان شهرستان شفت در حوزه تلفن ثابت شهری براساس ضریب نفوذ در جایگاه چهارم استان و در حوزه روستایی در رتبه نهم قرار دارد.

ایشان با بیان اینکه انتقال سیگنال با مشکلاتی مواجه است گفت: گاهی  کوهستانی بودن منطقه با پوشش درختان  عامل  نبود سیگنال و عدم انتن دهی می شود.

وی ضریب نفوذ تلفن همراه را در شهرستان شفت با ۶۶ درصد و در رتبه بندی رتبه ۱۳ استان اعلام نمود و اظهار کرد:  شهرستان رشت با ضریب نفوذ ۲۴۰ درصد بیشترین ضریب نفوذ را به خود اختصاص داده و این در حالی است که نُرم کشور ۱۰۰ در صد است.

وی افزود: در بخش اپراتورها درحوزه همراه اول شهرستان شفت دارای ۱۹ دکل و ۳۴ سایت بوده که از این تعداد ۲۴ سایت نسل دوم، هشت سایت نسل سوم و دوسایت نیز نسل چهارم است.

توکلی با بیان اینکه همراه اول در سطح شهرستان دارای ۲۹ درصد مشترک بوده گفت:  از این نظر شفت در جایگاه ۱۵ قرار دارد .

وی با اشاره به اینکه اپراتور ایرانسل ۴۹ روستای شهرستان شفت را تحت پوشش قرار داده است، خاطرنشان کرد: وجود مشکل در این حوزه باید به مدیران اصلی استان اطلاع رسانی شده تا پیگیری های لازم انجام شود.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان از ممانعتهای مردمی در ایجاد دکلها خبر داد و گفت: کارگروه ساماندهی دکل ها با توضیحات علمی این مشکلات را مرتفع کند.

ایشان همچنین به مشکلات مردم روستاهای شهرستان شفت درباره تلفن های WLL، اظهار کرد: تاپایان سال جاری این تلفن ها به سیستم CLS تبدیل می شوند که در شهرستان شفت در حال حاضر این سیستم به صورت آزمایشی در امامزاده ابراهیم درحال تست است.

توکلی در ادامه با بیان اینکه شهرستان شفت درباره شاخص بهره مندی اینترنت (اینترنت ثابت) حدود پنج هزار و ۱۵۳ مشترک شهری و روستایی دارد، افزود: این نشان دهنده ضریب نفوذ ۲۹ درصدی در سطح شهرستان است.

وی با اشاره به اجرای پروژه «های وب» در شهرستان شفت نیز گفت: این یکی از طرح هایی است که سبب انتقال اینترنت نسل چهار به روستاها می شود که می توان از این طرح برای تبادل داده ها نه صدا استفاده کرد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با بیان اینکه در حال حاضر «های وب» در پنج روستای شهرستان شفت آن هم در خانه های بهداشت در حال اجرا است، گفت: به علت پوشش ضعیف در برخی روستا نیازمند تهیه مودم های گران قیمت توسط روستائیان هستیم که در توان آنها نبوده به همین علت دولت تصمیم گرفته با افزایش سایت ها پوشش را گسترده تر و سبب کاهش قیمت مودم شود تا بتوانیم این طرح را نیز در سطح روستاها اجرایی کنیم.

photo_2017-10-23_04-35-05

وی علت اجرایی نشدن این طرح در شهرستان شفت را نیز به همین دلیل عنوان کرد و گفت: این طرح باید تا پایان اسفند ماه سال جاری در ۶۴ روستای شفت انجام شود.

توکلی با اشاره به اجرای طرحی جدید توسط وزراتخانه ارتباطات با نام «خدمات اجباری روستا» تصریح کرد: در حال حاضر برای اجرای فاز دوم طرح «های وب» نیز کارگروهی به نام «همت» متشکل از چند اپراتور تشکیل شده که باید روستاهایی که طرح «های وب» تحت پوشش قرار نمی دهد را تاپایان سال پوشش دهد.

وی با بیان اینکه این طرح در حال حاضر در حال مکان یابی است، خاطرنشان کرد: طرح همت در بخش مرکزی هیچ فعالیتی نداشته و فقط ۲۳ روستای بخش احمدسرگوراب شهرستان شفت را تحت پوشش قرار می دهد.

ایشان به برخی مشکلات این حوزه در شهرستان شفت اشاره و افزود: من در شبها تمامی کانالها را با کلمات اینترنت،مشکل،تلفن و … گشت زنی و کانال گردی  می کنم تا به مشکلات سراسر استان رصد پیدا کنم.

وی  از پاسخگویی سامانه ۱۹۵ برای بیان مشکلات مردمی خبر داد و گفت: مردم می توانند در صورت مشکل با این سامانه تماس بگیرند.

ایشان خواستار شد تا دهیاران و بخشداران وضعیت آنتن دهی  در روستاها را به طور مداوم رصد  و پایش کنند و به اپراتورها  و ادارات کل گزارش دهند.

وی اشتغال را در دولتهای اینده در کشور پشت میز نشینی ندانست بلکه  گفت: در آینده بازار در جیب شما و جوانان و در همین گوشی های تلفن همراه است.

وی خواستار شد تا جوانان دانشجو در شهرستان  که در این رشته اطلاعات تحصیل کردند ورود کنند و با علم و فن آوری روز دنیا برنامه و کسب در امد داشته باشند.

توکلی از فرماندار و مسئولان شهرستان خواست تا مناطقی را که احساس می کنند پر تردد است اعلام تا ما Wi-Fi را توسط اپراتورها وصل کنیم./زلیخا صفری راسته کناری