احتصاصی/صفیر گیلان؛ حجت الاسلام سعید مهدوی صبح دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان برگزار شد با اشاره به اینکه در هجمه‌های فرهنگی امروز دشمن رسانه ها می‌توانند افکار عمومی را ساماندهی کند، گفتد: مهارت‌های رسانه‌ای برای ساماندهی افکار عمومی باید در مسیر تمدن سازی نوین به […]

احتصاصی/صفیر گیلان؛ حجت الاسلام سعید مهدوی صبح دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان برگزار شد با اشاره به اینکه در هجمه‌های فرهنگی امروز دشمن رسانه ها می‌توانند افکار عمومی را ساماندهی کند، گفتد: مهارت‌های رسانه‌ای برای ساماندهی افکار عمومی باید در مسیر تمدن سازی نوین به سمت رشد و تعالی باشد.

ممنوعیت در باب دعای عرفه در هیچ جای گیلان وجود ندارد

حجت الاسلام مهدوی در ابتدای جلسه فرا رسیدن روز عرفه و در پیش بودن اعیاد غدیر و قربان را تبریک گفت و افزود: با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا و ضرورت ایجاد محافل معنوی و نیایش در مقابل با آسیب اجتماعی در شیوع کرونا دعای عرفه در مساجد و حسینه و محافل به شرط رعایت موازین بهداشتی در سراسر استان پر شور برگزار می گردد .

و ی ازود:با توجه به اطلاعیه هواشناسی ،چون گیلان در آن تاری بارندگی خواهد داشت لذا دعا در مساجد و حسینه با رعایت فاصله اجتماعی گذاری اجتماعی  برگزار و هیچ گونه ممنوعیت در باب برگزاری دعای عرفه وجود ندارد.

حجت الاسلام مهدوی از مومنان و اهل ایمان واست تا با دعای خود زمینه شکست فوری و بزودی این بیماری را فراهم نمایند و از حضرت حق برای شکست این ویروس استمداد بطلبند خواستار شد تا در عید قربان که از اعیاد مقدس است و انتظار می رود مومنان با قربانی نمودن بیشتر از سال گذشته و توزیع در اقوام و خویشان و بخشی را به مناطق محروم و مراکز خیریه اهدا و البته آنهایی که دوست دارند از این قربانی برای اطعام عید غدیر استفاده نمایند .

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با بیان اینکه مردم مومن ما در شب غدر نشان دادند که در رعایت موازین مراقب و چنانچه شب غدر که شلوغ ترین تجمع ملت ما در طول سال می باشد با ملاحظه عموم مسلمین برگزار و  و تنها ارادی که بیمار بودند در خانه به مناجات پرداختند.

وی افزود: تجمع مذهبی می توان در عین استفاده از ظرفیت معنوی که مایه آرامش جامعه در تقابل با فشارهای روحی و روانی ناشی از معضلات مختلف می‌تواند از شیوع ویروس کرونا نیز پیشگیری کرد.

حجت الاسلام مهدوی به تعبیرخلاف شبکه های معاند و افراد نا آگاه و منفعل در فضای رسانه برای غلط جلو دادن این مراسمات و محفل دعا و نیایش که ابراز نگرانی از تجمعات مذهبی همچون عرفه،محرم می نمایند گفت:تجمع مومنان نشان داد که هیچ گونه روند تاثیری در افزایش بیماران نداشته و آنچه در کل دنیا روند افزایشی را فراهم نمود تجمع در حمل و نقل،تجمعات خانوادگی مثل عزا و عروسی بوده است

سرآمد نعمت ها در دعای عرفه است

حجت الاسلام مهدوی تصریح کرد؛اگر رسانه نسبت به تجمع معنوی همچون عرفه یک فضا سازی سوی تبلیغی به بهانه نگرانی از شیوع این ویروس می نمایند باید گفت تجمعات مومن در شب قدر نمونه و مثالی است که نشان داده صرف تجمع مذهبی عامل کرونا نبوده است و
با رعایت دستور العمل توسط مردم ولایت مدار استان برنامه ها  انجام می گیرد  و محرم امسال  و ضا سازی نسبت به محرم و قیام عبدالله که برای بالا بردن ظرفیت روانی به آسیب دیدگان این پدیده منحوس موجب شکست کرونا و مدیریت ویروس فراهم شود.

وی ادامه داد؛به زودی در ایام محرم به همه ی هیئت این دستور العمل ابلاغ که با تاکید برسه دستور کلی ماسک زدن همه ی شرکت کنندگان و ضدعفونی نمودن مجالس عزاداری و رعایت فواصل اجتماعی و کوتاه نمودن مراسم اجرایی

مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان با بیان اینکه این استان دارای دو هزار و ۸۰۰ مسجد بوده که از این تعداد هزار و ۳۰۰ مسجد در طول سال فعال هستند، گفت: حدود سه هزار و ۲۰۰ ایستگاه صلواتی و تکیه در گیلان وجود دارد که امسال به واسطه شرایط موجود برای برپایی ایستگاه صلواتی باید مجوز لازم از اداره کل تبلیغات با همکاری و نظارت علوم پزشکی دریافت شود.

وی خواستار شد تا جوانان مومن و هیئتی و نیز مردم مومن در این ایام ماسکهای زیبا باپیام فرهنگ عاشورایی داشته  و در استفاده از ماسک با مزامین مذهبی رعایت احترام به  عناوین کلمات و اسامی داشته را تا موجب بی احترامی نگرددو مومنان که در باب اطعام در روز عاشورا نذری دارند با پخت بهداشتی در ظروف بسته بندی غذا را پایان جلسه توزیع کنند.

مهدوی با اشاره به تأکید روایات در اطعام روز غدیر و با بیان اینکه در متون روایی، روایات بسیاری مبنی بر اطعام غدیر و ثواب اطعام مؤمنین در شب و روز غدیر وارد شده است، گفت: با توجه به سابقه درخشان مردم گیلان که در بسیاری از امور دینی و مذهبی و فعالیت‌های حماسه آفرین اجتماعی پیش قراول بوده‌اند در سال‌های اخیر نیز در احیای سنت اطعام غدیر جلوه‌های زیبایی را به نمایش گذاشته‌اند.

وی ازود: انگونه که در اطعام غدیر سفارش شده در اطعام تاسوعا و عاشورا سارش نشده و لذا در طی و سالها توسط هیئت و مساجد پخت و توزیع  آبگوشت نذری در خیابان و مساجد برگزار نمودند.

وی ازود؛اما امسال به جهت کرونا سنت اطعام با پخت غذا در غالب غذای بسته بندی و توژیع در بین مردم انشا الله موجبات خیر برکت را فراهم لذا تبلیغات استان بنا دارد با کمک مساجد و هیئت و مردم با جهت دهی و ساماندهی بتواند ۵۰۰ هزار تا یک میلیون وعده غذا را در غدیر ساماندهی  و توزیع کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به راه اندازی پویش «گیلانی عاشق علی» در غدیر امسال، گفت: مراسم عهد اخوت با رعایت موازین بهداشتی، جهت دهی به کمک مومنانه و راه اندازی پویش «نذر غدیر» با رنگ حمایتی و خدماتی توسط مردم ولایت مدار گیلان در این ایام اجرا می‌شود.

البته مومنان برای درک ثواب اطعام پخت و توزیع غذای غدیر غذای خاص مد نظر نیست بلکه با غذای ساده می توانند در احیای این سنت در غدیر شرکت و مشارکت چرا که روایات متعدد در باب ثواب وارد که از جمله روایت از امام رضا که گفت اگر در روز غدیر یک نفر را پذیرایی نماید مثل این است که انبیا و رسول را پذیرایی کرده باشید.

غذای نذری بر اساس سلیقه و ذائقه جوانان پخت وتوزیع شود 

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان گیلان به  پخت نان توسط خیران اشاره و افزود: مومنان چه خوب است ذوق خود را در پخت غذای محلی و ساده اعمال نمایند و بنده به عنوان یک طلبه و روحانی به آحاد مردم اینکه شریک در این ثواب شوند و حتی به پخت چند وعده غذای ساده و نیز غذای متناسب با ذائقه جوانان( پیتزا ) را نیز داشته باشند.

وی افزود:در جهت فرهنگ سازی و کمک مومنان پویش نذر غدیر در راستای عید غدیر نذورات که رنگ حمایتی و خدماتی دارد در این خطه انجام شود و در روز قبل و بعد از عید غدیرپزشکان به رایگان به معاینه بیماران و رانندگان وسایل نقلیه عمومی و صلواتی مسافر جابجا و نانوا نان صلواتی و هر کسی بر اساس  توان توزیع نذورات را داشته باشند.
حجت الاسلام مهدوی تصریح کرد؛با بزرگداشت این عید فضای عمومی جامعه فضای مهر ورزی و احسان و خدمت به همدیگر فراهم شود

ساماندهی بیش از ۲۵۰۰ مداح در گیلان

وی تجلیل از پژوهشگران اهل سنت گیلان که در باب حقانیت اهل بیت و یا نقد دشمنان صاحب تألیف و کتاب و مقاله و تحقیق هستند را از دیگر برنامه‌ها عنوان و اظهار کرد: برگزاری شب شعر و پذیرایی از تعدادی از کودکان کار در شهر رشت از دیگر برنامه‌های سازمان در عید غدیر خم است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان در پایان این نشست با بیان اینکه در انتخابات کانون مداحان فرایندی فراهم شده و جمعه گذشته در سراسر استان برگزار و با توجه به آیین نامه جدید فرایند کانون  به سمت و سوی جوان گرایی و مداح انقلابی بوده و لذا این آیین انتخابات با تشویق کانون و با مشارکت بیش از ۸۰ درصد مشارکت مداح واجد شرایط که در زمینه سطح استان حضور داشتند اجرایی و مشارکت انتخابات مداحان در  گیلان در سطح کشور مقام دوم را داشته است  و لذا انتخابات کانون مداحان شهرستان برگزار و در مرکز استان هم به زودی این کانون ساماندهی و تلاش برای ارائه خدمات شامل بیمه مداح، نظارت بر عملکرد و جهت دهی مداحان توسط  این سازمان را در برنامه داریم.

خبرنگا/زلیخا صفری راسته کناری

تبلیغات