به گزارش خبرنگار صفیر گیلان،رضوانشهر؛هادی نوری مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در نشست انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رضوانشهر از مطلوب بودن سرانه مطالعه در استان خبر داد وافزود:شاخص مطالعه در دو بخش قابل پیگیری است،یکی سرانه مطالعه ودیگر سرانه فضای مطالعه است . وی با اشاره به اینکه  در خصوص سرانه مطالعه […]

به گزارش خبرنگار صفیر گیلان،رضوانشهر؛هادی نوری مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در نشست انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رضوانشهر از مطلوب بودن سرانه مطالعه در استان خبر داد وافزود:شاخص مطالعه در دو بخش قابل پیگیری است،یکی سرانه مطالعه ودیگر سرانه فضای مطالعه است .

وی با اشاره به اینکه  در خصوص سرانه مطالعه آمار دقیقی در استان وکشور نداریم گفت: سرانه مطالعه حدود ۷تا ۹دقیقه اعلام شده اما با توجه به جمعیت ۸۰میلیونی کشور این رقم به ۱۲تا ۱۵دقیقه رسیده است.

وی وضعیت استان گیلان را در خصوص سرانه فضای مطالعه متاسفانه وضعیت مناسبی ندانست و گفت: استان گیلان در ردیفهای ۲۶ یا ۲۷ کشور قرار دارد.

نوری افزود: در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید به زیرساخت های فکری و فرهنگی توجه ویژه داشته باشیم گفت:باید کارها را به مردم بسپاریم  و در این خصوص برگزاری نشست های کتابخوان میتواند تاثیر گذار باشد.

وی افزود:در هر شهرستان باید انجمن کتابخانه توسط اهالی فرهنگ وادب ومردم تشکیل شودوآموزش وپرورش میتواند همکاری خوبی با انجمن داشته باشد..
مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان خاطر نشان کرد:فضای مطالعه در دنیا ۸متر ،در کشور ۲متر ودر استان گیلان ۱مترو۲۲ سانتی متر است واین یعنی ما از استاندارد کشور هم پایین تر هستیم.

نوری شهرستان رودبار را با ۲ونیم متر فضای مطالعه در رتبه اول و رشت با ۸۰سانتی متر رتبه آخر سرانه مطالعه اعلام نمود و اظهار کرد؛ دلیل پایین بودن فضای مطالعه در رشت تراکم جمعیت ومهاجر پذیر بودن شهرستان است وباید برنامه جدی در این زمینه داشته باشیم.

photo_2017-11-10_02-44-17
مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان در خصوص احداث کتابخانه در روستای اردجان گفت:با توجه به اینکه شهرستان رضوانشهر از لحاظ کیفی وضعیت مطلوبی دارد واز سه کتابخانه موجود بهترین استفاده را میکند از نظر سرانه مطالعه رتبه هشتم استان را دارد لازم است کتابخانه جدیدی در اردجان تاسیس شود.

نوری با اشاره به اینکه  به همین منظور این پروژه در شورای برنامه ریزی شهرستان با ۷۰۰میلیون تومان اعتبار تصویب شد و در صورت تایید شورای برنامه ریزی استان اجرایی خواهد شد گفت: امیدواریم با هماهنگی و همراهی مسئولان سرانه فضای مطالعه را در استان در آینده نزدیک همتراز با استانداردها داشته باشیم.

شاخص توسعه یافتگی کتاب و کتابخوانی است

فرماندار شهرستان رضوانشهر در این جلسه ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی و قدردانی از تلاشهای مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در راستای ایجاد بسترهای مناسب ترویج فرهنگ مطالعه اظهار نمود: امروز شاخص توسعه یافتگی کتاب و کتابخوانی است و جزء امور زیر بنایی محسوب می شود لذا ما باید با فرهنگ سازی ارزش کتاب و کتابخوانی را در سطح شهرستانی گسترش دهیم.
عسکر حسنی پور با اشاره به نقش مهم آموزش و پرورش در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت: کتاب ابزار کار است و از آن می توان برای فراگیر شدن استفاده نمود لذا علاوه بر ساختن کتابخانه ها باید بگونه ای کتابخانه های داخل شهر را با به روز نمودن کتابها بر اساس نگرش و خواسته های مخاطبین جذاب نمائیم.
رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رضوانشهر گفت: با توجه به اینکه ۶۰ درصد جمعیت شهرستان را حوزه روستایی تشکیل می دهد لذا می طلبد که اعضای انجمن کتابخانه در این حوزه تلاش بیشتری نمایند.

ملیحه پورخدایار رییس اداره کتابخانه های عمومی رضوانشهر نیز ضمن ارائه گزارشی از فعالیت این اداره از مدیر کل کتابخانه های عمومی استان خواست تا در خصوص احداث سالن اجتماعات در کتابخانه عمومی رضوانشهر،راه اندازی وتجهیز کتابخانه شهرک چوکا واحداث کتابخانه روستای ارده جان مساعدت لازم داشته باشند/خ،ره