معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت،بیماری های قلبی و عروقی، نورولوژی، کنسرها و بدخیمی ها، بیماری های تنفسی، تصادفات و تروما را دارای بار بیماری در کشور دانست و از این بیماری ها به عنوان تهدید اول یاد کرد و گفت: در سال ۱۹۹۹ سرطان هشتمین عامل مرگ و میر در کشور ما بود که در سال ۲۰۲۰ به سومین عامل رسید و لذا نیازمند شناسایی رژیم غذایی و فرهنگی و سبک زندگی هستیم.

اختصاصی/صفیر گیلان؛ دکتر یونس پناهی-معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی امروز در آیین تکریم و معارفه سرپرستان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سالن همایش‌های بانک صادرات گیلان، مقوله سلامت و امنیت را مطالبه مردم از دولتمردان دانست و اظهار کرد: مسوولان‌ نظام بر تأمین امنیت و سلامت توأمان تأکید فراوان دارند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کاربردی شدن آموزش پزشکی را یک مزیت برشمرد و گفت: امروزه علم پزشکی و آموزش پزشکی در ایران کاملاً کاربردی شده و این مزیتی بسیار بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران است.
دکتر پناهی با اشاره به جایگاه مهم فناوری در علوم و تحقیقات، تصریح کرد: فعال شدن شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در حوزه سلامت یکی از اهداف نظام است که ادغام نظام آموزش پزشکی با فناوری می‌تواند سرعت رسیدن به این مهم را برای کشور ممکن کند.
وی با اعلام اینکه ایران در تولید علم و مرجعیت علمی در منطقه اول و در دنیا به رتبه ۱۵ ارتقا یافته، خاطرنشان کرد: در حوزه فناوری رتبه ایران در جهان ۵۳ است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های در وزارت بهداشت باید به رتبه ۳۸ برسیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به پیشتازی دانشگاه‌های علوم پزشکی در کسب علوم، گفت: سرعت تولید علم ایران در منطقه بسیار بالاست و این بیانگر سرعت‌بالای دانشگاه‌های علوم پزشکی در دسترسی به علم و فناوری زیاد است.
دکتر پناهی با تأکید بر اینکه برای رسیدن به مرجعیت علمی باید دارای دیپلماسی علمی بود، تصریح کرد: ایران از ظرفیت دیپلماتیک علمی به‌خوبی استفاده نمی‌کند در حالیکه باید برای رسیدن به مرجعیت علمی ، علم دیپلماتیک کشور توسعه یابد.
وی ثروت آفرینی در نظام سلامت با بهره‌گیری از تحقیقات و فناوری موجود را از دیگر اهداف دانشگاه‌های نسل سوم برشمرد و گفت: در دنیا دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر به دانشگاه‌های اجتماعی تبدیل و حتی با پرورش مدیران در علوم مختلف به کاهش بیماری و ارتقای سطح سلامت جامعه رسیده‌اند.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکی از تهدیدات سلامت را شیوع انواع سرطان‌ها دانست و گفت: سرطانها و مرگ و میر ناشی از سرطان در سال  ۱۹۹۹در رتبه ۸ جهان است که در سال ۲۰۲۰ این به رتبه سوم خواهد رسید و در ایران سرطان امروزه سومین دلیل مرگ‌ومیر است و در گیلان سرطان روده جز بیماری‌های شایع است و لذا نیازمند شناسایی رژیم غذایی و فرهنگی و سبک زندگی هستیم..

وی با بیان اینکه پنج درصد هزینه های پژوهشی دانشگاه ها باید به سمت جمعیت و سبک زندگی برود، گفت: قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت بهداشت شکل گرفته و نرخ باروری در ایران از شش به ۲.۲ و اکنون به زیر ۱.۸ رسیده، در حالی که برای گیلان و برخی از استان ها زیر یک است.

دکتر پناهی با اشاره به اینکه فرزند آوری در گیلان کاهش‌یافته، گفت: پنج درصد اعتبارات قانون جوانی جمعیت باید به سمت آموزش و ترویج فرزند آوری هزینه شود.

پناهی از اعتیاد به عنوان تهدید سوم یاد کرد و متذکر شد: در حوزه سلامت تغییرات اقلیمی و امنیت غذایی و بی آبی ها و کم آبی ها و آلودگی های محیط زیستی نیز به عنوان تهدیدات حوزه سلامت باید مورد توجه دانشگاه های علوم پزشکی قرار گیرد.

وی در پایان توجه به سلامت روانی جامعه را  که تهدید دیگری است مورد تاکید قرار داد و گفت:در حوزه سلامت روانی پیگیری و  بررسی شود و دانشگاه علوم پزشکی یکی از مراکز تحقیقاتی استان را نیز با ماموریت ویژه به این امر اختصاص دهد زیرا قافل بودن از الزامات روحی عامل اختشاش است و الزام روح همان فضای مجازی است که ما از آن قافل هستیم و فکر می کنیم فقط در کلاس یک سری مطالب گفته شود برعکس این فرزندان و دانش آموزان و دانشجویان نیازمند محصول فرهنگی هستند.

 

 

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری